RECENZE: Válečný kůň. Spielberg a jeho kůň padli na všech frontách

Eliška Nová

Eliška Nová

20. 2. 2012

Povím vám pohádku o tom, jak se chlapec s koněm sblížil, nebylo jim přáno a koník musel do války… Ano, tohle je nový film Stevena Spielberga.

Steven Spielberg už nikomu nemusí dokazovat, co v něm je. Všichni to víme. A tak není překvapení, že na stará kolena točí filmy pro svoje vlastní potěšení, až divákovi budou oči přecházet. Podobnou cestou se ostatně vydal Martin Scorsese, kterému se to s jeho novým Hugem povedlo dokonale. Jako by ale Spielberg udělal krok zpátky a natočil film, který by zabral možná v osmdesátých letech. Ne dneska. A oči nakonec opravdu přecházejí.

Steven Spielberg je jedním z nejslavnějších hollywoodských režisérů. Výrazně na sebe upozornil v roce 1975 snímkem Čelisti. Ještě větší úspěch mu ale přinesl E.T. – Mimizemšťan (1982). Následovaly hity jako Jurský park (1993) a ve stejném roce i Schindlerův seznam, který dostal sedm Oscarů. S válečným tématem uspěl i s filmem Zachraňte vojína Ryana. Spielberg je také jedním ze zakladatelů společnosti DreamWorks.

Starý farmář si na aukci vyhlídne běžeckého koně (i když potřebuje koně na orání), přehodí chlápka, který mu může statek sebrat, a jeho syn Albert skáče radostí do vzduchu. Pojmenuje ho Joey a pozor, naučí ho orat. Když ale Anglie vstoupí do války s Německem, otec je nucen koně prodat do armády, a ten projde bojištěm na všech možných frontách.

Albert a Joey se učí orat, Zdroj: distributor filmu

Všechno, co je na filmu špatně, je nastíněno už v traileru. Nositelem průvodní řeči je tady starý francouzský statkář, takže by se chtělo říct, že on bude hlavní postavou děje. Kromě koně samozřejmě. Jenže není. Válečný kůň hlavní postavu nemá, má jen změť vedlejších postav, které se náhodou dostanou do kontaktu s koněm. A kůň sám jako hlavní postava prostě nefunguje.

Očima Lucie Šimůnkové: Spielbergova koňská sága vypráví v téměř dvou a půl hodinách příběh koně a jeho chlapce. Na rozdíl od tradičního schématu (chlapec a pes, chlapec a kosatka, chlapec a klokan) se tento mix válečného a rodinného žánru soustředí na titulního hrdinu.

Děj nás zavede na bojiště první světové války a pokud si říkáte, jaké využití mají koně v zákopech, zjevně málo znáte naivitu anglických gentlemanů. Záběry zvířat, která po dávce z kulometu cválají dál bez svých jezdců, patří k nejsilnějším z celého snímku. Přestože zde takřka nepřetržitě běží velmi emocionální hudební soundtrack a zobrazované události jsou dojemné, na skutečné emoce se čeká dvě hodiny. Rozvláčnost a zároveň epizodičnost filmu zabraňuje vytvoření skutečného vztahu mezi ním a divákem. Závěrečné slzičky tak vyplývají spíše z kontextu (válka byla zlá) a Válečný kůň se postupně stává superkýčem.

Albert se jako hlavní postava tváří. Tou taky je v nesmyslně dlouhém začátku. Jenže pak se na víc než neuvěřitelnou hodinu z děje úplně vytratí a vrací se na samém konci, kde se pro změnu už dávno vytratil zájem o něj. Ve filmu tedy není žádná postava, se kterou by se byl divák schopen ztotožnit, sympatizoval s ní, případně ji úplně nesnášel.

[youtube_660]QhueHIXbTF4[/youtube_660]

Což úzce souvisí s dalším problémem. Válečný kůň není schopen vyvolávat téměř žádné emoce. A to je největší paradox celého dramatu. Spielberg totiž natočil opus, který z plátna řve, co mu hlasivky stačí, že chce být patetický, kýčovitý, dojímavý a slzopudný. Je to jeho naprostý záměr, za který se nestydí. Jenže to Spielberg tak přehnal, že konečný výsledek je naprosto plochý a neúčinný.

Celý děj se tříští do jednotlivých epizod, které mají společné jediné. Koně. Samy o sobě ale stát nemůžou a celku nedávají žádnou pointu. Technicky naprosto profesionální film s úžasnou kamerou Janusze Kaminského, výpravou a (i když předvídatelnou) hudbou Johna Williamse selhává na prázdném bezduchém scénáři. O to nepochopitelnější je stopáž, která činí snímek v podstatě neukoukatelným. V prvních dvou hodinách navíc ztrácí tempo.

Spielberg své poselství podělal

Tím vším chtěl dát Spielberg najevo jediné. Že válka je hnusná a nesmyslná. Aby to mělo ještě větší grády, šoupnul na frontu zvíře, protože co na člověka působí víc než trápení roztomilé a chytré němé tváře. Celé to poselství ale Spielberg podělal. Jednak koněm, který je v knižní předloze Michaela Marpuga skutečným nositelem děje, protože válka je zde popisována jeho očima (díky bohu, že Spielberg nenechal koně mluvit!). Jednak tím, že dává naprosto najevo, na jaké straně fronty je dobro a na které zlo. Němci jsou nepřátelé a jako nepřátelé také s koněm zacházejí jako s dobytkem.

Utíkání z fronty v pompézním provedení

Tlačením na pilu pak podělal i jedinou scénu, kde přiznává, že německý voják je na tom stejně jako ten britský. To když se znepřátelení vojáci sejdou na území nikoho, aby vymotali koně z drátů. Bohužel je nechává tlachat tak moc, že veškerá síla oné scény vezme za své.

O to víc zaráží, že se Válečný kůň proklusal až k oscarové nominaci za nejlepší film. Ve zbylých pěti má právoplatné místo. Co se hlavní kategorie týče, akademici patrně zůstanou jediní, na koho ještě trpící koníček v hrůzách první světové války platí. Bez ohledu na neúnosnost celku.

Válečný kůň (War Horse)

Drama/Válečný/Historický
USA, 2011, 146 min

Režie: Steven Spielberg
Hrají: Jeremy Irvine, David Thewlis, Emily Watson, Tom Hiddleston, David Kross, Benedict Cumberbatch, Peter Mullan, Niels Arestrup, Patrick Kennedy, Nicolas Bro, Rainer Bock, Robert Emms, David Dencik, Toby Kebbell, Eddie Marsan, Geoff Bell, Liam Cunningham, Gary Lydon, Hinnerk Schönemann, Sebastian Hülk, Gerard McSorley, Philippe Nahon, Celine Buckens

0