Klasický balet Raymonda ruského skladatele A. K. Glazunova se v Plzni dosud nehrál. S upraveným libretem ho v Divadle J. K. Tyla uvádějí od listopadu. Romantický příběh se vás pokusí rozplakat.

Raymonda s umírajícím Abdérachmanem v náručí, Zdroj: Marta Kolafová, DJKT
Balet Raymonda s hudbou Alexandra Konstantinoviče Glazunova měl světovou premiéru v petrohradském Mariinském divadle začátkem roku 1898.
O 114 let později ho s baletním souborem Divadla J. K. Tyla nazkoušela ruská choreografka Yelena Pankova, která v 80. letech v Mariinském divadle působila jako primabalerína.
Pankova původní choreografii Mariuse Petipy obohatila svými nápady, upravila libreto baletu. Z kladného hrdiny udělala postavu zápornou a naopak. Úpravy se dotkly i postavy Raymondy, která se v Plzni musí rozhodnout mezi povinností (svatba s Jeanem de Brienne) a láskou k Abdérachmanovi.

Bílá víla je Raymondiným strážným andělem, smrti jejího milého ale zabránit nemůže
Původní libreto končí svatbou Raymondy a prince Jeana de Brienne poté, co princ v souboji zabije velitele Saracénů Abdérachmana, který chtěl Raymondu unést. Plzeňská verze ale happy endem nekončí. V ní je sice Raymonda princovou snoubenkou, ale raději by se provdala za Abdérachmana.
Ten do Francie přijel, aby po princi žádal propuštění svých zajatých krajanů. Raymondinu lásku opětuje, ale milencům, kteří k sobě cítí osudovou přitažlivost, není dopřán společný život. Žárlivý princ Maura v souboji zabije.
Yelena Pankova
Ruská tanečnice a choreografka, absolventka Baletní akademie A. J. Vaganové. Jako primabalerína působila v londýnském Anglickém národním baletu, Bavorském státním baletu v Mnichově, v americkém Cincinnati Ballet či v petrohradském Mariinském divadle, kde také roli Raymondy ztvárnila. V současné době se věnuje především inscenování klasických baletů, a to nejen v Evropě, ale i v Jižní Americe.
Orchestr vedený dirigentem Ivanem Paříkem četl v partituře Glazunovova opusu č. 57 s citem a lehkostí. Romantická hudba souzněla s děním na jevišti.
Chvílemi jsem měl pocit, že došlo k naprostému splynutí tance a hudby. Jako by židle v orchestřišti byly prázdné a hudba vycházela ze samotného pohybu tanečníků.

Žáci Baletní školy DJKT byli za svůj saracénský tanec odměněni nadšeným potleskem
Scénický a kostýmní výtvarník Josef Jelínek se setkal s Raymondou před čtyřmi lety v Národním divadle Brno. Pro plzeňské nastudování navrhl malované kulisy s odkazy na gotickou architekturu. Kostýmům Raymondy, prince a dvořanstva vévodily jemné tóny barev (stříbrná, světlé odstíny modré). Výraznější barvy se na jevišti objeví při stylizovaných národních tancích (maďarský, španělský, saracénský).
Nešťastný pátek třináctého?
Při repríze v pátek 13. ledna se v roli Raymondy představila Martina Diblíková. Procítěný tanec doprovázela výraznou, ne však nevhodnou mimikou obličeje. Menšího zaváhání se dopustila v závěru baletu, kdy při pas de deux s Abdérachmanem neudržela balanc při otáčení na špičce.

Kostýmy kontrastovaly s charakterem hlavních mužských postav. Kladný hrdina je v tmavém, záporný ve světlém obleku
Její partneři Miroslav Hradil (Jean de Brienne) a Martin Šinták (Abdérachman) tančili svá sóla jistě, oba však měli problémy se zvedanými figurami. Až příliš viditelné chvění paží prozrazovalo, s jakou námahou drží Diblíkovou ve výši.
V úloze Raymondy se střídá pět baletek, postavu Abdérachmana alternují čtyři tanečníci. Při tak velkém počtu alternací je nasnadě, že nějakou chvíli potrvá, než si na sebe taneční partneři zvyknou.
Velmi sympaticky působil taneční projev francouzské rodačky a nové posily plzeňského baletu Colombe Hays (Henriette). Baletčina drobná postava dodá Raymondě, kterou Hays alternuje, na křehkosti a vyzní jinak než Raymonda Diblíkové, která se vzrůstem svým partnerům vyrovná.

Jako by Raymonda při tanci s Abdérachmanem přemýšlela, jak zrušit zasnoubení s princem
Baletní soubor Divadla J. K. Tyla nastudoval za poslední léta několik klasických baletů ze světového repertoáru. I díky jejich konzervativnějšímu pojetí se divadlu daří do svého hlediště přilákat nejen tuzemské, ale i zahraniční diváky.
O dlouhodobé kvalitě plzeňského baletu svědčí řada nominací na Cenu Thálie. Za Raymondu by si balet DJKT divadelní ocenění rovněž zasloužil.
Raymonda
Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Hudba: Alexandr Konstantinovič Glazunov
Režie a choreografie: Yelena Pankova podle Mariuse Petipy
Baletí: Martina Diblíková, Miroslav Hradil, Martin Šinták, Colombe Hays, Zuzana Hradilová, Pavel Tručka, Richard Ševčík, Hana Čakarmišová ad.
Hodnocení: 90 %