Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Ostrava si zpívá Baladu pro banditu. Vrací se po 16 letech

Eva Síčová

Eva Síčová

28. 9. 2012

FOTO: Balada pro bandituMuzikál Balada pro banditu, známý především z filmové adaptace, ožívá na prknech ostravského Divadla Jiřího Myrona. Poslední premiéru předešlé sezony má na starosti Peter Gábor, který vytvořil skvost srovnatelný s kultovním brněnským předkem. 

FOTO: Balada pro banditu

Nikolo Šuhaji, víš, že je psáno: Nezabiješ? Zdroj: Radovan Šťastný, NDM

Divadelní hra Balada pro banditu autorů Milana Uhdeho a Miloše Štědroně spatřila světlo světa v roce 1975, kdy měla premiéru v brněnském Divadle Husa na provázku.

Příběh o loupežníkovi jménem Nikola Šuhaj vznikl na motivy knihy Ivana Olbrachta (Nikola Šuhaj loupežník). Tři roky poté vytvořil soubor v čele s Miroslavem Donutilem, Bolkem Polívkou a Ivou Bittovou filmovou adaptaci v režii Vladimíra Síse.

Jednou do řeky vstoupíš a už z ní nevystoupíš

Inscenace se dočkala několika adaptací. Po brněnském úspěchu se jedné z nich zhostilo ostravské Národní divadlo moravskoslezské.

V režii Petera Gábora se v roce 1996 objevila první vlaštovka, aby se po šestnácti letech opět mohla vrátit v novém nastudování. Proměnou prošla nejen scéna, herecké obsazení, ale především hudební aranžmá a choreografie herců.

Peter Gábor se k loupežníkovi vrátil potřetí a předem upozorňoval: ,,Jako velmi pozitivní vnímám, že i napotřetí text najednou otvírá ještě jiné dimenze, takže nejde o kopii anebo přesnou citaci. S jiným scénografem, jiným výtvarným řešením, s jiným hudebním aranžmá a samozřejmě jiným hereckým obsazením se vám otevírají nové možnosti dotahovat dané situace a význam jednotlivých postav.“

Hudební nastudování Jiřího Šimáčka a aranžmá Vlastimila Šmídy napovídá od prvních taktů, že originalita  typická pro ostravskou scénu nemine ani tento muzikál.

Trampská příchuť se vytrácí a nastupuje volnější tempo střídající dramatické výstupy herců. Změna působí pozitivně, ale subjektivita má dveře otevřené. Známé písně v novém kabátě experimentují s diváckou zatvrzelostí nebo otevřeností.

FOTO: Balada pro banditu

Utekl jsem. Celou noc za tebou běžím, ptáčku

Koločavská příroda se změnila na minimalistickou scénu a pomocí barevných světel vytvořila rozdílnou, avšak nikterak chudší magickou atmosféru známého příběhu. Scénograf Jan Štěpánek vsadil na dobrou kartu a díky tomuto kroku vynikla choreografie Jaroslava Moravčíka, která příjemně osvěžila inscenaci. Zapojila herce i všechny jejich údy, čímž se scéna i soubor vzájemně propojily.

Čtěte také: Gáborova Zlomatka se drží už šest let

Z hereckého souboru si Gábor vybral samé perly, což při počtu téměř dvaceti postav nebyl problém. Do hlavních rolí obsadil Igora Orozoviče a Veroniku Lazorčákovou. Herci vyzařují vlastním kouzlem a propůjčují postavám nový rozměr charakterů.

FOTO: Balada pro banditu

Jsem hospodský a překupník. Starostu by měl dělat člověk, co žije poctivě

Místo zarostlého trampského Nikoly (Igor Orozovič) se zjeví šlachovitý (pro dámy velmi lákavý) kus chlapa. Orozovič přimíchává do postavy Nikoly klukovskou nerozvážnost, zbrklost a horkokrevnost.

Na rozdíl od Eržiky (Veronika Lazorčáková) působil Orozovičův zpěv nevyváženě a zbytečně kudrnatě. Eržice odpáral režisér naivitu, přičaroval silnou osobnost, přidal jí více prostoru a okořenil tak příběh o jeden z dnešních archetypů.

Srovnejte: Balada pro banditu patří k tomu nejlepšímu

Jan Fišar v roli Mageriho se víceméně smířil s tím, že vyrovnat se Bolku Polívkovi nejde. Nenapodobuje ani jeho ztvárnění a nesnaží se za každou cenu vytvořit novou vlastní nezapomenutelnou adaptaci vypočítavého hospodského.

Naopak chameleonský herec Vladmír Polák není jednobarevnému filmovému Derbakovi příliš podobný a jeho postava mění divákovi sympatie každým výstupem.

FOTO: Balada pro banditu

Igor Orozovič byl v roce 2011 nominován na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent

Stupnice spokojenosti stoupá s choreografií, hudbou a samotným zpracováním textu, které je narozdíl od filmu mnohem více plastické. Poklesu hodnocení se však neubrání.

S jednoduchou scénou se příliš nedoplňují kostýmy, které zbytečně přitahují pozornost, místo aby doplnily celkový dojem bez přehršlého zájmu divákova oka. Již zmíněná indispozice Igora Orozoviče ruší celkový výkon všech zpívajících.

Tyto drobné kapky však zaniknou a řeka kvalitní hudby a zpracování, které láká třetí generaci, si své místo v divadle protlučou. Balada od Petera Gábora má kouzlo a šmrc.

Balada pro banditu

Národní divadlo moravskoslezské – Divadlo Jiřího Myrona

Autoři: Milan Uhde, Miloš Štědroň

Režie: Peter Gábor

Hrají: Igor Orozovič, Veronika Lazorčáková, Veronika Forejtová, Jan Fišar, Vladimír Polák, Pavlína Kafková, David Viktora a další

Hodnocení: 80 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Ostrava si zpívá Baladu pro banditu. Vrací se po 16 letech