RECENZE: Speciální jednotka. Trojská Helena komanduje armádu i teroristy

10. 2. 2012

Další várka honby za karikaturou soudobého modelu teroristy je tu. Speciální jednotka vrhá stín jak na příslušníky armády, tak na vousaté pány s turbany na hlavě. Stín je to ale spíše úsměvný než provokativní.

Militantní témata na velkém plátně vždy fungovala. Drsní vojáci, hrdinství, bratrství a velké emoce na pozadí konání dobra skrze rozstřelování hlav zlých teroristů jsou prostě v módě. Když se ale k podobnému tématu dostane debutující režisér, vše může skončit jako úsměvná parodie. Speciální jednotka je jasným důkazem.

Diane Kruger se proslavila rolí Trojské Heleny v epickém historickém snímku Troja, kde si zahrála i po boku Brada Pitta. Svou stopu zanechala také v artově laděném počinu Pan Nikdo nebo v tarantinovce Hanební pancharti.

Kontroverzní novinářka s tváří Diane Kruger (Troja) si tak dlouho vyskakuje na jednoho z předních představitelů Talibanu, až je po zásluze potrestána a spolu se svým kolegou unesena do nepříliš útulné chýše kdesi v tamních horách. V ten moment dostává echo ultra drsná speciální jednotka čítající šest všehoschopných kulturistů s nejmodernější palebnou technikou. Po bleskové teleportaci  na místo činu na nic nečekají a bůhví proč novinářku s radostí osvobodí.

Tak já ti toho plyšového medvěda vystřelím, Zdroj: distributor filmu

Divák si s udivením říká, že tady něco nehraje. Po patnácti minutách filmu je hrdinka na svobodě? To je ale jen začátek. Smečka splašených teroristů je našim hrdinům v patách a záchrana armádní helikoptérou nepřichází v úvahu. Velitel zavelí a už si to štrádujeme směrem k velehorám, které stojí v cestě ke svobodě.

Očima Lucie Šimůnkové: Francouzské Zachraňte vojína Ryana, kde vojín Ryan je blonďatá novinářka. Válečný film s prvky survival dramatu vystřílí méně kulek za filmové okénko než většina jeho amerických kolegů. V jeho druhé části se však objevuje typická řízná, či podle potřeby melodramatická hudba, a zpomalené záběry a profesionální vojenský zásah se mění v emocionální klouzačku.

Těžko říct, do jaké míry jsou některé zobrazované události věrohodné (organizace vojenské akce přímo z Elysejského paláce), ale většinou se Speciální jednotka drží sympaticky při zemi. Ačkoli novinářka zde reprezentuje určité stanovisko k francouzskému zapojení v Afghánistánu, snímek sám politické ambice nemá. Jde o slušně natočenou podívanou, kterou ocení zejména fanoušci žánru.

Speciální jednotka si hned v úvodu podráží nohy. Komando jde do jedné z akcí, nevypadá to vůbec zle, a pak spustí šílená kytarová vypalovačka. Atmosféra se ztratí jak prd ve větru. A tak je to po celou stopáž nesnesitelně dlouhého afghánského šaškování. Vše navíc v závěru eskaluje. Hrdinové umírají ve zpomalených záběrech podbarvených patetickou hudbou a s kamerovými oblety jako vystřiženými z těch nejlepších fláků Michaela Baye.

[youtube_660]JejdvTq3nOg[/youtube_660]

Podobný přístup jde ostře proti očividnému vážnému ladění snímku. Tvůrci se zjevně snaží poukázat na celou řadu problémů spojených se situací ve válkou zdecimovaných oblastech, stejně tak jako na kulturní odlišnosti a tradice. K čemu to ale všechno je, když se po několika chvílích dostaneme k situaci, kdy se drsní vojáci nesmyslně obětovávají pro druhé a je jim tak trochu jedno, že se situace dala vyřešit mnohem jednodušším způsobem.

Jenže to by pak neměl režisér prostor pro patosem přetékající chvilky. Rádoby vážné podtóny jsou tak utopeny pod nánosem laciné vypočítavosti. Syndrom režijního debutu opět vyplouvá napovrch. Tvůrce se snaží být dobrý ve všech rovinách, i když jsou ve své podstatě nespojitelné. A stačilo přitom tak málo. Jednoznačný příklon k vyprázdněné akční podívané, anebo realistickému dramatu by ze Speciální jednotky dokázal udělat alespoň průměrný film.

Záchrana na poslední chvíli

Z vod absolutního propadáku tak tahají snímek alespoň jeho technické kvality. Když z celku vyjmeme několik krátkých scén nebo záběrů, snesou srovnání s těmi nejlepšími zástupci žánru. Sniperský souboj z pokročilých fází děje nebo smrt pravděpodobně nejsympatičtějšího charakteru jsou zvládnuty na jedničku, pokud se divák přepne do oddechového módu. Lacině budované emoce cákají na všechny strany, při jejich vytržení z kontextu celku ale působí více než obstojně.

Letím, wheeee

Opovažte se ale hledat ve filmu něco víc. Herecké výkony nestojí za zmínku, všichni se drží v mantinelech drsných výrazů a namakaných postav. Diane Kruger nestihne být krásná ani herecky výrazná. Teroristická protistrana je pak vykreslena jen jako anonymní banda vymytých mozků vedená ploše pochybujícím, ale oddaným vůdcem.

Speciální jednotka tak zákonitě musí zklamat úplně každého. Nedostaneme adrenalinovou akční jízdu, ani psychologicky a myšlenkově hodnotné drama s přesahem. Promarněný potenciál je navíc roztažen do téměř dvou hodin, což se stává zejména v závěru sledování krajně nepříjemnou záležitostí. Návštěvou kina tedy raději obšťastněte nějaký zajímavější snímek, kterých se v únoru urodilo více než dost.

Speciální jednotka (Special Forces)

Akční / Dobrodružný / Drama
Francie, 2011, 110 min