RECENZE: Muzikál Mauglí se vryje pod kůži. Džungle v Kalichu ohromila

FOTO: Mauglí
Jakmile ho jednou pojala za své, odmítla se vlčice lidského mláděte vzdát. Zdroj: Richard Kocourek, Kalich

Divadlo Kalich zahájilo sezónu muzikálovou adaptací Knihy džunglí. Pódium se proměnilo v opravdovou divočinu. Mauglí se ukázal jako skvělý umělecký zážitek a diváky pobavil svou roztomilou hravostí.

FOTO: Mauglí
Jakmile ho jednou pojala za své, odmítla se vlčice lidského mláděte vzdát. Zdroj: Richard Kocourek, Kalich

A je to tady. Napjatě očekávaný muzikál z dílny úspěšné dvojice Soukup-Osvaldová konečně spatřil světla světa. Po předchozích úspěších, které autoři zaznamenali například u svého Robina Hooda, se do chystané inscenace vkládaly velké naděje. Dílo slibovalo zachovat magickou atmosféru Kipplingovy předlohy. Režie SKUTRU zase naznačovala, že se džungle nebude obávat přijmout i nové a neotřelé postupy.

Mauglího příběh silně působí a zanáší nás zpět do dětských let. Muzikál vyprávějící o nalezeném lidském mláděti si však snadno podmaní nejen ty nejmladší. Na dospělé diváky zapůsobí uměleckým zpracováním a nakonec i jistým sentimentem.

FOTO: Mauglí
Mauglí se dlouho nedokáže vyrovnat s představou, že by měl z džungle odejít k lidem.

Nálada a scéna nás hned ze začátku opravdu přenášejí do pohádkové panenské přírody. Akrobatické kousky zavánějí zvířecí hravostí a zvuky divočiny dodávají inscenaci to správné kouzlo. Trefné doladění dodávají promítané obrazce, které vytváří věrné prostředí a scénu mění jako lusknutím prstem. Když se had Ká ovine kolem Mauglího krku, barevné kruhy diváky téměř přesvědčí, že i jim se začíná motat hlava.

Vtělení představitelů do zvířat zahrnuje určitou dávku symboličnosti. Každý druh má své specifické vyjadřování a herci tyto projevy věrohodně prožívají. Přílišné přehrávání, se kterým se v českých muzikálech často setkáme, se Mauglímu nevyhnulo. Do povahy inscenace však tento prvek zapadá a jindy mírný nedostatek se nakonec v tomto díle stává přínosem.

FOTO: Mauglí
Rozpoznávání zvířecích druhů klade na divákovu fantazii vysoké nároky.

Zatímco nápadité kostýmy značily spíše umělecké zpracování, než aby byly jednoduchými převleky za zvířata, rýmy se o složitost nepokoušely. Většina písniček se zakládala na velmi prostém veršování a stálém opakování.

Do samotného děje autoři zasáhli jen lehce. Ponechali Knize džunglí její magickou atmosféru a zejména v druhé části publikum nejednou rozesmáli. Z útržků příběhu poskládali jakousi mozaiku.

FOTO: Mauglí
Většinou nahánějí hrůzu, ale v Mauglím skupina supů diváky rozesmála.

Roli Šér Chána si na premiéře zahrál Jan Kříž, kterého diváci Kalichu znají například z role Robina Hooda. TOPZINE.cz svěřil, že hlavní záporná postava byla velmi náročná. „Šér Chán je zvláštní osoba plná zahořklosti a mindráků,“ popisuje Kříž. „Bavilo mě do něj pronikat, je to charakter, se kterým se člověk potkává, ale těžce se do něj vtěluje. Nebylo to snadné ani hlasově, já jsem lyrický herec, zatímco tohle bylo drama. Musel jsem to lidově řečeno odeřvat.“

Tygrovi, který je Mauglího úhlavním nepřítelem, připsala autorka libreta navíc závratnou změnu na konci představení. Jak se Kříž vyjádřil, musel si k tomuto závěru hledat cestu a byla pro něj výzva, aby se s ním ztotožnil. „Dnes jsem s tím srovnaný a líbí se mi to. Je to hodně překvapivý tah, ale teď rozumím, proč to tak má být. Neřekl bych, že tam dojde přímo ke smíření, nazval bych to spíš javertovským problémem. Vy s nenávistí pronásledujte někoho, kdo vám nakonec zachrání život.“

FOTO: Mauglí
Jako každý muzikál je i tento pohybově náročný, říká představitel Šér Chána Jan Kříž.

Z premiéry má Kříž každopádně plně pozitivní dojem. „Teď nastal moment, že jsem si vzal do ruky skleničku vína a jdu si užít pocit, že to ze mě spadlo,“ usmívá se.

Mauglí se zařadil mezi nejlepší muzikály, které se momentálně v Praze hrají. Jeho nejsilnější stránky jsou originalita, pohádková magičnost a velmi pečlivé propracování. Patří navíc mezi vzácné inscenace, které skutečně dokážou okouzlit jak dětské, tak i dospělé diváky.

Mauglí, Divadlo Kalich, režie: SKUTR, libreto, texty: Gabriela Osvaldová, spoluautor libreta: Miroslav Mirčev, hudba: Ondřej Soukup, hrají: Jan Cina, Roman Tomeš, Petr Kolman, Jiří Korn, Peter Strenáčik, Jan Sklenář, Michaela Doubravová, Brigita Cmuntová, Lucia Šoralová, Vendula Příhodová a další

Hodnocení: 90 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jana Kumherová
Autorka je editorkou rubriky Divadlo na magazínu TOPZINE.cz. Vystudovala Žurnalistiku na Univerzitě Karlově. Mezi její záliby patří psaní, cestování, poznávání cizích kultur a divadlo jak z pozice diváka, tak herce.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*