RECENZE: Na život a na smrt. Wahlberg bojuje proti afghánským teroristům

Na život a na smrt

Takzvaná survival dramata měla vždy své kouzlo. Divák je zabořený do sedačky, napnutý jak špagát a hlavní hrdina bojuje o holý život. Právě napětí je to, na čem filmy tohoto ražení staví. Jenže co když o napětí přijdete už první minutou?

V podstatě o veškeré napětí nepřijdete na začátku filmu, ale dokonce už ve chvíli, kdy se v kině podíváte na originální název snímku Na život a na smrt. Český distributor si celkem šikovně pohrál s názvem, ovšem už z prvních záběrů průměrnému divákovi, který právě sjel třetí sérii Sherlocka, dojde, jak se vše bude odehrávat. Film se jmenuje Lone Survivor a v jeho prvních vteřinách uvidíte zkrvaveného Marka Wahlberga. To není spoiler, ale bohužel jakýsi bizarní plán tvůrců.

Těžko si ho vysvětlit. Většinou se točí survival drama, které je postavené právě na hlavní postavě, o niž se divák v průběhu filmu neustále bojí, až ji potká světlý, nebo i smutnější konec. V poslední době se jich objevilo hned několik, z těch, co si odnesly nějaké ceny či nominace, jmenujme Gravitaci a Vše je ztraceno. Ani jeden z filmů ale není od počátku jasně načrtnutý.

Podle skutečné a známé události

V případě Na život a na smrt existuje zřejmě jediný důvod (když pomineme, že to možná tvůrcům ulítlo), a to, že jeho scénář vznikl na základě knihy podle skutečné události. Američané přistupují ke svým vojákům, nedej bože v Afghánistánu, výrazně jinak než Češi, a tak je možné, že většina cílové skupiny filmu příběh stejně zná. Tak proč si hrát na překvapení? (Protože by film mohl vidět i někdo mimo cílovku, já vím.)

Na život a na smrt
Čtveřice vojáků bude místo plnění mise bojovat o své životy. Zdroj: Bontonfilm

Příběh čtveřice vojáků, kteří nasazovali svůj život v boji proti Tálibánu, každopádně skrývá atraktivní příběh. O americké armádě se totiž dá točit způsobem, jaký ukázal Mariňák nebo Bratři, můžete však do kin vyslat i heroický příběh o boji dobra a zla.

Toto je rozhodně druhý případ. Příslušníci Navy SEAL s tváří Marka Wahlberga, Bena Fostera, Taylora Kitsche a Emila Hirsche se vydávají na nebezpečný úkol, když mají unést jednoho z tálibánských pohlavárů a zároveň blízkého přítele tehdy ještě žijícího Usámy bin Ládina (nacházíme se v roce 2005). Mise se ale lehce zvrtne a vojáci musí bojovat o holé životy, přičemž prchají před útočníky a občas až nesmrtelně přežívají drsné pády a zásahy kalašnikovem.

Pokud se smíříte s tím, že u tohoto filmu jednoduše nebudete napnuti, máte napůl vyhráno. Budete si alespoň moci všímat detailů, které se jednoznačně povedly. Jako celek totiž snímek není nijak výjimečný, svým sdělením je neoriginální a vykreslením charakterů povrchní.

Jako by stáli vedle vás

Po technické stránce ale Na život a na smrt triumfuje. Když dojde na akční scény, kdy jednotliví vojáci padají ze skály, nechce se věřit, že nejde o skutečné záběry. Roztřesená kamera realističnosti napomáhá, ale nepůsobí rušivě. K preciznímu obrazu se přidává i lehké brnkání od Explosions in the Sky.

[flowplayer src=’https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2014/01/Na-život-a-na-smrt-Lone-Survivor-CZ-trailer1.mp4′ width=640 height=360 splash=’https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2014/01/LoneSurvivor_THUMB2.jpg’]

Skloňování názvu filmu v souvislosti s Oscary je tak lehce mimo mísu kromě zmíněných technických kategorií. Zjednodušeně řečeno – jádro nefunguje. Dramatická linka pokulhává, herci nijak neoslní (protože ale nemají co hrát kromě tradičních škatulek à la zamilovaný kluk nebo zodpovědný humanista) a vyzněním je film slaboučký.

Kdo ví, třeba někoho překvapí, že ne všichni Arabové jsou teroristi. První černobílá část může někoho nadchnout, jiné zase pohoršit. Následující část, označme ji nejspíše za růžovou, je pak sice podle skutečných událostí, ale lehce naivní ve své údajné překvapivosti.

Verdikt:

Pavlína NouzováPeter Berg (Bitevní loď, Království) není špatný režisér. Občas se ale příliš řídí emocemi, a ty pak z filmu ždímá a ždímá, aniž by mu došlo, že zapomněl na zajímavě prokreslené postavy či nutkání diváka někomu fandit. Na život a na smrt je tak celkově zapomenutelný kousek, ale aspoň některé jeho scény z hlavy nevymažete.

Hodnocení: 60 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Pavlína Nouzová
Narozena v roce 1989 v Praze, absolventka Žurnalistiky na FSV UK a studující Mediální studia na téže škole. Od roku 2009 píše na TOPZINE.cz, do konce roku 2012 fungovala i jako editorka rubriky Film a TV a zástupkyně šéfredaktora. Stále ale pokračuje ve svém recenzentském snažení.

1 Comment on RECENZE: Na život a na smrt. Wahlberg bojuje proti afghánským teroristům

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*