Recenze filmu Gulliverovy cesty. Chybí už jen chundelaťounká mluvící zvířátka

21. 1. 2011

Pro někoho povinná literatura ze střední, pro jiné společenská satira s dalekosáhlým dosahem. Pro tvůrce nového snímku zřejmě povrchní blábol, který přiláká svým známým názvem diváky do kin, a pomůže jim vydělat nějakou tu korunku.

Gulliver s kulaťounkým bříškem a tváří Jacka Blacka, Zdroj: distributor filmu

Gulliverovy cesty nejsou žádná velká novinka. Jonathan Swift je napsal už v 18. století a na středních školách patří k povinné literatuře. Podobně jako spousta jiných známých knih se i tato dočkala filmového zpracování, protože jak je lidem nějaké spojení známé (třeba jako zde ze čtenářských deníků), zajímají se o snímek už z principu. A je jedno, jestli jsou fandové téměř 300 let staré literatury či ne.

Jedno to už není, pokud jde o celkové hodnocení filmu. Předem říkám, že pokud vám jsou Gulliverovy cesty šumák, film prospíte, jelikož nic nového nenabízí. Pokud je máte rádi, budete si kousat nehty nad nelogičnostmi a neustále přítomnou trapností. Těm, kteří knihu řadí do své pomyslné TOP 10, zakazuju do kina vůbec vstupovat.

Růžový Gulliver v Bermudském trojúhelníku

Celé je to totiž takové růžovoučké, plné pozitivních myšlenek a zároveň otravných klišé. Lemuel Gulliver (Jack Black) je zde totiž někdo trochu jiný než v knize – roznáší poštu v jedné velké redakci. Je to pan Nikdo a především žije v 21. století. Díky shodě náhod se ale dostane k psaní cestopisu o Bermudském trojúhelníku, jenž ho vcucne a vyplivne v Liliputu. Ano, podobnost s knihou opravdu nulová.

Za tohle možná úplně nemůžou autoři filmu (kromě tristních tanečních kreací), můžou ale za další infantilnosti, které jsou typické pro pohádky – a nemají mít tedy s Gulliverem absolutně nic společného. Především jsou to do očí bijící klišé. Gulliver je dlouhá léta zamilovaný do jedné redaktorky a ejhle, díky Liliputu se tak nějak dají dohromady. Možná ji rozzlobí kvůli jedné drobné lži, ale co myslíte, získá nakonec její srdce?

Vůbec Gulliverův osud je ve filmu podán samoúčelně a tuctově. Pupkatý chlápek, co nic neumí, se objeví v zemi s malinkatými lidmi. Nejprve se ho bojí, pak ho uctívají jako hrdinu. Sebevědomí má na dně a myslí, že v životě nikdy nic nedokáže, ale pak mu díky Liliputu zase stoupne ego, všechny zachrání, získá dívku svých snů a odejde do západu slunce. Letos zatím nebylo slovo kýč tak hmatatelné jako tady.

Kdo tedy čeká blackoviny jako Škola ro(c)ku nebo Králové ro(c)ku, které jsou plné vtipu a originálních průpovídek, spíš se může připravit na promarněný potenciál roku. Jack Black je proslulý svým trochu drsnějším humorem, který není pro každého. Vulgarismy obvykle nešetří. Coby Gulliver ale postrádá vtip, je přeslušnělý a díky boubelatému pivásku, který mu opět o něco povyrostl, i ztratil charisma. Ne, opravdu se nesměju, když porazí lodní flotilu tím, že se mu od pupku odrazí dělové koule.

Jediným, kdo pak Gulliverův kiks zachraňuje, je vedlejší postava nejvyššího obyvatele Liliputu, kterou hraje Jason Segel. Znát ho můžete buď z filmu Kopačky, nebo jako Marshalla ze seriálu How I Met Your Mother. Možná není tolik legrační (děkujeme, páni scenáristi!), ale je aspoň jakž takž roztomilý, když zamilovaně hledí do očí liliputské princezny.

Marshall z HIMYM a jeho princezna

Snímek jde do kin ve 3D, kterého si ovšem nevšimnete (opět promrhaný potenciál). Nenapadá mě tak vlastně jediný důvod, proč Gullivera vidět. Fanoušci Blacka budou naštvaní. Fanoušci Gullivera budou naštvaní. Škoda té velké reklamní kampaně, kde vám film vnucuje každý druhý plakát na pražských eskalátorech.

Gulliverovy cesty (Gulliver’s Travels)

Komedie / Dobrodružný / Rodinný
USA, 2010, 87 min