Recenze filmu Máma mezi Marťany. Jezte brokolici, nebo vám mimozemšťani unesou matku!

23. 3. 2011

FOTO: Máma mezi Marťany (2011)Každý si někdy nad nedojedeným talířem špenátu, dušené mrkve nebo zabijačkové polévky přál, aby jeho rodiče odjeli na hodně dlouhý výlet. Film Máma mezi Marťany jednomu chlapci takové přání splní. Otázkou není, jestli se máma vrátí, ale jestli se na to dá dívat?

Milo a jeho parta. Zdroj: distributor filmu

Pro studia, která vyrábí animované filmy, asi není jednoduché pracovat ve stínu Pixaru. V obří společnosti, jakou je Disney, jistě není snadné prosadit se s vlastním nápadem. Vytvořit dobrý film pro děti není tak lehké, jak by se mohlo zdát. Žádný z těchto faktů však není překážkou, kterou by nebylo možné překonat. Problém je, že snímek Máma mezi Marťany se ani nesnaží.

Na příběhu záleží

Hlavní zápletka filmu je primitivní. Devítiletý Milo (Seth Green, v českém znění Jiří Köhler) zlobí – nevynáší odpadky a nejí brokolici. Jeho máma (Joan Cusack, Hana Ševčíková) ho však umí srovnat, a proto si ji vyberou Marťani, aby vychovala jejich děti. Milo se připlete k únosu kosmickou lodí a rozhodne se maminku zachránit. Na Marsu se setkává s Gribblem (Dan Fogler, Michal Novotný) a požádá ho o pomoc.

Snímek pracuje s tématem únosu mimozemšťany, které je v kinematografii, literatuře a hlavně u milovníků UFO velmi oblíbené. Už agent Mulder poznamenal, že „někde tam venku je pravda“. Cizáci se tedy stále vrací, v různých podobách i žánrech. Ať už přichází, aby na lidech prováděli pokusy nebo je z dálky pozorovali či snad dokonce zotročili, snad ještě nikdy po našich matkách nechtěli, aby jim vychovávaly jejich drobotinu. Jakkoli nelogicky to může znít, Marťani chtějí myšlenky Milovy maminky přesunout do robotických chův. Ty potom mají pečovat o další generace.

Zde je kámen úrazu. Když mají Marťani technologii na extrakci myšlenek, copak nedokážou naprogramovat roboty? Jak přežil Gribble tak dlouho na Marsu sám? Co tam jedl? A jak získal všechna ta super-udělátka? A tak by bylo možné pokračovat dál a dál. Máma mezi Marťany ale neobstojí ani při aplikaci oblíbeného klišé je to sice hloupost, ale dětem se to bude líbit. Děti nejsou tak hloupé, aby tyto nelogičnosti děje přehlédly, a film má navíc i další problémy.

Akční, výchovný a animovaný

Miloovy eskapády na Marsu jsou splněným snem každého malého kosmonauta. Dokud film zůstává u pádů, skoků, útěků a střílení laserem, vyprávění i přes zmíněné nesrovnalosti plyne celkem hladce. Jakmile však dojde na výchovnou vsuvku, začne se zadrhávat. Dojemná odhalení Gribblova osudu, návrat Marťanů ke kořenům i Milovo závěrečné prozření jsou plačtivé, nudné a spíše než kýžený výchovný efekt vyvolávají rozpaky.

Autora námětu napadl příběh, když jeho dítě nechtělo jíst zeleninu. Režisérsko-scenáristickou dvojicí jsou manželé Wellsovi. Prostě skupina dospělých, kteří chtějí dětem vysvětlit, že jejich rodiče to s nimi myslí dobře. Avšak místo toho, aby svou myšlenku zabalili do propracovanějšího příběhu, explicitně hlásají moudra na všechny strany. Vztah rodiče a dítěte je hlavním tématem například také filmu Hledá se Nemo a v porovnání s ním je vidět patrně největší rozdíl mezi Pixarem a jinými studii. Vzhledem k tomu, že kvalita animace se postupně srovnává, navrch bude mít ten, kdo nabídne ucelenější a propracovanější filmový svět.

Snímek vznikl ve studiu Roberta Zemeckise ImageMovers, které funguje pod hlavičkou společnosti Disney. Má za sebou mimo jiné Polární expres (2004) nebo V tom domě straší! (2006) a na stylu animace jsou tyto předchůdci velmi znát. I když Máma mezi Marťany již přichází ve 3D, postavičky stále vypadají jako z animovaných předělů počítačové hry The Sims (bohužel té nejstarší verze). Marťani zase nezapřou inspiraci v rase Morloků ze Stroje času (2002), předchozího filmu režiséra Simona Wellse.

Očima Pavlíny Nouzové: Máma mezi Marťany je svým způsobem velice zručný film. V podstatě obsahuje vše, co bychom od animáku očekávali. Jenže to funguje zcela opačně, než by mělo. Máme tu nezbedné dítě s morálním ponaučením (jenže z toho vlastně plyne, že když nebudeme mamču absolutně poslouchat, bude vlastně ta nešikovná a Marťani ji neunesou, bingo!). A hláškaře, který si neustále střílí z obecně známých filmů (ale není vtipný). Animaci, která je originální a zapamatovatelná (ale nehezká). A slzavý závěr s happy-endem (jenže ty slzičky vás o to víc naštvou, protože jejich důvod bude neuvěřitelně laciný).

Není Disney jako Disney

České premiéry Mámy mezi Marťany a Na vlásku, dalšího filmu společnosti Disney, dělí pouhé dva měsíce. Vzhledem k tomu, že kina budou promítat oba, nabízí se srovnání. Na vlásku patří mezi klasické disneyovky. Locika má, stejně jako všechny Disneyho princezny, ve srovnání s normálními lidmi větší oči a užší pas, snímek je vtipný, s krásnou hudbou a bezchybnou animací.

Spát a bez večeře!

Máma mezi Marťany sice stála o sto milionů dolarů méně než Na vlásku, avšak v USA zatím vydělala pouhou desetinu svého rozpočtu. Možná je to dobře. Kdyby tento snímek vidělo více dětí, mělo by to tragický dopad na spotřebu zeleniny a rodičovský doprovod by si rychle rezervoval místo v příštím mezihvězdném letu. Raději na Mars než se svým potomkem znovu do kina.

Máma mezi Marťany (Mars Needs Moms)

Animovaný
USA, 2011, 88 minut