Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Největší trapasy zaviněné playbackem. Spice Girls můžou vyprávět

Denisa Šebestová

Denisa Šebestová

23. 6. 2012

Playback bývá obvykle hudebními fanoušky odsuzován jakožto nestydatý podfuk. Když vyjde najevo, že něčí živé vystoupení není tak docela živé, bývá z toho pěkná ostuda. Nicméně nejedná se o žádnou raritu.

Spice Girls při svém comebacku v roce 2007 Zdroj: oficiální stránky kapely

Na druhou stranu, někdy s sebou playback přináší nesporné výhody, pročež ho mnozí umělci (a jistě i posluchači) tak docela nezatracují. Například umožňuje obohatit koncert o efektní doprovodnou omáčku, zejména taneční až akrobatická čísla, při jejichž provádění se moc dobře zpívat nedá. Kdyby třeba Janet Jackson na svých koncertech místo famózních tanečních kreací seděla na pohovce, řady publika by možná značně prořídly.

Retro hitparády a legrační eskapády

Projděme si však dějiny playbacku a trapasů s ním spojených pěkně popořádku. Začneme v pradávných dobách, kdy posluchači  ještě jásali nad vinylovými deskami a gramofony náležely k výkvětu moderní techniky. V šedesátých a sedmdesátých letech se začaly těšit veliké oblibě televizní hitparády jako britská Top of the Pops. Pro mnoho hudebních fanoušků představovaly nejsnazší možnost, jak spatřit hudebníky při živém vystoupení. Tedy, živém v rámci možností.

Zjistěte také, jaké požadavky na turné mají největší hudební hvězdy

Televizní štáb nebyl ochoten riskovat, že dojde k chybě a bude se muset točit znova. Bez ohledu na námitky hudebníků se tedy televizní vystoupení zpravidla odehrávala na playback. Tato zvyklost byla téměř bezvýhradně uplatňována i v dalších desetiletích a přetrvala dodnes, ačkoli v současné době už od ní televize samozřejmě často upouští a divákům dopřeje skutečný živý výstup.

[youtube_660]YWb431tI4Fw[/youtube_660]

Díky těmto historickým okolnostem dnes však máme možnost zhlédnout mnohé úsměvné záznamy z druhé poloviny dvacátého století. Dochází na nich k bizarním situacím, kdy například všichni na pódiu hrají na kytary, třebaže sólo mají v tu chvíli klávesy. Tu chybí mikrofony, onde nejsou zapojené kytary, jindy na pódiu marně hledáme zdroj některých zvuků, jež zřetelně slyšíme ze záznamu.

Čtěte také: Historie “Gimmicků.” Každá hudební star má na pódiu svou úchylku

Někdy mohl alespoň zpěvák zpívat živě, jindy se však technici ani neobtěžovali zvukovou stopu upravit a pustili stejnou verzi, kterou znali posluchači z desky. Většina umělců z toho určitě nadšena nebyla, neměli ovšem na vybranou. Někteří z nich se tedy alespoň protestně pitvořili nebo schválně dělali chyby. Provedli to třeba Green Day, Oasis, Nirvana či Iron Maiden. Památný je v tomto ohledu rovněž výkon Iana Andersona z Jethro Tull, který můžete zhlédnout výše.

Milli Vanilli, podfuk desetiletí

Legendárním průšvihem skončila raketová kariéra popového dua Milli Vanilli. Dva exotičtí hoši na začátku devadesátých let zahltili rádiové stanice řadou chytlavých hitů, než je při jednom koncertě zradila technika (viz video níže). Vyšlo najevo, že šlo o kolosální podvod. Vokály byly nahrány předem úplně jinými zpěváky, kteří však zřejmě podle producentů nedisponovali dostatečně dekorativním zevnějškem.

[youtube_660]Ff08y_AXXzE[/youtube_660]

V osmdesátých a devadesátých letech se změnilo standardní pojetí koncertních vystoupení natolik, že části publika přestalo záležet na tom, zda interpret zpívá živě. Stále větší důraz byl kladen na vizuální stránku vystoupení – taneční choreografii, kostýmy a podobně. Spíše než o čistě hudební koncerty narostla poptávka po těchto komplexních popových show.

Není tedy divu, že počet zpěváků, kteří se přestali playbacku štítit, narůstal geometrickou řadou. Zkuste si hodinu provádět všelijaké prostocviky a přitom zpívat z plných plic a snadno pochopíte proč. Za revoluční v tomto směru byla označena vystoupení Madonny, Michaela Jacksona či jeho sestry Janet. Ta byla při zpívání na playback nachytána několikrát.

Jak správně okořenit koncert

Playback bývá také někdy využíván v elektronické hudbě, kdy předem nahraný part při koncertě doplňuje živý výkon hudebníků. Faktem je, že mnoho hudebních formací sestává pouze z několika málo členů, kteří by zkrátka nestíhali obsluhovat tolik nástrojů, kolik na zvukovou stopu dovedou vpravit inženýři v nahrávacím studiu. Nad tímto postupem však mnozí shovívavě přimhouří oko. Snad je skutečně spíše ospravedlnitelný než fígle ve stylu Milli Vanilli a jim podobných vykuků.

Podívejte se také na hudební bestsellery. Nejprodávanější album natočil Michael Jackson

Těžko říci, nakolik živá byla vystoupení proslulého holčičího seskupení Spice Girls za dob jejich největší slávy. U příležitosti velkolepého comebacku před pěti lety však vystoupily na módní přehlídce Victoria‘s Secret a některým divákům se zdály dívčí hlásky vycházející ze čtyřicetiletých těl poněkud nepatřičné. Posuďte sami.

[youtube_660]wv6HuSg9thA[/youtube_660]

Asi nejzásadnějším playbackovým skandálem posledních let, který obletěl planetu, byl pamětihodný výkon Ashlee Simpson v pořadu Saturday Night Live. Americká hvězdička se nechytla už na začátku písně, načež pro jistotu opustila pódium. Obdiv zasluhuje její doprovodná kapela, která bez mrknutí oka hrála dál.

Jiné ze současných popových hvězd využívají playback i přesto, že evidentně nemají zapotřebí maskovat nedostatek talentu. Přistižena při simulaci zpěvu tak byla třeba Mariah Carey, jinak disponující obdivuhodným hlasem. Podobným případem je již dříve zmíněná Janet Jackson nebo Shakira, která své pěvecké kvality rovněž dokazuje při jiných, skutečně živých vystoupeních. Třeba mívají i popové divy špatné dny, kdy raději vsadí na jistotu, než by riskovaly selhání. Koneckonců, jsou to také jen lidé a čas od času si možná zaslouží trochu shovívavosti.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Největší trapasy zaviněné playbackem. Spice Girls můžou vyprávět