×
TOPZINE.cz

RECENZE: Léčitel v Celetné potřebuje dopilovat. Herci ale perlili

FOTO: LéčitelTři různá divadla, tři herci a tři premiéry se spojili v jedné inscenaci s názvem Léčitel. Herci zkoušeli monology odděleně a sešli se až na premiéře. Na inscenaci je to znát.

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/lecitel-divadlo-v-celetne/]

Markéta Haroková a první premiéra patřily ostravským Bezručům. Další premiéru sehráli v ústeckém Činoheráku, odkud přišel Matúš Bukovčan. Trojici uzavřela pražská Celetná. Tu v ansámblu pomyslně zastupoval šéf spolku Kašpar Jakub Špalek.

Recenzujeme: Romeo a Julie si vystačí s osmi postavami

Zázračný léčitel Francis Hardy stojí uprostřed víru událostí. Jako první ze tří postav vypráví divákům útržky ze svého života. Nabízí svůj pohled na ženy, rodinu a pracovní úspěchy. Při tom si pobroukává jména vymírajících irských vesnic.

FOTO: Léčitel
Tři hrdinové si v příběhu sem tam něco přibarví. Zdroj: Michal Hladík, DvC

Jakub Špalek v roli Hardyho dominuje hlasovými prostředky. Správným důrazem a intonací přidává postavě na vážnosti. Naopak hereckým projevem zaujmout nedokázal. Jeho paleta skrývá příliš málo barviček.

Jakoby si ale potřeboval osahat domácí jeviště a připravit si půdu pro finální část, kdy uzavírá tajemný příběh plný smrti. Podruhé, když se Špalek na scéně objeví, zlepší pohyb po jevišti a zvýrazní gestikulaci. Nedostatky v mimice tak upozadí.

FOTO: Léčitel
Herectví Jakuba Špalka má pomalejší rozjezd

Paní Hardyová představuje zázračného léčitele ze svého pohledu. Vyprávění se prolíná a zároveň doplňuje. Každá z postav si ale k němu něco přidá a něco ubere.

Očima Evy Síčové: Čistá kompozice Léčitele mi příjemně osvěžila nynější divadelní scénu. Filipu Nuckollsovi se podařilo vyprávět příběh skrze tři postavy neuvěřitelně poutavě, i přes minimalistickou scénu.

Tak trochu jsem si připadala jako v menším divadle někde v New Yorku, kde se bez zbytečných příkras dívám do tváře hercům a jejich slova nejsou zabalena do zbytečných rekvizit. Trojice rozmanitých charakterů do sebe zapadá jak zoubky převodovky a čistá jízda bez výmolů se mění pouze podle řidiče.

Hodnocení: 90 %

Markétě Harokové chybí hlasová dynamika, kterou disponuje Špalek, zato barvitější výrazy vás tak rychle neomrzí. Dokáže v momentě změnit grimasu ze šťastné do plačtivé a následně do naštvané, to vše s emotivním nádechem.

FOTO: Léčitel
Haroková předvedla emotivní výkon

Hardyho agent přidává svůj příběh do mlýna. Díky Teddymu si ještě více začnete uvědomovat a spojovat známé momenty, které jste slyšeli z úst předchozích postav – mrtvé dítě, narovnání prstu.

Matúš Bukovčan díky vtipnému textu, který se objeví poprvé a naposledy, a výraznější gestikulaci připomíná místy one man show Na Stojáka. Napomáhá k tomu, pro některé možná rušivá, čechoslovenština. S každým slovem jsem čekala, zda Bukovčan nesklouzne k jazyku našich sousedů. Komická poloha, kterou jako jediný má, mu ale sedí.

FOTO: Léčitel
Scéna plná prázdných židlí a uprostřed perlil Matúš Bukovčan

Ačkoliv celek, kromě scény, nepodtrhují světla, kostýmy ani hudba, herci utáhli inscenaci s lehkostí. Poutavě zvládnout monology, zvlášť když se na jediného herce soustředí veškerá pozornost, patří ke královským disciplínám. Všichni tři v náročné zkoušce obstáli.

Přesto by inscenace potřebovala dopilovat. Chyběly jí odvážné a dynamické momenty. Stejně jako u první premiéry v Celetné dostihla Léčitele statičnost.

Léčitel

Divadlo v Celetné, Divadlo Petra Bezruče, Činoherní studio

Autor: Brian Friel

Režie: Filip Nuckolls

Hrají: Jakub Špalek, Markéta Haroková a Matúš Bukovčan

Hodnocení: 60 %



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..