RECENZE: Muž z ostrova Lewis. Peter May se vrátil v plné parádě

Hana Mazancová

Hana Mazancová

2. 9. 2014

Peter May na sebe strhnul pozornost už úvodní knihou trilogie Skála. Ta do českých vod vtrhla na jaře loňského roku. Nedávno se skotský autor vrátil s druhým dílem s názvem Muž z ostrova Lewis. Audioknihu načetl herec Jiří Dvořák, jehož tajemný hlas jen umocní posluchačský zážitek z detektivky. S TOPZINE.cz navíc máte možnost jednu z pěti audioknih vyhrát. Zážitek je zaručen.

Krutý vítr, který se lezivě dostane i pod tu nejtlustší vrstvu oblečení, doplňuje pochmurný déšť. Ten zase trvá dlouhé hodiny a hodiny. Počasí skotského ostrova Lewis je vskutku nepříznivé a vlastně jako stvořené pro detektivní román. Není proto divu, že se Peter May rozhodl situovat svou trilogii právě do souostroví Hebrid. Bod číslo jedna, tedy zvolit vhodné prostředí, splnil na jedničku.

Peter May (1951) se narodil v Glasgow, v současnosti žije ve Francii. Původně se živil jako novinář. Když ve dvaceti sedmi letech vydal první román The Reporter (1978), byl požádán, aby jej přepsal do podoby scénáře pro seriál BBC. Od té doby se věnuje televizní tvorbě. Je jedním z nejúspěšnějších a nejplodnějších televizních scenáristů. Má na kontě více než tisíc položek, včetně seriálů The Standard a Machair. Vedle toho píše romány.

Když tajemný ostrov Lewis vydá tělo muže, zdá se, že antropologové z pevniny budou mít o zábavu postaráno. Vždyť mrtvola může být dle prvních odhadů až několik set let stará! Jenže to by nalezený muž nesměl mít na ruce vytetovaný obrázek Elvise Presleyho… Teoreticky tak policie může vraha ještě vypátrat. Tělo se totiž díky rašeliništi, ve kterém leželo, dochovalo v naprosto dokonalém stavu.

Návrat do ponuré minulosti. Jak typické pro detektivky

Detektiv Fin Macleod se z ostrova Lewis snažil v mládí co nejdříve prchnout. Špatné vzpomínky či ztracená láska, důvodů měl zkrátka více. A možná to byla síla tajemného ostrova, či jen shoda náhod, na rodný ostrov se musel později vrátit, když coby detektiv řešil vraždu bratra svého bývalého spolužáka.

Nyní se na toto místo vrací znova: opuštěný, čerstvě rozvedený a s kariérou policisty v troskách. Jeho cílem je, zdá se, jediné: opravit starý dům po rodičích a rozmyslet se, jak se svým podobně chátrajícím životem naložit dál. Jenže DNA nalezeného muže v rašeliništi poukáže na příbuznost s Tormodem, otcem Finovy dětské lásky Marsaili Macdonaldové. A Fin se musí opět postarat o to, aby alespoň navenek působil jako racionálně uvažující detektiv.

OBR: Audiokniha Peter May: Muž z ostrova LewisÚstředním tématem je opět rodinná tragédie a dávná tajemství. May vsadil na ozkoušené, protože už v prvním díle trilogie prokázal, že tohle téma umí zpracovat i dobře napsat. Drží se i stejného stylu vyprávění: kapitoly pojednávající o současném vyšetřování vraždy prokládá střípky z minulosti, a to citlivě a srozumitelně, čtenář se nezamotává. A tak jako na ostrově Lewis vysvitne mezi mraky slunce jen na kratičkou chvíli, tak se v Tormodově mysli je na okamžik vybaví vzpomínky, které by pomohly odhalit vraha. Stařec totiž trpí demencí.

May také opět klade velký důraz na to, aby svému publiku podrobně vykreslil psychologii hlavních postav. Stejně jako ve Skále, která se víc než detektivce podobala spíše psychologickému románu, se vyžívá detailními popisy životních strastí a emočně náročných situací, ve kterých se hlavní postavy ocitají.

Na druhou stranu: May v podstatě nepřichází s ničím novým, nýbrž sází na jistotu, která mu ale vychází. Stereotyp životem zhrzeného detektiva, který na sebe jako sněhová koule balí další a další tragédie dospělého života, se už prostě opakuje. Téma návratu do rodného města, ze kterého bylo nejprve potřeba uprchnout, se už také pomalu, ale jistě stává vyčpělým. Jednou zkrátka tyto motivy přestanou fungovat úplně, a co si potom autoři a autorky – nejen – detektivek počnou?

Tuto vcelku klišovitou výstavbu proto musí May dohánět svým spisovatelským umem. A to je to jediné, co ho zachrání od toho, aby napsal další komerční brak nerozeznatelný od tisíců dalších detektivních příběhů na pultech obchodů. Ani v Muži z ostrova Lewis není vůbec jasné, zdali je vrahem zahradník, nebo někdo jiný. May vyniká v napínání děje, umí ho natáhnout, ale jako by zcela přirozeně, se čtenářem či posluchačem si pohrává a nechá je pěkně protrpět, než jim prozradí pravdu. Rozuzlení přichází – tak jako ve Skále – v tom pravém okamžiku. Navíc v druhém díle přidal na tajemnu, záhadách i strachu hlavního hrdiny.

Na hlase záleží

Jak už bylo řečeno výše, May se vyžívá ve zdlouhavých popisech situací či detailů. Přímou řečí rozhodně neplýtvá, hlubší či snad jen trochu delší dialogy by v knize pohledal. Jenže co by čtenáře papírové knihy mohlo svým způsobem začít po čase nudit, to s největší pravděpodobností nebude vadit posluchačům audioknihy. Proto převod Mayovy detektivky do zvukové podoby je vlastně skvělý nápad. Popisy nehostinné krajiny, nepříjemného ostrovního počasí a detailní sondy do mysli hlavních hrdinů se ve zvukové podobě stávají jaksi plusovým bodem.

OBR: Herec Jiří DvořákAudioknihu, kterou zpracovalo nakladatelství OneHotBook, namluvil herec Jiří Dvořák. Jeho tajemný hlas a schopnost dramatizace jen umocní žánr detektivky. O jeho vypravěčském talentu snad ani není potřeba mluvit.

Možná jediné, co kazí Dvořákův profesionální výkon, je místy až amatérský hudební doprovod. Působí totiž spíše jako podkres pro romantický příběh než detektivku z prostředí sychravého Skotska. Hvizd flétny a zvuk klavíru v některých pasážích shazují posluchačský zážitek. Přitom by stačilo málo, snad jen přidat na dramatizaci, aby se hudba více podobala skotskému folkloru a dokázala vystihnout tajemno a záhady, na které se May orientuje a o kterých píše.

Mayovo psaní se nepochybně od prvního dílu posunulo, a naštěstí kupředu. Je tajemnější a – lidově řečeno – čtenáře či posluchače nechává napnuté až do posledního okamžiku. Skvěle totiž umí příběh ukončit tam, kde zůstane velká zvědavost, zároveň ale mírná naštvanost, která prostě nutí číst dál. A to dělá May často: navnadí, ale dá ochutnat jen kousek, celé sousto si musí čtenář teprve zasloužit, musí se pročíst dál. A to je to, co Mayův klišovitý příběh posouvá o kousek dál.

Peter May: Muž z ostrova Lewis. Načetl: Jiří Dvořák. Délka: 11 hodin 29 minut. Vydalo: OneHotBook.

Hodnocení: 75 %

0