Recenze: Mamut. Drama pro náročné, popcornožroutům vstup zakázán

12. 3. 2010

mamut-1Nový švédský film Mamut opakuje nám již známé pravdy, že život má smysl, až když ho naplníme staráním se o druhé, že ve dvou se to lépe táhne, že podvádět manželku není ta správná cesta. Jak si s omílanými tématy poradil?

Zdroj: distributor filmu

Na to se asi nedá odpovědět jinak než po Skandinávsku. Režisér Lukas Moodysson natočil střízlivé drama s nikterak ojedinělým scénářem, které ale přinutí diváka k zamyšlení. Děj je rozvláčný, chvílemi až vleklý, pokud ovšem stojíte o evropskou alternativu k přeplácanému Hollywoodu, Mamut je ta správná volba.

Děj pojednává o úspěšném manželském páru – Leovi (Gael García Bernal) a Ellen (Michelle Williams). On je geniální ajťák, ona pracovitá lékařka. Mají sice spoustu peněz a nádherný byt, nedostává se jim ale času na malou dcerku, která by si s nimi chtěla tolik hrát. Místo toho se o ni stará její filipínská chůva. I ona má dva syny – doma, na ostrovech. A všichni tito lidé jsou vzájemně propojeni. Jakmile se něco stane jednomu, zákonitě to musí ovlivnit i ostatní. V tu chvíli Leo odjede na služební cestu a vyspí se s neznámou dívkou…

Zdroj: distributor filmu

Švédské a obecně skandinávské filmy nemají mezi publikem příliš velkou oblibu. Jsou vyloženě pomalé, divák v nich musí za každým záběrem hledat nějaký hlubší, skrytý význam, nejde u nich jen pozorovat. Stejně tak Mamut nutí k zamyšlení. Neexistuje, že si na pár minut odskočíte na záchod. Vyžaduje po vás plné soustředění a pokud mu ho nedopřejete, odejdete ze sálu zklamáni.

Proto jde Mamut do kin jen ve čtyřech kopiích. Je sice pravda, že na nezávislý snímek je to až až, ovšem na jména Bernal – Williams zase málo. Přitom tato dvojice hraje ve snímku perfektně. Vcítili se do svých rolí, jako by i v reálu patřili k sobě a procházeli si krizí. I když se Leo zachová jako největší šmejd pod sluncem, svým způsobem chápete, proč udělal to, co udělal. Neschvalujete mu to, jen na vás působí uvěřitelně a i já znám pár lidí, kteří zažívají to co on. A chybí jim jen málo, aby i oni podlehli svodům milé a krásné černovlásky.

Zdroj: distributor filmu

Tihle dva představují jednu rovinu, druhá se odehrává na dalekých Filipínách. Oběma synkům chůvy pracující v Americe se po matce stýská a chtěli by ji zpět. Přitom si neuvědomují, že odjela na čas pryč jen proto, aby jim vydělala peníze na vzdělání. Aby se nemuseli toulat po ulicích. Zde už snímek trošku hapruje. Sice se pořád jedná o závažné téma, o jiný pohled na vztah matka – dítě, filipínská žena ale holt nemá tolik charismatu jako dva známí herci.

Mamut rozhodně není film pro každého. Také ale nemůžeme jeho seriózností omlouvat pomalé tempo, které po čase začne nudit. Bergmanovy filmy taky nejsou žádní rychlíci, přesto si na ně ale budete dlouho pamatovat. Zasáhnou vás a Smrťáka hrajícího šachy se budete tajně bát, až dokud ho sami na sklonku života nepotkáte. Mamut ale v celku není nic extra. Jedná se o výborné drama, které nám ovšem nemá co víc nabídnout, než co už jsme viděli ve stovce jiných provedení. Pro fanoušky evropské tvorby zajímavý počin, pro diváky, co očekávají víc akce, nepříjemný zážitek. (Ano, já jsem fanoušek evropské tvorby…)

Mamut (Mammoth)

Švédsko / Dánsko / Německo, 2009, 125 min

Režie: Lukas Moodysson