Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Recenze: Proměna. Chabý pokus napodobit Lynche

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

28. 4. 2010

Přesně to totiž Proměna je. Navíc má leda tak výraznější ženský faktor a krásné poprsí Monicy Bellucci. Což ve většině případů nestačí.

Proměna, Zdroj: distributor filmu

Představte si, že z ničeho nic vypadáte jinak. Změnila se vám tvář a vy se v zrcadle nepoznáváte. Také se mění všechno okolo – váš byt, město, ve kterém bydlíte, vaše rodina… Přesně to totiž potkalo Jeanne (Sophie Marceau). Během psaní jejího až moc zamotaného románu se najednou začne měnit v jinou Jeanne, v neskutečně sexy Jeanne s tváří a tělem Monicy Bellucci.

Být na jeden den Monicou Bellucci!

Já být na jejím místě, raději sedím na zadku, neremcám a jsem vděčná za to štěstí. Jenže Jeanne měla v osmi letech nehodu a na vše zapomněla. Nyní má pocit, že tato proměna s amnézií nějak souvisí. A rozhodne se přijít na to jak.

Aniž byste si o Proměně sháněli nějaké dodatečné informace, je na první pohled jasně vidět, že ji režírovala žena. Jeanne se totiž nemění jen tak sama, mění se i její manžel a děti. To prožívá nejvíce, neboť k nim najednou přestává cokoliv cítit. Tak nějak ví, že jsou pořád stejní a mají ji rádi, ona je ale kvůli změně jejich vzhledu považuje za cizí.

Na diváka se chrlí jedna myšlenka za druhou a on pak neví, kterou se během sledování zaobírat. Je vzhled tak důležitý? Jak bychom se sami cítili, kdyby se změnilo úplně všechno, na co jsme byli doposud zvyklí? Vypadá takhle nějak vykořenění? Je lepší vytahovat kostlivce ze skříně, nebo se raději spokojit s tím, co je, ale zároveň nic neztratit?

Příliš mnoho otazníků

Těžko se pak můžeme na snímek soustředit, když je tak bohatý na otázky. Tím je také podobný nejznámějším dílům režiséra Davida Lynche (Mulholland Drive nebo Lost Highway), tomu se ale podařilo udržet veškerá témata v jednom filmu v rovnováze.

Navíc je Proměna ke konci čím dál nudnější. Na vině není ani tak délka, jako spíš pomalé vytrácení tempa. Když už se konečně film rozjede a vás začne bavit prostředek, přijde naopak unavený konec a vy si pointu skoro ani nevychutnáte. Za sebou budete mít asi hodinu materiálu, který vás moc nezajímal, a hodinu docela slušných scén. Někoho by mohlo napadnout, že možná právě Monica Bellucci nepředvede krom svého dekoltu nic víc, a tak je utahaný konec její vina. Ta spíš ale leží na bedrech francouzské režisérky, která už nebyla schopná snímek ukočírovat.

Proměna, Zdroj: distributor filmu

Určité momenty také vyzní příliš šablonovitě. Tajemná dívenka, která pozoruje hlavní protagonistku, tu už stokrát byla, a tak nikoho nevyděsí. Dvojí sexuální scény, které jsou k vidění, vyzní zase směšně. Sice je vážně super vidět prso Monicy Bellucci (už s tím začínám být asi otravná, ale ona je prostě dokonale tvarovaná!!!), ale ke žhavé scéně to bohužel nestačí. Když si Jeanne totiž uvědomuje, že je s někým jiným, než by chtěla být, začne hysterčit. A místo toho, abychom ji chápali a litovali, spíš se pousmějeme.

Holt někdy je sex sexy, někdy je sex trapný. Někdy je film takový, jindy zase makový. Tenhle stojí za zhlédnutí jen těm, kterým se líbí jedna z hereček v hlavních rolích, případně milovníkům psychotických a zamotaných dramat. Jinak škoda peněz za lístek.

Proměna (Ne te retourne pas)

Drama / Mysteriózní / Psychologický / Thriller
Francie / Itálie / Lucembursko / Belgie, 2009, 111 min

Režie: Marina de Van
Hrají: Monica Bellucci, Sophie Marceau, Andrea Di Stefano, Thierry Neuvic, Didier Flamand, Brigitte Catillon

Hodnocení: 2**

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze: Proměna. Chabý pokus napodobit Lynche