Zhruba 23 lidí se přišlo podívat na inscenaci Plošina do holešovického Studia Alta. Přestože se v poměrně neznámém prostoru hraje už druhým rokem, má pravidelnou návštěvnost.

Dělníci na ruské plošině pracují hlavně s dřevěnými paletami Zdroj: Studio Alta
Genderově nevyvážené představení, jak upozorňuje program, to skutečně je. Do centra pozornosti se dostalo pět mužů dělníků patrně na ruské těžební plošině.
Plošina diváky od začátku nešetřila a hned skočila rovnýma nohama do zvukových efektů. Subwoofer jel na maximum a pod diváky začínaly lehce vibrovat židle.
[youtube_660]QbLX5SempZw[/youtube_660]
Ještě že Alta nemá okna, která by vyluzovala nepříjemné drnčení, a kdo ví, zda by takřka permanentní monotónní dunění přežila. Jde o výborný zvukový prvek, který diváka zaujme a ihned jej dostane doprostřed dění.
Scénu zpočátku lehce zahalenou kouřem nasvítila oranžová světla. Dva pracovníci začali bez jediného slova a za neutuchajícího dunění přesouvat dřevěné palety.

Nejdůležitější je dát si před prací kafíčko
Celé představení nepadne ani slovo, a proto se posunuje komplikovaně kupředu. Děj se přílišně fragmentuje na několik příběhů, které spojují pracovníci a prostředí plošiny. Celkově by se jednotlivé části daly zkrátit, protože pozornost diváků, především uprostřed představení, upadala.
Objevilo se ale několik vtipných míst oživujících jednotlivé příběhy. Neustále se pracuje se světlem a z palet, které se často přesouvají, se tak vytváří nová scéna.

Kouř se divákům dostane všude
Scénu tvůrci nezastavěli kulisami, používají se pouze palety, a přesto dokážou udržet divákovu pozornost. Inscenace tak působí dynamicky a je neustále v pohybu.
Vizuální i zvuková složka byly jedním slovem promakané. Lekavé momenty, díky zvukům, střídají ty klidné a hluboké dunění sem tam naruší chraplavý hlas z vysílačky. Načasování světel bylo precizní, takže nedošlo k žádnému rušivému momentu. Radost pohledět a uslyšet.
K největším zážitkům patřilo ztvárnění důlního výtahu pomocí palet a světla a moment překvapení, kdy na jeviště začala kapat voda.
Díky osvětlení aktivní části jeviště a temné neaktivní části může docházet k přestavbě scény za pochodu inscenace. I když je místy přestavba hlučnější, než by měla být.

Stoupám vzhůru, stoupám ke hvězdám
Inscenace má temnou atmosféru, která divákům vleze hluboko pod kůži. Plošina vám může připomenout sci-fi typu Vetřelec, když jeden z pracovníků pobíhá po scéně v obleku podobném kosmonautskému. Nebo v ní uvidíte strašidelnou počítačovou hru Doom 3 třeba použitím kamery na přilbě jednoho z pracovníků a sledování dění z pohledu první osoby.
Ačkoliv se hraje na alternativní scéně, vysloužila si Plošina stejný potlesk jako v klasickém divadle, a zaslouženě. Přestože by v některých detailech potřebovala dopilovat, celkově jde o velice zdařilou věc, především na alternativní divadlo.
Plošina
Skupina Wariot Ideal ve Studiu Alta (U výstaviště 21, Praha 7 – Holešovice)
Hrají: Jan Dörner, Jan Kalivoda, Vojta Švejda, Michael Vodenka a Patrik Vojtíšek
Hodnocení: 80 %