Recenze filmu Auta 2. Další snímek od Pixaru s pohonem na všechna čtyři kola

26. 7. 2011

Kobra 11? Nikoli, Kardanová Lhota v akci, Zdroj: distributor filmu

Do kin se vrací Blesk McQueen a jeho přátelé z Kardanové Lhoty, kteří se tentokrát zatoulali hodně daleko od rodné silnice. Sequel snímku Auta (2006) funguje přesně podle pravidel pro druhé díly – chce být větší než jeho předchůdce. Příběhem, akcí, rychlostí, vizuálním zpracováním. Nesrovnatelně se tak liší od původních Aut, která stavěla svoji nostalgickou projížďku po Route 66 právě na rčení, že někdy je dobré zpomalit.

Sláva obnovitelným zdrojům

Už zápletkou se Auta 2 obrací k většímu prameni než původní snímek. Blesk McQueen se po intervenci přihlouplého přítele Buráka rozhodne startovat v závodě, který propaguje nové biopalivo. Trojice závodů se jede v Tokiu, Porta Corsu a Londýně. Závodníci jsou však ohroženi, protože akce naruší tajná organizace ojetých aut, které jde po krku anglická MI5.

V základech jde stále o příběh přátelství – nikdo se neobejde bez dobrého týmu, pár přátel stačí mít a tak podobně. Navrch je ovšem přidána zápletka typu agentem proti své vůli (jako vystřižená z filmů s Jackiem Chanem) a o biopalivu, které zde již není výstřelkem hippiesáckého Volkswagenu jako v první části.

Odpovědnost vůči životnímu prostředí byla tématem již filmu o osamělém robotovi VALL-I (2008) a je zajímavé sledovat, jak se s ním perou auta, obecně považovaná za jedny z původců znečištění. Určitá nejistota skutečně ve filmu panuje, a snad proto jeho tvůrci nastavují děj o cestování po světě, tajné agenty a rusko-jazyčnou mafii. Zápletka se tak stává příliš překombinovanou, zvláště ve srovnání s ostatními snímky od Pixaru.

Zábava pro všechny

Auta byla prvním snímkem studia Pixar, ve kterém nevystupovali žádní lidé. (Pokud si ho divák nevyložil tak, že uvnitř plechových hrdinů nějací sedí.) Nabídl alternativní verzi Spojených států, kde žijí auta podle lidských pravidel, a byl nostalgickým povzdechnutím po době bez dálnic. Spolu s hudebním oldies doprovodem a zasazením děje na historickou Route 66 fungoval film více než dobře.

Druhý díl opustil jednoduchost a začal se snažit o více dějových linií, navíc s přesahem ekologického varování. I když má spoustu dobrých nápadů (různé země – různá auta), roztomilostí (japonské záchodky, auto-gejši) a vtípků (britská auto-královna), na kterých vždy stály všechny pixarovské snímky, zamotal se do osidel vlastní snahy být větší než originál. Jeho nepřehlednost však ve výsledku spíše nudí.

Očima Elišky Nové: Proč si tvůrci Pixaru vybrali k natáčení dvojky zrovna Auta, je otázka. Jednička je mnohdy označována za nejslabší pixarovský film. Na dvojce se to odrazilo. První příběh aut, který se nápadně podobá scénáři filmu z roku 1991 Doktor Hollywood, totiž nemá dál na čem stavět. Škoda, protože Pixar jako jeden z mála ukázal, že pokračování mu jdou a trojka může být dokonce lepší než jednička, jak tomu bylo u Toy Story.

Auta 2 působí, jako by tvůrci ani nevěděli, co s nimi, zapojili tedy pár motoristických tajných agentů a všechno to působí neuvěřitelně strojeně a uměle. Původní příběh plný morálních a romantických klišé měl přeci jen svoje kouzlo, především v originalitě jejich zpracování. Jenže to už teď známe a tajní agenti vedle Buráka jsou spíš k smíchu. K dobru jde Autům skvělá (a nebála bych se říct krásná) animace a nápad motorového papeže a anglické královny. Dabing v tomto případě neuškodil, zato 3D je zcela zbytečné.

Tokijská jízda

Oba snímky o autech vyvolávají otázku, zda a nakolik jsou určené pro všechny diváky bez rozdílu věku a pohlaví (opět jako tomu bylo u ostatních pixarovin). Zkrátka a dobře – je film o autech pouze pro kluky, kteří si jako malí hráli s angličáky, četli magazíny o autech a modelařili? Autorka této recenze nechce být v žádném případě obviněna z genderové stereotypizace, ale faktem je, že polovina vtipů uteče tomu divákovi, který se nevyzná ve značkách a neovládá hantýrku.

Ve službách Jejího Autočenstva

Když filmu Rychle a zběsile po druhém dílu definitivně došel dech, přesunul se děj ze Spojených států do Tokia. Zajímavé prostředí ve snímku Rychle a zběsile: Tokijská jízda (2006) mělo diváky natolik oslnit, aby nevnímali plytký děj a nepostrádali Vina Diesela v hlavní roli. Není třeba dodávat, že se tento pokus příliš nepovedl a čtvrtá a pátá část se vrátily zpět ke svým holohlavým kořenům. Auta 2 i přes obrovskou snahu trpí stejným problémem.

Jak říkal Stu v původním Vřískotu (1996): „Přiznejme si to, dneska musíš mít další díl.“ Pouze výjimečně však po filmu, který není zpočátku myšlen jako série, vznikne druhý díl lepší nebo alespoň srovnatelný s originálem. Auta 2 touto výjimkou rozhodně nejsou a nebudou.

Auta 2 (Cars 2)

Animovaný / Komedie / Dobrodružný
USA, 2011, 110 minut