Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Edgar Allan Poe je i ve filmu. Brousil si na něj zuby už Stallone

Redakce

Redakce

29. 4. 2012

Praděd hororu Edgar Allan Poe se neustále vrací nadopovat nás adrenalinem, tentokrát jako postava ve filmu Havran honící vraha, který svůj modus operandi ukradl z jeho knih. Připomeňme si odkaz tohoto Shakespeara hororu pro filmový svět.

john-cusack-the-raven-image

O mrtvých jen s fantazií. Zdroj: distributor filmu

„Jsou jisté náměty, jejichž poutavost je strhující, a přece jsou příliš hrůzné pro beletristické zpracování.“ To jsou slova samotného Edgara Allana Poea v jedné z jeho povídek.

Kdyby byl ve stylu svých příběhů vzkříšen v dnešní době, asi by se podivil, jak se hranice naší ostýchavosti posunuly. Dnes již nikomu nečiní problém ať na plátně či v knize detailně popsat kanibalskou hostinu, řezání končetin či brutální znásilnění. Některá tabu však zůstávají. Jako například troufalost filmařů zahrávat si s díly klasiků.

Poe pro pamětníky

Jak si tedy Poe stojí ve světě stříbrného plátna? Nejznámějšími jmény, která jsou v souvislosti s Poem zmiňována, jsou režisér Roger Corman a herec Vincent Price.

Ikona nízkorozpočtových béček Corman, který měl ve zvyku točit filmy v rekordně krátkých časových úsecích (Malý obchod hrůzy dokázal natočit za pouhé dva dny), dostal v roce 1960 šanci střihnout si svůj první barevný film právě podle námětu od E. A. Poea, a tím sobě i herci v hlavní roli Vincentu Priceovi, s kterým pak spolupracoval ještě na řadě dalších poeovských adaptací, zajistil čestné místo na hvězdném nebi.

Jen pro úplnost dodáváme, že tímto snímkem byl Zánik domu Usherů, který následovaly Jáma a kyvadlo (1961), Historky hrůzy (1962), Předčasný pohřeb (1962, na kterém se Price nepodílel), Havran (1963), Maska rudé smrti (1964) a Ligeina hrobka (1965).  Tato díla spolu s osobnostmi, jež se v nich objevily, jako jsou Peter Lorre či Boris Karloff, tvoří středobod vesmíru fanoušků klasických hororů.

[youtube_660]http://www.youtube.com/watch?v=lk6xV5sQ8KA[/youtube_660]

Zánik domu Usherů byl pro filmaře vždycky velkým zdrojem inspirace. Už v éře němých filmů ho zpracovali jak Američané, tak Francouzi, a to v roce 1928.  Nevyhnul se ani naší rodné kotlině. Český surrealista Jan Švankmajer, jehož jméno je pojem i v mezinárodním měřítku, převyprávěl toto téma ve svém osobitém stop-motion stylu animace, ke kterému čte původní text Petr Čepek.

Podívejte se na trailer k filmu Havran, který právě míří do kin

Pokud zabrousíme trochu více do současnosti, dostaneme se do oblasti nezávislých a nízkorozpočtových filmů stojících ve stínu těchto veteránů. Takovým snímkem je například Descendant (2003), velmi okrajový počin, který svým hereckým obsazením zaujme jen fanoušky televizních seriálů (Katherine Heigl z Chirurgů) a vyložené blázny do Poea.

Ještě více undergroundovým snímkem, avšak s pozitivním ohlasem kritiků, je snímek The Death of Poe (2006), mapující záhadné okolnosti autorovy smrti.

Postava Edgara Allan Poea se mihla i v loňském filmu jednoho z molochů Hollywoodu Francise Forda Coppoly, autora legendárních Kmotrů. Na thrilleru Twixt je zajímavé, že si i přes renomé osob s ním spojených, režiséra Coppoly či herce Vala Kilmera, nezískal v médiích výraznější pozornost.

[youtube_660]http://www.youtube.com/watch?v=xP7cQnOcU7I[/youtube_660]

Budoucnost je nejistá

Co však čeká tohoto temného romantika v jeho posmrtném životě v blízké budoucnosti? Stejně jako okolnosti Poeovy smrti je dost nejasná. Životopisného snímku, který už léta plánuje natočit Sylvester Stallone, se asi jen tak nedočkáme. Podobně, avšak v tomto případě alespoň s nějakým viditelným pokrokem, to vypadá i s prací animátora Michaela Sporna. Plánovaný rok vydání má být letošní, tak snad naděje fanoušků nečeká předčasný pohřeb.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Edgar Allan Poe je i ve filmu. Brousil si na něj zuby už Stallone