×

RECENZE: Ve filmu Naboř a ujeď překvapí pouze dredy Bradleyho Coopera

[album: |width=660]

Chtěl bych udělat takový hezký malý film, řekl si jednoho krásného rána Dax Shepard. Probudil se právě vedle své snoubenky Kristen Bell, pro čerstvé rohlíky dojel svým černým Lincolnem Continental a někde mezi tím napsal scénář k filmu Naboř a ujeď, kde by se všichni tři mohli setkat a společně si užít trochu legrandy. No a výsledek se teď v nějakých sto minutách roztahuje na plátnech kin.

Kdo je Dax Shepard? Kromě toho, že vystudoval antropologii a momentálně je zasnoubený s herečkou Kristen Bell, tvrdí, že je plně oddaný herectví. Začínal v reality show na MTV a poté se objevil ve filmech jako Dvanáct do tuctu (2003), Nekecej a pádluj (2004) nebo v seriálu Famílie. Jeho prvním pokusem o režii byl krátkometrážní film Reunited (2010), následovala komedie Brother’s Justice (2010) a nynější Naboř a ujeď. Na všech těchto filmech spolupracoval se svým kamarádem Davidem Palmerem.

Naboř a ujeď skutečně je malý film s malou zápletkou. Charlie (Shepard) žije se svou přítelkyní Annie (Bell) a v kůlně mu stojí nepoužívaný Lincoln Continental. Zde tedy podobnost s režisérovým životem. (Je až s podivem, že film nemá nálepku podle skutečné události.) Annie dostane nabídku práce v Los Angeles. A protože ji Charlie miluje a chce ji na pohovor dovézt, opráší Lincolna a vydají se na cestu.

A máš mě teda rád, že jo? Zdroj: HCE

Jenže ouha, Charlie je v ochraně svědků, protože před pár lety ve Městě andělů svědčil proti svým zlodějským kamarádům. Není se tedy čemu divit, že jeho návrat nezůstane bez povšimnutí. Alex (Bradley Cooper), Neve a Alan se již nemohou dočkat, aby mladou dvojici jak se patří uvítali.

Očima Ondřeje Novotného: Akční, romantická, a ještě k tomu komedie? To zní jako dost divoká kombinace, jenže v případě Naboř a ujeď kupodivu funguje. Z části díky sympatickým hercům, především ale kvůli tomu, že když se film snaží bavit, skutečně se mu to daří. Uvolněná, a přitom dostatečně napínavá zápletka ze snímku komedii roku nedělá, ale deštivé sobotní odpoledne rozhodně zpříjemní.

Příběh filmu je poměrně tuctový, o překvapení nejenže je nouze, ale nenajdete zde prakticky žádné a do toho všeho osmdesát minut ze sta někdo někam jede. Filmový divák je zvyklý, že jednou za čas se v kině objeví Vin Diesel, jezdí v autě a pronáší moudra o životě. Zde však chybí a snímku místy dochází palivo. Z kopce sice zdánlivě jede na plný plyn, ale jakmile se dostane na rovinku, dojde mu dech.

[youtube_660]Tk67aE5PWXw[/youtube_660]

Dost již bylo automobilových metafor. Film zkrátka je koukatelný, jen dokud vás neomrzí honičky. Pokud Shepard zrovna neřídí (a občas i když ano), vede rádoby vtipné debaty se svou přítelkyní nebo bývalým kamarádem na téma homofobie, násilí a znásilnění ve vězení. Je vidět snaha o jakousi gangsterskou grotesku, která ale vyžaduje stoprocentní souznění s jejím specifickým humorem.

Pár dobrých nápadů, spousta nudy

Komedie sází také na poměrně neokoukané herecké obsazení. Kromě Kristen Bell, která již od dob seriálu Veronica Mars vypadá a hraje stále stejně, a Bradleyho Coopera, jenž však s dredy a v teplákovce není takřka k poznání, jde převážně o televizní herce. Ti však hrají jen tak dobře, jak jim dovoluje scénář, a mantinely to rozhodně nejsou široké.

Částečně pozitivně lze hodnotit také hudební doprovod filmu. Slovo částečně je na místě, protože jde o soundtrack kompilační, nikoliv originální. Jak však ukazuje například filmografie Quentina Tarantina, častokrát vhodně vybrané převzaté písničky předčí stokrát slyšený akčně-romantický studiový mix.

Bradley má rád psy, teplákovky a setkání s přáteli.

Nepochybuji o tom, že Naboř a ujeď si získá své diváky. Nabízí totiž zaručené kombo – romantickou linii o chytré a silné dívce, kterou miluje milý a hodný chlapec, a akční linii o drsném a šikovném zloději aut, který řídí jako závodník. Prostě jasná volba pro jakékoli rande, která neurazí žádného ze zúčastněných.

Zároveň je to ale hrozivě málo. Naboř a ujeď nemá originální zápletku, dobré hlášky ani příliš sympatické postavy. Slušná hudba a automobilové honičky odvádějí pozornost jen z části. Zbytek času se divák, kterému vtipy s iPhonem nic neříkají, nudí. Snad se mu dokonce zasteskne po plešaté hlavě, která odjíždí v zapadajícím slunci a při tom mrmlá, že není důležité zúčastnit se, ale vyhrát. U filmu to tedy rozhodně platí.

Naboř a ujeď (Hit and Run)

Akční / Komedie / Romantický / Road movie
USA, 2012, 100 minut