Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Seriál Newsroom: Když novinařina vypadá jako nejlepší práce na světě

Redakce

Redakce

13. 10. 2012

V seriálu Newsroom všichni nestíhají, věčně jsou ve stresu a každou chvíli se pohádají se svými kolegy. Ale každý zúčastněný svou práci miluje, tak by měla vypadat novinařina!

FOTO: Jeff Daniels v seriálu The Newsroom

Dobrý večer, já jsem Will McAvoy a budu vás pořadem provázet. Zdroj: HBO

Když se žení princ William, když hokejisté vyhrají mistrovství světa, když Američané dopadnou Usámu bin Ládina, celý svět (či národ) sedí u televize či internetu a zaujatě hltá každou novinku. Jaké měla nevěsta Kate šaty, kdo dal rozhodující gól, jak se podařilo teroristu dopadnout. Pro běžné lidi oddech nebo zábava, pro novináře jsou však velké události kombinací vzrušení, stresu a nekonečného návalu práce. Kdo k této profesi někdy přičichl, jistě to zná sám. Kdo ne, pochopí u Newsroomu.

Aaron Sorkin, 51letý scenárista seriálu Newsroom, je v poslední době zmiňován především v souvislosti s filmem The Social Network, přitom se proslavil už daleko dřív. Jeho prvním velkým trhákem byla divadelní hra Všichni prezidentovi muži, kterou potom v dobře známé podobě převedl i na filmová plátna. Podepsán je třeba i pod Soukromou válkou pana Wilsona, z poslední doby napsal námět filmu Moneyball. Teď chystá scénář k adapataci knihy o Stevu Jobsovi, která má jít do kin v roce 2013.

Newsroom je nejen o práci televizních žurnalistů, ale také o konkrétních lidech. Především o jednom – Will McAvoy (Jeff Daniels) je moderátor fiktivní stanice Atlantic Cable News, úspěšný ve své práci, v osobním životě však sarkastický mrzout, stále se užírající krachem posledního vztahu. Jeho život však udělá kotrmelec, když mu vedení přidělí jako novou výkonnou producentku pořadu MacKenzie McHaleovou (Emily Mortimer), jeho bývalou přítelkyni.

[youtube_660]wC8ovJYAU3U[/youtube_660]

Jenže svět nečeká na řešení hořké minulosti, naopak nemilosrdně chrlí nové a nové události, takže času k nápravě duševních šrámů se oběma kolegům dostává zprvu pramálo. Do hry aspoň mohou vstupovat další postavy – ať už kouzelná asistentka Maggie v roli typického redakčního bažanta, charizmatický, ve vztazích však nerozhodný producent Jim, exotický expert přes nová média Neal (Dev Patel, známý z Milionáře z chatrče) nebo nekompromisní prezident zpravodajské divize Charlie.

Jak Usáma přerušil novinářskou party

Newsroom nabízí zajímavý průřez významnými událostmi roku 2011 a fascinuje tak i jako zajímavá sonda do novinářské práce. Seriál ukazuje, jak nevinně zprvu vypadala obrovská ropná havárie plošiny Deepwater Horizon. Nabídne ukázku amerického televizního žurnalismu s daleko vyprofilovanějšími moderátory, kteří se nestydí říkat v živém přenosu své politické přesvědčení.

Trefně vystihne i rčení o tom, že práce novináře nikdy nekončí – to když rozjetý firemní večírek přeruší zpráva naznačující fakt, že byl dopaden Usáma bin Ládin. Na významné světové příběhy pak scenáristé v čele s Aaronem Sorkinem našroubovali osudy jednotlivých hrdinů.

FOTO: Sam Waterston v seriálu The Newsroom

Šéf zpravodajské divize Charlie působí nad věcí, i on ale musí řešit hodně průšvihů.

Od prvního dílu začne být jasné, že city mezi Willem a MacKenzie zcela neochladly, že na první pohled pevný pár Maggie a Don (další z producentů) přibere na palubu milostného trojúhelníku ještě Jima, že Neal zřejmě skrývá nevyřčený osobní příběh… Potěší však, že jednotlivé linky scénáře se příjemně převrací naruby, místo toho aby kráčely (a končily) v očekávatelných stopách.

Někdy se děj dotkne i ožehavých témat žurnalistiky, například střetu redakcí se zájmy vydavatelství. Necháme si veřejností oblíbeného moderátora, i když se obouvá do strany, která nás podporuje? Nebo ho raději pomocí vlastního bulvárního plátku veřejně znemožníme a vytvoříme tak podmínky pro jeho odvolání?

Hrozná, a stejně nejlepší práce

Místy však snaha napodobit redakční práci působí až příliš idealisticky – když se jednoho dne redakce jednohlasně rozhodne, že od nynějška začne dělat poctivou, objektivní a vyváženou žurnalistiku, působí to až příliš dušínovským dojmem. Snad i proto tvůrci oznámili, že pro tvorbu druhé série, která bude mít premiéru v červnu 2013, přibrali několik ostřílených novinářů jako konzultanty.

[youtube_660]q5TxEix6mdU[/youtube_660]

Jediné, co trochu kazí výsledný zážitek, je přílišná upovídanost scénáře. Newsroom vyžaduje vaší absolutní koncetraci a znalost amerických a světových událostí posledních let, pokud chcete pochytit všechny narážky tvůrců. Celkově však naštěstí děj není zbytečně komplikovaný a jeho hlavní linii pochopí každý, i kdyby mu novinářská práce a světové dění byly zcela fuk.

Slabých míst je v Newsroomu minimum, povedené momenty (včetně vynikající znělky!) naopak výrazně převládají. Když zpravodajství ACN převálcuje konkurenci, cítíte jejich radost i přes plátno či monitor. Děj každého dílu graduje do silného finále, které leckdy i dojme. A vyvolá pocit, že i když novinařina člověka stresuje, bere mu volný čas a ničí osobní život, ve výsledku je to stejně nejlepší práce na světě.

Newsroom

Drama
USA, 2012, 10×60 min

Režie: Greg Mottola, Alan Poul, Alex Graves
Hrají: Jeff Daniels, Emily Mortimer, Alison Pill, Thomas Sadoski, Dev Patel, Olivia Munn, Sam Waterston, Adina Porter, Wynn Everett, Chris Messina, Kelen Coleman, Chasty Ballesteros, Michael Carbonaro, Patrick Fabian, Natalie Morales

Hodnocení: 5*****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Seriál Newsroom: Když novinařina vypadá jako nejlepší práce na světě