Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Připravte si kapesníky. Plzeňská Raymonda dojme a rozpláče

Redakce

Redakce

25. 1. 2012

FOTO: Raymonda a Abdérachman z Glazunovova baletu Raymonda (DJKT, 2011)Klasický balet Raymonda ruského skladatele A. K. Glazunova se v Plzni dosud nehrál. S upraveným libretem ho v Divadle J. K. Tyla uvádějí od listopadu. Romantický příběh se vás pokusí rozplakat.

FOTO: Raymonda a Abdérachman z Glazunovova baletu Raymonda (DJKT, 2011)

Raymonda s umírajícím Abdérachmanem v náručí, Zdroj: Marta Kolafová, DJKT

Balet Raymonda s hudbou Alexandra Konstantinoviče Glazunova měl světovou premiéru v petrohradském Mariinském divadle začátkem roku 1898.

O 114 let později ho s baletním souborem Divadla J. K. Tyla nazkoušela ruská choreografka Yelena Pankova, která v 80. letech v Mariinském divadle působila jako primabalerína.

Čtěte také: Stránský v roli Macbetha nadchl publikum

Pankova původní choreografii Mariuse Petipy obohatila svými nápady, upravila libreto baletu. Z kladného hrdiny udělala postavu zápornou a naopak. Úpravy se dotkly i postavy Raymondy, která se v Plzni musí rozhodnout mezi povinností (svatba s Jeanem de Brienne) a láskou k Abdérachmanovi.

FOTO: Bílá víla a Raymonda z Glazunovova baletu Raymonda (DJKT, 2011)

Bílá víla je Raymondiným strážným andělem, smrti jejího milého ale zabránit nemůže

Původní libreto končí svatbou Raymondy a prince Jeana de Brienne poté, co princ v souboji zabije velitele Saracénů Abdérachmana, který chtěl Raymondu unést. Plzeňská verze ale happy endem nekončí. V ní je sice Raymonda princovou snoubenkou, ale raději by se provdala za Abdérachmana.

Ten do Francie přijel, aby po princi žádal propuštění svých zajatých krajanů. Raymondinu lásku opětuje, ale milencům, kteří k sobě cítí osudovou přitažlivost, není dopřán společný život. Žárlivý princ Maura v souboji zabije.

Yelena Pankova
Ruská tanečnice a choreografka, absolventka Baletní akademie A. J. Vaganové. Jako primabalerína působila v londýnském Anglickém národním baletu, Bavorském státním baletu v Mnichově, v americkém Cincinnati Ballet či v petrohradském Mariinském divadle, kde také roli Raymondy ztvárnila. V současné době se věnuje především inscenování klasických baletů, a to nejen v Evropě, ale i v Jižní Americe.

Orchestr vedený dirigentem Ivanem Paříkem četl v partituře Glazunovova opusu č. 57 s citem a lehkostí. Romantická hudba souzněla s děním na jevišti.

Chvílemi jsem měl pocit, že došlo k naprostému splynutí tance a hudby. Jako by židle v orchestřišti byly prázdné a hudba vycházela ze samotného pohybu tanečníků.

FOTO: Žáci Baletní školy DJKT v Glazunovově baletu Raymonda (DJKT, 2011)

Žáci Baletní školy DJKT byli za svůj saracénský tanec odměněni nadšeným potleskem

Scénický a kostýmní výtvarník Josef Jelínek se setkal s Raymondou před čtyřmi lety v Národním divadle Brno. Pro plzeňské nastudování navrhl malované kulisy s odkazy na gotickou architekturu. Kostýmům Raymondy, prince a dvořanstva vévodily jemné tóny barev (stříbrná, světlé odstíny modré). Výraznější barvy se na jevišti objeví při stylizovaných národních tancích (maďarský, španělský, saracénský).

Nešťastný pátek třináctého?

Při repríze v pátek 13. ledna se v roli Raymondy představila Martina Diblíková. Procítěný tanec doprovázela výraznou, ne však nevhodnou mimikou obličeje. Menšího zaváhání se dopustila v závěru baletu, kdy při pas de deux s Abdérachmanem neudržela balanc při otáčení na špičce.

FOTO: Abdérachman a Jean de Brienne z Glazunovova baletu Raymonda (DJKT, 2011)

Kostýmy kontrastovaly s charakterem hlavních mužských postav. Kladný hrdina je v tmavém, záporný ve světlém obleku

Její partneři Miroslav Hradil (Jean de Brienne) a Martin Šinták (Abdérachman) tančili svá sóla jistě, oba však měli problémy se zvedanými figurami. Až příliš viditelné chvění paží prozrazovalo, s jakou námahou drží Diblíkovou ve výši.

V úloze Raymondy se střídá pět baletek, postavu Abdérachmana alternují čtyři tanečníci. Při tak velkém počtu alternací je nasnadě, že nějakou chvíli potrvá, než si na sebe taneční partneři zvyknou.

Nepřehlédněte: Co mají společného psychoatrička a fyzikové?

Velmi sympaticky působil taneční projev francouzské rodačky a nové posily plzeňského baletu Colombe Hays (Henriette). Baletčina drobná postava dodá Raymondě, kterou Hays alternuje, na křehkosti a vyzní jinak než Raymonda Diblíkové, která se vzrůstem svým partnerům vyrovná.

FOTO: Raymonda a Abdérachman z Glazunovova baletu Raymonda (DJKT, 2011)

Jako by Raymonda při tanci s Abdérachmanem přemýšlela, jak zrušit zasnoubení s princem

Baletní soubor Divadla J. K. Tyla nastudoval za poslední léta několik klasických baletů ze světového repertoáru. I díky jejich konzervativnějšímu pojetí se divadlu daří do svého hlediště přilákat nejen tuzemské, ale i zahraniční diváky.

O dlouhodobé kvalitě plzeňského baletu svědčí řada nominací na Cenu Thálie. Za Raymondu by si balet DJKT divadelní ocenění rovněž zasloužil.

Raymonda

Divadlo J. K. Tyla v Plzni

Hudba: Alexandr Konstantinovič Glazunov

Režie a choreografie: Yelena Pankova podle Mariuse Petipy

Baletí: Martina Diblíková, Miroslav Hradil, Martin Šinták, Colombe Hays, Zuzana Hradilová, Pavel Tručka, Richard Ševčík, Hana Čakarmišová ad.

Hodnocení: 90 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Připravte si kapesníky. Plzeňská Raymonda dojme a rozpláče