RECENZE: Kniha Mršina nabízí skvělý literární zážitek

3. 11. 2011

Příběh bratrů Leandrosových pokračuje. Další dobrodružství si pro ně autorka Rob Thurman připravila v knize nazvané Mršina. Čtenář však do rukou dostane plnohodnotné dílo, žádného chcípáčka.

obálka Rob Thurman: Měsíční svit

Kal a Nik Leandrosovi na obálce knihy Měsíční svit Autor: Chris McGrath

Pátá kniha, to už je na literární sérii úctyhodné číslo. Mnoho kritiků tedy, často bohužel právem, očekává od nových dílů hlavně snížení kvality a snahu vytěžit co nejvíce z úspěchu těch předchozích. To však rozhodně není případ Rob Thurman. Všechny předchozí knihy měly vlastní myšlenku, ačkoli občas příliš okatě vyjádřenou. Ani Mršina se po dějové stránce nedá nazvat vatou, zbytečně protahující dávno vyčerpaný příběh, a i ona nabízí napínavý literární zážitek.

Děj se vrací k cikánským kořenům hlavních hrdinů, bratrů Kala a Nika Leandrosových. Jejich detektivní kancelář totiž dostane zakázku, která se neodmítá, protože odmítnutí by neznamenalo nic menšího než zničení světa.

Rob Thurman na FANZINE.cz:

Napínavá zápletka tentokrát nenabízí překvapivé rozuzlení, jak by čtenář podle vzoru předchozích dílů očekával, čímž vlastně nakonec překvapí mnohem víc (ovšem v dobrém slova smyslu). Ale několika zásadním odhalením se člověk přece jenom nevyhne. Užije si tak dostatek momentů, kdy příběh náhle zatočí úplně jinam, než očekával, což rozhodně udrží jeho pozornost až do samého závěru.

Čas na vlkodlakův návrat

Na scénu se spolu s hlavními aktéry vrací také dva staří známí. Léčitel Rafferty a jeho bratranec Chňapal, který uvízl ve vlčí podobě, jistě mnohým příznivcům prvního dílu, V temnotě, chyběli. A na otázku, kam se asi ti dva poděli, konečně přišla odpověď.

Jejich příběh tentokrát dostal více prostoru, kniha je dokonce částečně vyprávěna z pohledu jednoho z nich. Rozhodně se stávají příjemným oživením starých známých charakterů a je velice potěšující, že pohled Chňapala se opravdu liší od pohledu Kalova, se kterým se ve vyprávění střídá. Toto jsou rozhodně plusové body pro autorku.

Celkově se zdá, že na psychologii postav si autorka dává velmi záležet. Každá osobnost má vlastní problémy, způsoby vyjadřování, priority. Žádná replika není psaná tak, jak by ji postava určitě neřekla (a že i tohle se často stává). Ovšem charaktery se sobě občas až příliš podobají. Není to na škodu, zvlášť když se očividně jedná o autorský záměr. Jen se tím dost omezuje variabilita interakce mezi postavami. Protože vztahy jsou v Mršině opravdu až příliš jednotvárné.

Chcete mě?

Zároveň také přítomnost obou staronových postav přináší i staronové mínus. Už v Přání smrti čtenáře často iritovaly citové výlevy, jimiž si bratři a přátelé vzájemně dokazovali své city. Stejně tak je tomu i u vlkodlačích bratranců. A vzhledem k tomu, že jejich vztah se příliš neliší od vztahu bratrů Leandorsových, občas se z příběhu stane spíše soutěž o to, kdo má své příbuzenstvo radši.

A aby snad kritici nemohli se sebeuspokojením namítat něco o ženských autorkách, vyrovnává Rob Thurman tyto výlevy častými narážkami na sex a občasným přívalem nadávek. Často tak stihne v jednom odstavci urazit čtenáře jak ženského, tak mužského pohlaví. A za tohle si plusové body rozhodně nezaslouží.

Patří tedy Mršina na literární hřbitov?

Rozhodně ne. Ve skutečnosti totiž chyby ani zdaleka nepřevyšují klady. K těm rozhodně patří napínavý příběh, protože každý konec kapitoly téměř nutí čtenáře, aby si přečetl i tu další. To navíc podtrhuje velmi příjemné tempo, jakým se děj odvíjí, a taktéž čtivý jazyk. Možná autorka používá hovorovou mluvu, která lingvistu občas zatahá za trávicí orgány, ale rozhodně z ní nečiší nedostatek inteligence. Zkrátka příjemná četba pro každého, kdo vlkodlaky nevidí jako namakané polonahé svalovce a elfy jako vysoké zženštilé fešáky s lukem.

Originální název: Roadkill
Český název: Mršina
Autorka: Rob Thurman