Recenze: Květ pouště aneb Atypická autobiografie

desert-flower-2Květ pouště je adaptace autobiografické knihy modelky Varís Díriové, která se proslavila především bojem proti ženské obřízce. Nuda, řeknete si nejspíš. Ale to uděláte velkou chybu, tenhle film totiž rozhodně není ani nudný, ani obyčejný. Naopak!

Květ pouště

Květ pouště Zdroj: distributor filmu

Film Květ pouště mě zasáhl zcela nečekaně a o to výrazněji. Jde o silný příběh, navíc podtržený citlivým filmovým zpracováním. Vsadím se, že kdyby si nějaký scénárista řekl, že napíše film o tom, jak se z chudé africké dívky stala slavná modelka, nikdy nepřijde na tolik emočně silných detailů a momentů, které jsou právě v autobiografickém Květu pouště. Zkrátka životní příběh Varís Diríové je doslova neuvěřitelný.

Pan scénárista osud

Varís Diríová (ve filmu Liya Kebede) je ze Somálska, kde se narodila v rodině kočovných nomádů. Noc poté, co se dozví, že jí otec vyměnil za několik velbloudů a má se tak stát čtvrtou manželkou nesympatického starce, opouští svou rodinu a přes poušť se vydává za svou babičkou do hlavního města Mogadišo. Babička si jí u sebe ale nemůže nechat a tak jí posílá do Londýna, kde pak Varís slouží na somálské ambasádě, aniž by měla šanci poznat okolní svět, nebo se naučit anglicky.

Liya Kebede a Timothy Spall

Liya Kebede a Timothy Spall Zdroj: distributor filmu

Ve chvíli, kdy v Somálsku končí občanská válka a ambasádu zavřou, volí Varís riskantní život na vlastní pěst v cizím velkoměstě. Naštěstí najde zachránkyni v podobě prodavačky a tanečnice Marylin (Sally Hawkins), díky níž získá práci v restauraci. Tam si jí náhodou všimne slavný fotograf Terry Donaldson (Timothy Spall) a ve chvíli, kdy mu Varís kývne na spolupráci, jí začíná nový život.

Očima Pavlíny Nouzové: Kvalitní film nedělá jen závažné téma. Pokud si autor vybere něco jako ženskou obřízku, rozhodně si tím alespoň zajistí, že se o něm bude mluvit. Aby ale jeho snímek nesklouzl k poučující nudě, musí přihodit ještě něco navíc. Zajímavé herce. Nadhled. Vypjaté emocionální scény. A přesně tohle všechno Květ pouště obsahuje. Chvílemi se pousmějete, chvílemi ukápne velká slza. Po zhlédnutí vám možná přeběhne i mráz po zádech. Škoda jen, že místy smutné záběry hraničí s patetičností.

Z přehlídkových mol na plátna kin

Ačkoli snímek Květ pouště není prvním zpracováním životního příběhu Varís Diríové (první byl dokument BBC), až nyní se setkáváme se všemi detaily. Přestože příběh je zajímavý sám o sobě, tvůrci jej citlivým zpracováním povyšují na něco víc, než jen obyčejnou autobiografii. Ačkoli za sebou německá režisérka Sherry Hormann nemá příliš zkušeností s velkým plátnem, Květ pouště je snímkem, za který by se nemusel stydět leckterý renomovaný režisér.

Anthony Mackie a Liya Kebede

Anthony Mackie a Liya Kebede Zdroj: distributor filmu

Hormann se totiž povedlo to, co by člověk v mnohých hollywoodských šlágrech hledal jen těžko, dosáhla totiž dokonalé harmonie obrazu a slova. Její Květ pouště rozhodně není ukecaný, ale ani málomluvný, dialogy jsou akorát tak dlouhé, aby vyjádřily to nejnutnější a většinu emocí obstarají pečlivě komponované záběry, nebo zajímavý střih. Velký podíl na této vyváženosti má ale Liya Kebede, která je nejen nádherná, ale v tomhle snímku také skvělá herečka. Její minimalistický projev přesně zapadá do celé atmosféry snímku.

Celkově je Květ pouště překvapivým dílem, které by si zasloužilo minimálně nominaci na Oscara. Čeští diváci uvidí tento snímek klasicky v kinech, anebo v rámci Febiofestu, kde bude promítán na slavnostním zahájení. Příležitostí tedy nebude málo a rozhodně byste je neměli propásnout. Pokud navíc patříte mezi ty, které fascinuje svět módy a fotografie, zařaďte si premiéru tohoto snímku do seznamu nejdůležitějších událostí na březen 2010.

Květ pouště (Desert Flower)

Drama / Dokumentární
Německo / Rakousko / Francie, 2009, 130 min