Neklid na DVD: Smrt a život tak, jak je americká kritika nemůže pochopit

Eliška Nová

Eliška Nová

15. 2. 2012

Malý snímek velkého režiséra. I tak se dá smýšlet o nejnovějším filmu Guse Van Santa, který naposledy zabodoval s životopisným dramatem Milk. Neklid se do českých kin nedostal, díky bohu aspoň za DVD.

Neklid. Zdroj: distributor filmu

Film

Malý není myšleno v negativním slova smyslu. Santovy filmy, jako třeba právě Milk nebo Dobrý Will Hunting, jsou přijatelné jak pro mainstream, tak pro náročnější diváky. Neklid takový není. Je komornější a mainstream o něj zájem neprojeví.

V centru příběhu stojí dva teenageři. Pochmurný Enoch, kterého od doby, kdy zemřeli jeho rodiče při autonehodě, život nebaví, a Annabel, které zbývá života už jen málo, zato si ho pořádně užívá. On chodí na pohřby cizích lidí, ona miluje Charlese Darwina a vodní ptáky. Poznají se na jednom z pohřbů, zjistí, že mají leccos společného a časem se do sebe zamilují.

Gus Van Sant je americký režisér, scenárista a producent, který vystudoval design. Velký zájem vzbudil už jeho druhý film Mala Noche (1985) o homosexuálech. Následovaly Flákač nebo Mé soukromé Idaho, ovšem největší úspěch zaznamenal v roce 1997, kdy jeho psychologické drama Dobrý Will Hunting proměnilo dvě ze sedmi nominací na Oscara. Podobně zabodovalo i životopisné drama Milk.

Jakkoli se může zdát, že téma smrti dává prostoupit depresi a smutku na celé čáře, scénář Jasona Lewa (a Santovo zpracování) na to nahlíží právě naopak. Celek působí laskavě, mile a hlavně obyčejně, civilně. Zahraniční kritika ovšem nepřijala snímek kladně, někdy se dokonce hodnotí jako režisérův nejhorší film. Negativní hodnocení však v případě Neklidu může plynout z jeho naprostého nepochopení.

Jinak by totiž nemohl být označen jako urážka všech, kteří zemřeli a všech, kterým někdo umřel. Smrt je zde všudypřítomná. Enochovi zemřeli oba rodiče, on sám byl po nehodě tři měsíce v komatu a tři minuty bez života. Annabel má nádor na mozku a doktoři jí právě oznámili, že jí zbývají tři měsíce života. Přesto není smrt hlavním tématem filmu, jak to bývá interpretováno. Právě naopak – Neklid oslavuje život a je jedno, jak dlouhý.

Enoch, který je smrtí hodně zasažen, najde nejbližší osobu právě v někom, kdo zanedlouho zemře. Annabel zase potřebuje někoho zvenčí, kdo by její stav přijal bez nutné dávky dramatičnosti. Obě postavy jsou při tom stavěny do kontrastu. Enocha přestal život bavit v okamžiku, kdy přežil, zatímco Annabel začala žít, když jí byl život odepřen. Jeden druhému pak pomáhají vyrovnat se s vlastním stavem bytí.

Osudová souzenost Annabel a Enocha plyne z jejich odlišného stavu bytí

Neklidu je vyčítáno, že nad smrtí netruchlí a že ačkoli o ní mluví, její definitivnost zde není podána s patřičnou důsledností. To je naprosto mylné. Hollywoodští kritici, kteří dnes plesají nad obyčejností a údajnou civilností snímku Děti moje, v případě Neklidu onu civilnost nerozeznali. Není běžné setkat se ve filmu o rakovině a o smrti s tak malým výskytem dramatických výjevů, klišé a hysterického pláče.

Jana Eyrová. Brontëovská klasika na plátně, kde Mia Wasikovska excelovala po boku Michaela Fassbendera

Doslovné poselství filmu vkládá režisér do úst imaginární postavy ducha Hirošiho. Dá se na to nahlížet jako na jakési uklouznutí, krátké dovysvětlení těm, kteří by při sledování sešli z cesty. Ale uklouznutí snad jediné. Mia Wasikovska (Alenka v říši divů) už několikrát dokázala, že hrát umí. Ztvárnění Annabel je ale patrně jejím zatím nejlepším výkonem. Henry Hopper s nálepkou syna slavného otce jí skvěle sekunduje.

Mia Wasikowska ve své nejlepší roli

Je to právě neklid, který bublá v nitrech obou postav. V posledních měsících života si ho ale Annabel sama nemůže dovolit. Marnila by časem. Divák se ale usmívá. To proto, že se ještě neumírá, ale stále se žije.  A časem se při sledování rozhodně nemarní. Gus Van Sant zkrátka natočil film, kde je smrt součástí života, což hollywoodská produkce zatím (nebo už?) moc neumí.

DVD

Disk má povedený obal a je docela nadupaný. Kromě originální verze jsou v nabídce tři dabingy a několik titulků. Navíc přináší hned několik bonusů. Tím nejzajímavějším je němá verze filmu, takže kdyby vás originál přestal bavit, je k dispozici celý film trochu jinak. Kromě toho máme k dispozici pět filmů o filmu. Ty přináší pohled na natáčení i komentáře herců, producentů a scenáristy. Mohly být klidně sestříhány do jednoho delšího dokumentu, ale jejich rozdělení tolik nevadí. Každého pak jistě potěší vynechané scény.

Neklid (Restless)

USA, 2011, 87 min

Režie: Gus Van Sant
Hrají: Mia Wasikowska, Henry Lee Hopper , Schuyler Fisk, Chin Han, Jane Adams, Ryo Kase, Lusia Strus

Zvuk: český 5.1, anglický 5.1, maďarský 5.1, polský 5.1 VO
Titulky: české, slovenské, anglické, maďarské, polské, arabské, řecké, hebrejské, hindské, islandské, portugalské, rumunské, turecké
Bonusy: Gus Van Santova Němá verze filmu Neklid, Vynechané scény, Enoch a Annabel: Jedna láska, Enoch a Hiroshi: Nejlepší přátelé, Gus Van Sant: Nezávislý hlas Neklidu, Coming to Life: Tohle je Neklid, Trailer

Hodnocení filmu: 4****
Hodnocení DVD: 4****

0