RECENZE: Big Eyes od Tima Burtona potěší svou normálností

Petr Bělecký

Petr Bělecký

1. 2. 2015

Režisér známých extravagantních a osobitých snímků (Střihoruký Edward, Ospalá díra, Mrtvá nevěsta Tima Burtona, Karlík a továrna na čokoládu) se pro změnu pustil do biografického snímku o talentované malířce Margaret Keanové a dokázal tím cosi výjimečného.

Big-Eyes2

Píší se 50. léta 20. století a za dřevěným stojanem s plátnem se rodí nová talentovaná umělkyně, která se brzy zapíše do historie. Její jméno je Margaret Keanová (za svobodna Hawkinsová), a zatím netuší, jak moc je výjimečná. Zčásti proto, že jí to nikdo nikdy neřekl, a částečně proto, že kvůli svému tyranskému manželovi má myšlenky docela jinde. Až krajní útěk od partnera ji nasměruje na správnou životní trať.

Oko do duše okno

Tvorba Margaret představuje portréty malých, světem zbídačených dětí, u nichž na první pohled zaujmou obří srnčí oči. Byl to však až její druhý muž Walter Keane, který dokázal její talent (respektive obrazy) prodat a učinit z ní tak malířku na plný úvazek. A protože atraktivní a šarmantní umělec poutá více pozornosti než šedá myš za malířským stojanem, stalo se, že se Walter začne vydávat za autora obrazů. Svou neoblomnou logikou přesvědčí Margaret, že je to jediné řešení, jak její obrazy prodávat a talentovaná umělkyně tak na jeho plán kývne.

Jak však plyne čas a obrazy vydělávají čím dál tím víc peněz, stává se z malířky jen pouhá továrna na nové zboží a její obrazy jsou čím dál tím depresivnější.

Tim Burton jinak

Není to první biografický snímek, který Tim Burton vytvořil. Předchozím takovým počinem byl film Ed Wood, o nejhorším holywoodském režisérovi všech dob a vznikl v roce 1994; od snímku Big Eyes jej tedy dělí rovných dvacet let. Tim Burton je proslulý svým osobitým a extravagantním stylem (jak v uměleckém vyjádření, tak v osobním životě), který názorně předvedl mj. ve snímcích Střihoruký Edward, Karlík a továrna na čokoládu, Ospalá díra nebo také ve snímku Alenka v říši divů).

Snímek Big Eyes je však jiný. Nejenom tím, že se jedná o snímek biografický, ale také tím, že z něj nesálá Burtonova originalita a výjimečnost. Je nasnadě poznamenat, že divák ani nepozná, že se jedná o Burtonův film. Pozoruhodné však je, že to snímku vůbec neškodí, ba naopak.

big_eyes_film_02

Celý film se drží svým pojetím při zemi, a pomáhá tak divákovi, aby se vžil do celoživotně utlačované duše Margaret Keanové. Přízemní přístup však napomáhá polidštit postavu Waltera, manžela chorobně toužícího po úspěchu tak, že se z něj nestává jen prázdná karikatura, ale jen nešťastný tvor z masa a kostí.

K plastickému vyjádření slávychtivého manžela notnou měrou přispívá i geniální Christoph Waltz, v roli utrápené Margaret zas zdatně sekunduje Amy Adams (ačkoli ona je hlavní postavou). Jejich herecká dvojice bravurně zapadá do umírněných kulis San Francisca (a následně Havaje), kde se odehrává příběh o lidských touhách a snech, dominanci a submisivitě a v neposlední řadě o tom, že „noc je nejtemnější před úsvitem“.

Verdikt

Snímek Big Eyes je docela neburtonovským filmem, což je překvapivě velká poklona. Tim Burton se v biografickém snímku nesnižuje ke karikování postav, snové, extravagantní a bláznivé výlevy omezuje na minimum, a divákovi se tak dostává příjemné podívané o velmi nepříjemných skutečnostech, které jsou nám však v našich životech mnohem bližší, než by bylo záhodno.

Hlavní hrdinka Amy Adams je sice zastíněna brilantním Christophem Waltzem, nic to však neubírá na plastičnosti vyobrazení její postavy. Tim Burton zkrátka vystřihl biografický film, který se sice nezapíše do historie tak, jak se to podařilo Margaret Keanové, přesto však za zhlédnutí stojí.

0