Hudba

RECENZE: Sázavafest 2012 podrželi především zahraniční interpreti

6. 8. 2012

Vrchol Sázavafestu, konajícího se v sobotu 4. srpna v Benešově, proběhl ve znamení úmorného vedra a divácké únavy. Přesto se kapele Sto zvířat podařilo zlomit český rekord, Mňága a Žďorp oslavila své jubileum a rockoví Frantic Sunday vytřískali z unaveného publika poslední zbytky energie.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/sazavafest_2012/|width=660]

Po páteční noci, kdy přivedla diváky do varu především americká kapela Fun Lovin‘ Criminals, byl sobotní line-up poměrně jednolitý bez jediného výrazného vrcholu. Esem závěrečného dne měli být britští Kaiser Chiefs, na které však nezbyly finanční prostředky. Pořadatelé se tak museli vypořádat s nečekanou dírou v programu, což se jim nakonec podařilo. Navíc pěkné počasí a uklízecí čety, které poctivě měnily pytle v odpadkových koších a sbíraly prázdné kelímky všude kolem, zmírnily nepříjemný pocit z atmosféry benešovského areálu.

Sobotní festivalovou nálož zahájil na hlavní scéně před skromným publikem český hudebník Petr Spálený. Mnozí návštěvníci se však nestačili vzpamatovat z předešlé noci a jen bezvládně leželi na trávníku. Podobně lhostejného přijetí se vzápětí dočkala i banda veselých chlapíků z Německa Cosmonautix, kteří přijeli do Benešova předvést ruský speedfolk a urputně se snažili unavené obecenstvo roztančit.

Za lepší konec to vzala francouzská experimentální kapela Lyre Le Temps, kombinující prvky elektroniky, swingu a jazzu. Trojice hudebníků roztančila publikum, jemuž dobrá nálada vydržela i během vystoupení českého festivalového veterána Vypsané fixy. Populární interpret vsadil na osvědčenou klasiku a zahrál své nejznámější skladby. Diváci si tak mohli zazpívat Čtyři slunce, Štěstí Jimi Dixona a nakonec i vymodlené Ledňáčky.

Našlápnutou atmosféru nezkazila ani slovenská zpěvačka Katarína Knechtová, dříve působící v hudebním uskupení Peha, která s úsměvem na tváři uvedla především skladby ze své sólové dráhy. Pak už hlavní stage přivítala festivalové miláčky Mandrage, a hitovky Františkovy lázně nebo Hledá se žena strhly nejen mladé posluchačky tísnící se v předních řadách, ale i mnohé ostatní. Vymotat se pak z nadšeného zpívajícího davu byl téměř nadlidský úkol. Návštěvníci se dávno probrali z letargie, u stánků se stály dlouhé fronty a dostat se houštím lidí na Charlie Straight bylo prakticky nemožné.

Mandrage publikum probudili.

Jedním z vrcholů večera bylo zlomení českého rekordu kapelou Sto zvířat. Ta během celého Sázavafestu odehrála několik vystoupení, a dosáhla tak počtu 100 odehraných skladeb v rámci jednoho festivalu. Svůj úspěch pak zpečetili společnou skladbou se skupinou Mňága a Žďorp, která letos slaví 25. výročí svého vzniku a jež potěšila své fanoušky poctivým průřezem celé dosavadní tvorby.

Se zazněním posledních tónů Mňágy se rozezněly nástroje divoké čtveřice Frantic Sunday a odstartovaly hodinový nářez na vlnách alternativního rocku a indie popu. Publikum se prostřednictvím jejich show vrátilo o několik let zpátky do doby největší slávy kapely The Hives. Svou živelností a nábojem strčili mladí švédští muzikanti předešlé, mnohokrát obehrané, interprety do kapsy.

Sympatický zpěvák z Frantic Sunday mluvící lámanou češtinou, chytlavé melodie a svižný rytmus připravili půdu pro obstojné ukončení večera, o něž se postarali písničkář Tomáš Klus a dlouho očekávaný DJ Paul Oakenfold. V našlápnutém tempu mohli návštěvníci pokračovat v nově vybudované taneční hale až do ranních hodin, kdy byl letošní ročník Sázavafestu ukončen. Nutno však říci, že reputaci mu zachránili především zahraniční hosté.

Sázavafest 2012

4. srpna
Benešov u Prahy