RECENZE: Den zrady. Tak to vypadá, když Clooney točí a Gosling hraje

Prezidentské volby se blíží. Pokud se k nim chystáte, podívejte se, jak to vypadá v zákulisí takové kampaně.

Ve Spojených státech se znovu rozjíždí prezidentská kampaň, a tak je třeba začít působit na potenciální voliče. Americký herec George Clooney, posel míru, přikládá své polínko do ohně s novým filmem Den zrady. Ačkoli český název připomíná spíše Vávrův dvoudílný velkofilm, žádný Mnichov od tohoto snímku nečekejte.

George Clooney je takový Ferda mravenec amerického show bussinesu. Kromě hraní, se kterým začal již v sedmi letech, produkuje, režíruje, píše scénáře a ve volném čase mluví do politiky. Jeho debut Milujte svého zabijáka (2002) byl trochu podivnou komedií o tajných agentech. Druhý snímek Dobrou noc a hodně štěstí (2005) vyprávěl již mnohem srozumitelnějším způsobem životní příběh novináře Edwarda R. Murrowa. Do historie amerického fotbalu se Clooney podíval filmem Tvrdé palice (2008).

Originální název The Ides of March se do češtiny překládá jako březnové idy. Označuje patnáctý den měsíce března v římském kalendáři a do historie se zapsal jako den, kdy byl v roce 44 př. n. l. zavražděn Julius Caesar. V čem nám tato znalost pomůže při sledování filmu? Patnáctého března se totiž odehrávají primárky ve státě Ohio, rozhodující pro volbu demokratického prezidentského kandidáta. Navíc připomenout si pozadí vztahu Caesara a Bruta také není úplně od věci.

Hlavním hrdinou snímku je Steven (Ryan Gosling), zástupce vedoucího volební kampaně guvernéra Mikea Morrise (George Clooney). Mladý a ambiciózní Stevie zpočátku věří v Morrisovu vizi, na rozdíl od svého šéfa Paula (Philip Seymour Hoffman), který se v praxi pohybuje dvacet let a všechny své ideály dávno ztratil. Jak známo, politika je špinavá hra, kdo se v ní chce udržet, musí se řídit pravidlem účel světí prostředky.

O tom, na jakou stranu se divák postaví, rozhoduje míra jeho naivity a důvěřivosti. Může věřit modrým očím blonďáčka Goslinga nebo nadějným vizím prošedivělého fešáka Clooneyho. Pokud občas čte noviny, nebude věřit ani jednomu a spíše si bude užívat toho, jak se Clooneyho režie film od filmu zlepšuje a že po dlouhé době navštívil v kině představení, jehož konec neuhodne během prvních tří minut.

Vrtíme psem

Den zrady začíná řízným bubnovým pochodem jako vystřiženým z období občanské války. Aby ne, když se tu rozhoduje o osudu světa. Později slyšíme na klavír hranou verzi písně We’ll Meet Again, čímž se posouváme směrem k absurditě Dr. Divnolásky (1964). Tím však mile ironické hudební nápady končí. Film je hodně vážný, reflektuje spíše americký seriózní přístup k politice (Správná volba) a je na hony vzdálen odlehčenějšímu Vrtěti psem (1997) nebo britským seriálům typu Jistě, pane ministře (1980).

[youtube_660]nnl972yEzE8[/youtube_660]

Konvenční hudbu snímek divákovi vynahrazuje výbornou kamerou, která dobře ví, kdy zabrat řečníka v detailu a při kterém dialogu postavit hrdiny před obří vlajku. Skvělí jsou i herci v hlavních a vedlejších rolích, kteří dodávají na první pohled trochu jednorozměrným postavám hloubku. Den zrady tak v žádném případě nepůsobí jako politická agitka zklamaného voliče.

Očima Nely Christovové: Ryan Gosling si udělal jméno v loňském thrilleru Drive, ale teď konečně dokázal, že umí i hrát. Pokud tedy počítáme jeho kamennou tvář, která slouží jako univerzální výraz pro všechny druhy emocí.

Jeho výkon ale částečně zastiňuje jiná hvězda. Když má totiž vašeho úhlavního nepřítele hrát charismatický George Clooney, půjde o dost nerovný souboj, ať už je jeho postava sebevětší záporák. Přesto je Den zrady zajímavě obsazeným a hlavně poutavým nahlédnutím do zákulisí vysoké politiky, které vám sebere i poslední iluze o pozlátku amerických volebních kampaní.

Clooney Morrisovi propůjčuje mnohé rysy současného prezidenta USA (volební plakát, fráze i názory) a film by mohl vyjadřovat jeho zklamání nad tím, že Obama nakonec nedostál své pověsti spasitele. Avšak díky tomu, že jeho postavu sám hraje a za hlavního hrdinu filmu volí Stevena, vyhýbá se lacinému moralizování.

Posel míru a perspektivní politik George Clooney

Úkolem vedoucího volební kampaně není pouze obvolávat voliče. Mnohem důležitější je vymýšlet pomluvy na protivníky, populistické sliby kandidátů, ale hlavně, jak zjistil nejen exprezident Clinton, odhánět všechny stážistky. Den zrady neukazuje politiku v novém ani lepším světle. Stojí spíše na proměnách charakterů a záměrů lidí, kteří se v politice pohybují, a těch, kteří se do ní teprve snaží dostat.

I když srdci českého diváka je bližší ironický britský humor než uplakané rozhodování Kevina Costnera mezi dvěma prezidentskými kandidáty, Den zrady je dobře natočené politické drama. V jeho podání se získávání hlasů voličů mění v nebezpečnou hru, jejíž vítěz není nikdy jistý.

Den zrady (The Ides of March)

USA, 2011, 101 minut

Režie: George Clooney