RECENZE filmu Expendables: Postradatelní 2. Chuck Norris krotí kobry

4. 9. 2012

V prvním díle se banda postradatelných rozehřívala, při následující štaci pozvala do týmu zbytek slavných bijců 80. a 90. let, přisypala tunu hlášek a navrch přihodila režiséra kultovky Con Air. Jak se ale zdá, všeho moc škodí a doplácí na to i testosteronoví kolohnáti.

Když se před pár lety dostala do okruhu skalních filmových fanoušků informace o chystaném ultimátním srazu akčních hrdinů z dob nedávno minulých, většina z nich s úsměvem na tváří pleskala ušima a očekávala masakr, jaký se na stříbrném plátně jen tak nevidí. Záhy přišlo vystřízlivění. Akce průměrná, kadence hlášek slabá a celkový dojem postrádal jakékoli větší kouzlo či návrat k akčním kořenů.

Kdo se do Postradatelných nedostal? O svých pět minut slávy přišel například král video béček Michael Dudikoff nebo slavný upírobijec Wesley Snipes. Všichni by pak po boku slavných hollywoodských herců rádi viděli českého drsoně Marka Vašuta nebo Nicolase Cage. Právě fanoušci vyznavače extrémního herectví mohou jásat, maestro Cage se totiž objeví v Postradatelných 3.

Když to nejde silou, tak to půjde ještě větší silou. Krédo druhých dílů komerčně úspěšných filmů se naneštěstí nalepilo také na bandu postradatelných důchodců. Výbuchy každou sudou sekundu, hlášky pronášené s kadencí samopalu vzor 58 a celá řada dalších atributů, které mají nasytit rozmazlené diváctvo vyžadující hodinu a půl mozek nedráždící akce, se totiž stalo základním stavebním kamenem nových Expendables.

Tak co, Chucku, jak se mají kobry? Zdroj: Bontonfilm

Jenže v tom rozmáchlém akčním hučení se jaksi nedostává na to, co dělá jakýkoli biják z dob našeho mládí skutečným klenotem – stylovost a absurdně vážnou zatvrzelost. Zamyslete se nad tím. Když jsme v deseti letech hltali každý pohyb namakaného Arnolda Schwarzeneggera v Predátorovi nebo Komandu, byl pro nás dnes obtloustlý bývalý guvernér Kalifornie bohem. Proč? I přes šílené dění na plátně nehnul brvou a všechno to šaškování bral vážně.

Očima Pavlíny Nouzové: Když ve filmu narvaném hvězdnými jmény je největší hláškař a frajer Dolph Lundgren, něco je špatně. A nejde jen o dialogy. Celý druhý díl Expendables se nese na vlně souvislého střílení, občas proloženého pár slovy. Což by tolik nevadilo, kdyby to ale příliš neevokovalo akční filmy poslední doby spíš než fláky z našeho dětství. Jako solidní akčňák Expendables 2 obstojí a na jedno pokoukání uspěje. Jako hold 80/90kám ale selhává. Záleží, co čekáte.

Právě v tom nejvíce ztrácí druzí Postradatelní. Místo abychom enklávu žoldáků vnímali jako testosteronové bohy, drsnější než hrubý pilník na nehty, působí spíše jako parta vtipkujících klaunů, kterým dal scenárista výhodu nekonečné munice a nesmrtelnosti. Tedy až na výjimky, které mají rozpohybovat dějové soukolí, samozřejmě. Hordy svalů tak běhají po všech čertech, duše ale mají do jednoho jako průměrně zdatný náctiletý hráč stříleček.

[youtube_660]XQf3YP8p85I[/youtube_660]

Až to všechno vypadá jako do detailu vysoustružený produkt zacílený na co nejširší publikum. Pamětníci chtějí staré známé hrdiny, dejme jim je. Že se Chuck Norris bůh ví proč zjeví uprostřed opuštěného zapadákova, rozstřílí všechno, co mu přijde do cesty, a to všechno za zvuků westernové vypalovačky, je přeci vedlejší. Komu to nestačí, tomu přidáme ještě vtipkování o hadech , ať jsou všichni spokojení.

Třetí Postradatelní se mohou těšit i na účast herecké legendy Nicolase Cage

Ti, kteří čekali, že režisér Simon West vnese do akční vřavy řád, si ale mohou oddechnout. Pryč je zmatené cukání kamerou v temné místnosti, kdy z pěstního souboje divák nevidí zhola nic. West jede hezky ve starých kolejí, kdy Nicolas Cage v Con Air slastně přivíral oči v jemném vánku při prvních chvílích na svobodě, a překvapivě si rozumí i s celkem složitou porcí digitálních triků.

Proč v tom filmu vlastně jsem?

Herecká sestava, která měla být v plánech producentů tím hlavním trumfem v konkurenčním filmovém boji, se naneštěstí obrací proti svým tvůrcům. Pocit, že třetina charakterů je do filmu dopsána jen proto, aby tam jednoduše byla a ukojila tak touhy fanoušků, stříká z každého filmového políčka na všechny strany.

Střelba přehluší i blbé vtípky.

Kritika zavánějící intelektuálním elitářstvím je ale na místě jen z části. Pokud se divák dokáže naladit na myšlenkovou vlnovou délku hlavních hrdinů filmu, má vyhráno. Odolnost vůči rytmickému střídání zvuků těžkých kulometů a hlášek, které jen v několika případech zasáhnou střed terče, je ale nutností.

Postradatelná banda s pořadovým číslem dva tak zanechává ve filmových chuťových buňkách podivnou pachuť. Na jednu stranu příjemné vábění postaru pojatou akcí, na straně druhé nedobrým přetlakem laciných vtípků a odkazů na všechny možné i nemožné filmové zářezy slavné herecké skvadry. Trpělivost je cenná vlastnost, ve třetím díle už ji budou Postradatelní pokoušet s největší pravděpodobností příliš. V nejlepším by se tak mělo přestat.

Expendables: Postradatelní 2 (The Expendables 2)

Akční / Dobrodružný / Thriller
USA, 2012, 103 min

Režie: Simon West
Hrají: Sylvester Stallone, Jason Statham, Liam Hemsworth, Dolph Lundgren, Jean-Claude Van Damme, Jet Li, Terry Crews, Randy Couture, Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis, Chuck Norris, Scott Adkins, Nan Yu, Amanda Ooms, Novak Djokovic, Charisma Carpenter, Nikolette Noel, George Zlatarev

0