Recenze filmu Na vlásku. Pohádkový animák s Vojtou Kotkem nezklamal

28. 1. 2011

Vojta samozřejmě figuruje jenom v dabingu, na jeho animované ztvárnění si asi ještě nějaký ten čas počkáme. Na vlásku je nový animák studia Walt Disney, které se podle svých slov chtělo vrátit ke klasickým příběhům svých legendárních kousků. Jako předlohu si zvolilo jednu z pohádek bratří Grimmů o princezně s abnormálně vyvinutým vlasovým aparátem. Povedlo se?

Locika, Flynn a létající štěstíčka, Zdroj: distributor filmu

To, že Na vlásku navazuje na tradici slavných disneyovských pohádek, pravda je i není. Pyšní se klasickým schématem – velkým příběhem, rozmáchlou výpravou. Jinak je ale veskrze moderní a nese se v duchu animáků nového tisíciletí. Vtipný, dynamický, zábavný a vizuálně povedený – 3D se tentokrát opravdu vydařilo. O tom ale později, milé děti.

Byla jednou jedna…

…princezna Locika (Ivana Korolová). Hned po narození ji z království unesla sebestředná čarodějnice Gothel (Helena Vondráčková) a ukryla ji ve své věži. Locika má totiž zvláštní dar – pyšní se extra dlouhými vlasy, které se třpytí jak zlato a jsou pevné jak lano. Kromě toho mají léčivé a omlazovací účinky, čehož  Gothel hojně využívá. K osmnáctým narozeninám si ale Locika přeje jediné – opustit věž a podívat se do světa. Její macecha je přirozeně zásadně proti. Na scéně se ale naštěstí objevuje sympatický lupič Flynn (mluví Vojtěch Kotek, zpívá Ondřej Izdný), který princezně zajistí vytoužený únik z věže.

Příběh je sice tisíckrát ohraný – kluk a holka spolu musí trávit cestu, nemají se rádi, pak se do sebe zamilují a pohádky je konec – v tomto případě to ale vůbec nevadí. Flynn i Locika jsou sympatičtí, živoucí, zábavní a rozhodně ne schematičtí hrdinové. Právě oni dva jsou jednoznačně jedním z klíčů úspěchu.

Očima Kateřiny Mikešové: Taky vám letos o Vánocích chyběla v televizi pořádná pohádka? Můžete si to vynahradit novým Disneyho počinem Na vlásku. To je totiž konečně pohádka se vším všudy; je vtipná, milá, animovaná, hudební, dramatická a samozřejmě s dobrým koncem. A rozhodně se nemusíte stydět, když přiznáte, že jste se rozhodli vrátit do dětských let. S touhle pohádkou to totiž nebude ani náhodou ztráta času.

Létající lucerny

Důvodu, proč si Na vlásku zamilovat, je ale mnohem víc. Dialogy nejsou infantilní, hlášky nejsou prvoplánové (i když některé by si Flynn alias Evžen Houžvička mohl odpustit), postavy nejsou hloupé. Výbornou animaci snad ani nemusím zdůrazňovat, úžasná kamera jako by vypadla z epických filmů. Navíc tvůrci využili trojrozměrnou animaci opravdu dobře, a značka 3D neslouží tak jenom jako lákadlo na plakátech – světélkující lampiony vyskakují z plátna, jak se to naposledy povedlo kočičí hlavě v Alence v říši divů, loupežníkův kámen jen těsně mine vaši hlavu. Příběh Lociky, Flynna a jejich přátel i nepřátel je romantický, veselý i dojemný. Co si přát víc?

Snad míň písniček. Nezmínila jsem důležitou věc – Na vlásku je animák hudební. A právě písničky jsou nejslabším článkem filmu. Ne že by byly špatné, ale kdyby nebyly vůbec, nic by se nestalo. V původním znění jsou možná chytlavější, já jsem se při nich ale nudila.

Disney rocks

Na vlásku nemá originalitu a drive Megamysla ani ultimátní roztomilost Jak vycvičit draka, ale je to milý a srandovní film, na který se hezky kouká. Dokonce se mu podařilo mě dojmout, a to se u animáků moc často nestává. Walt Disney opravdu splnil to, co si na začátku předsevzal – pokračovat v tradici legendárních animovaných filmů, a přitom neztratit krok s jejich moderním pojetím. Jen tak dál!

Na vlásku (Tangled)

Animovaný / Komedie / Rodinný / Muzikál
USA, 2010, 92 min