Recenze: Záměna. Bez těch chlapů se přece jen neobejdeme

Kateřina Mikešová

Kateřina Mikešová

25. 11. 2010

Ani sychravý podzim zřejmě nezabrání tomu, aby se na plátna kin dostaly romantické komedie. Anebo jsou tam právě proto, aby depresivní a šedivý podzim trochu oživily a všem trochu zlepšily náladu? V případě Záměny těžko říct, jestli spíš pobaví (jako dobrá romantická komedie) nebo naštve (jako film, za který jste zbytečně vyhodili peníze).

I emancipované ženy potřebují k životu muže, Zdroj: distributor filmu

Poslední dobou se objevuje jeden fenomén – ženy jsou mnohem schopnější, emancipovanější, samostatnější a také zaměstnanější. Proto když na to přijde a začnou tikat biologické hodiny (pamatujete si na Bridget Jones?), tyto ženy se dost často rozhodnou vzít vše do svých rukou. Výjimkou není ani Kassie Larson v podání Jennifer Aniston ve snímku Záměna. Tyto čtyřicátnice se nebojí riskovat, a to ani v případě, že jde o jejich vlastní potenciální děti. Takže i Kassie se rozhodne najít vhodného dárce spermatu a nechat se oplodnit. To, že bude dítě vychovávat sama, jí nevadí. Zvládla toho už přece tolik, že tuhle prkotinu dá taky. A že by k tomu měla chtít reálného chlapa? Ale no tak, tohle je žena z New Yorku!

Opakování je matka moudrosti

Tohle všechno je sice pěkné, ale už to tady bylo. A letos dokonce několikrát – stačí vzpomenout například na Sexy 40Catherine Zeta-Jones v titulní roli anebo Záložní plán, kde se objevila Jennifer Lopez. Všechny tyhle dámy jsou stejně staré (no, dobře, 41 bych nehádala ani jedné z nich), stejně krásné (rozuměj udržované) a všechny si zahrály víceméně stejné role. J.Lo je svobodná a touží po dítěti – rozhodne se proto pro umělé oplodnění (ehm, není vám to povědomé?), ale jako na potvoru si najde přítele chvíli potom, co zjistí, že je těhotná…Sexy 40 Zeta-Jones se zase zamiluje do chůvy svých dětí (nebojte, chůva je mužského rodu) – mnohem mladšího, než je ona sama…

Tyto ženy mají společného víc, než se zdá

Záměna v sobě spojuje motivy z obou filmů. Vzhledem k tomu, že děj přeskočí 7 let, je zde Jennifer Aniston nejprve jako svobodná-toužící po dítěti a lá Záložní plán; poté jako svobodná-matka s malým dítětem a lá Sexy 40 (a světe div se, před i po vypadá pořád stejně…no dobře, naštěstí v jejím případě to lze chápat). Tohle všechno jsou velmi aktuální problémy a tvůrci si od Záměny také slibují, že osloví mnoho žen, které jsou v podobné životní situaci. Jenže…to by na to asi museli jít trochu jinak.

Zahozený potenciál

Přečtete-li si několik řádků od distributora filmu, možná získáte dojem, že na film už nemusíte. A…budete mít tak trochu pravdu. Záměna totiž bohužel nepřináší nic moc nového. Opravdu bohužel. Prostředky na to totiž má. V první řadě je to zajímavý příběh, který je aktuální a mohl by zaujmout mnoho lidí. Jenže ten kazí střih – spousta motivů nevynikne tolik, kolik by si zasloužily, a jiné zase příběh moc zahlcují a výsledek je těžkopádný. Celý snímek je tak příliš utahaný, a kdyby tvůrci oželeli aspoň čtvrt hodiny, rozhodně by mu to jen prospělo.

Očima Terezy Janíkové: Co byla Meg Ryan devadesátých let, to je Jennifer Aniston nového tisíciletí. Z jejích posledních deseti filmů je devět romantických komedií. A tak už jenom jméno této herečky předznamenává, o jaký film tady půjde. Ale z toho, co vypadalo jako průměrná rom com, se vyklubalo milé překvapení. Jo, je to romantická komedie se všemi aspekty, které dělají romantickou komedii, se všemi obligátními klišé, stokrát omletými situacemi a předvídatelným dějem. Je ale natočena velice pěkně, svižně, vtipně. Není trapná, není pitomá. Navíc nehezounkovitý Jason Bateman stejně jako originální nápad s vyměněným spermatem dodávají Záměně šťávu. Kdyby Jennifer zakotvila aspoň u takovýchto kousků, nebudu mít vůbec nic proti!

Dalším prvkem, který je zde bohužel využit jen zčásti, jsou herci. Obsazení je totiž víc než zajímavé, a pokud nic jiného, do kin by mohla táhnout aspoň zvučná jména jako již zmíněná Jennifer Aniston, Jeff Goldblum nebo Jason Bateman.

Všichni zmínění herci jsou totiž skvělí. Jennifer Aniston je komediální herečka, kterou si všichni jistě pamatujete jako Rachel z Přátel, v Záměně ale bohužel nedostala mnoho prostoru; a to byl prý celý příběh vystaven kolem její postavy. Ehm, divné. Jediné, co se povedlo, je fakt, že i když opravdu nevypadá na svých 41 let, alespoň jí člověk (na rozdíl od  Catherine Zeta-Jones v Sexy 40) uvěří roli matky. V momentech, kdy je se svým filmovým synem (mimochodem velmi přesvědčivý Thomas Robinson), je z roztržité a pomatené Rachel zralá Kassie, která ví, co chce.

Další z herců, který nedostal tolik prostoru, kolik by si nejspíš zasloužil, je Jeff Goldblum. Tento velmi charismatický a výrazný herec hraje v Záměně opravdu až třetí (nebo kolikáté vlastně) housle, což je velká škoda. Takže jediný, kdo dostal alespoň jakž takž prostoru a díky němuž si tato romantická komedie vyslouží minimálně hvězdičku navíc, je sympatický Jason Bateman. Hned bych si ho vzala domů. Ale jedna postava film nezachrání, i když se snaží hodně – například stylové kapsáče a prapodivné sako jako oblek do práce? Nenapadá mě nic jiného, než: Jason Bateman je prostě sladkej!

Výsledkem titulní záměny je na první pohled nevysvětlitelná gravitace mezi dvěma muži

Asi se budu opakovat, ale Záměna je opravdu dalším z řady filmů, na které jděte, pokud máte peníze a čas navíc anebo pokud jste nenapravitelní romantici. Pár zábavných momentů by se v rámci výsledných 109 minut sice našlo, ale pro normálního člověka jich je moc málo na to, aby zbylé minuty přežil. Přesto je celý film k něčemu dobrý – dámy, vezměme si z něj ponaučení. Bez chlapů se stejně neobejdeme.

Záměna (The Switch)

Komedie/Romantický
USA, 2010, 109 min