×
TOPZINE.cz

Chrom: Dá se s ním zhubnout?

Zdroj: swissanons.ning.com

Když uslyšíte o chromu jako o stopovém prvku, budete mít zřejmě na mysli trojmocný chrom, o kterém se proslýchá, že má blahodárné účinky při redukční dietě. Přidává se do různých přípravků na hubnutí, zvláště do těch, které potlačují chuť na sladké, proto je s oblibou využíván v lékařství. Ale má opravdu tak výrazný vliv na hubnutí?

Kolem chromu (chromium) existuje spousta spekulací. Některé prášky na hubnutí chrom obsahují. Protože je chrom díky svým schopnostem zpracování bílkovin, tuků a cukrů tak zajímavý, byl mnohokrát testován za účelem zjištění, zda má vliv na snížení hmotnosti nebo ne.

Výsledky průzkumů

Některé průzkumy potvrdily, že přítomnost chromu v potravě tlumí chuť k jídlu a funguje jako odtučňovací prostředek. Jiné to bohužel vyloučily. Stejně tak proběhlo testování, zda chróm zpomaluje proces stárnutí. Při pokusech na myších Badatelé z Bemidji State University opravdu potvrdili, že ty, které chrom dostávaly, žily o rok déle než ty, které ho nekonzumovaly.

Chrom najdeme ve všech tkáních. Podporuje budování svalů, zvyšuje výkonnost, a proto je zvláště vhodný pro sportovce. Je zodpovědný za správný metabolismus tuků a cukrů, rychlejší regeneraci organismu a udržuje normální hladinu glukózy v krvi. Užívá se při zvýšené hladině cukru v krvi a při nervových onemocněních.

Při cukrovce

Funguje zároveň jako lék při cukrovce, protože zesiluje účinek inzulínu a stabilizuje hladinu cukru v krvi. Navíc snižuje hladinu cholesterolu, pomáhá růstu orgánů a chrání proti srdečním onemocněním.

Zdroj chromu

Najdeme ho především v borůvkách, hovězím mase, ale také v rybím, drůbežím, ve vnitřnostech, v citrusových plodech, celozrnném pečivu, luštěninách, obilovinách, rýži, brokolici, fazolích, bramborách, švestkách nebo v arašídovém másle.

Potravinami bohatými na chrom jsou také mušle, „dary moře“, para ořechy, ústřice, datle, hrušky, rajčata, houby, lískové oříšky, kukuřice, vaječný žloutek a sleď. Obsahuje ho i melasa, přírodní hnědý cukr, červená řepa, lesní plodiny, kvasnice, pivo, měkkýši, vejce, některé druhy ovoce a zeleniny.

Nedostatek

I když nedostatek chromu se většinou nijak výrazně neprojevuje, mohou se objevit bolesti hlavy, podrážděnost, nevolnost, deprese, psychický zmatek, neklid, únava nebo brnění a mravenčení končetin. Při pokusech na zvířatech se jeho deficit projevoval nedostatečným růstem, zkrácením délky života a impotencí.

Dlouhodobý nedostatek chromu vede k horší schopnosti využívat cukr a tím se množství cukru v krvi zvyšuje. Proto jeho deficit někdy připomíná příznaky cukrovky. U diabetiků zhoršuje průběh nemoci, u dětí může zpomalit růst. Může se také objevit přecitlivělost na cukr, vysoký cholesterol nebo srdeční nemoci.

Nadbytek chromu může být pro člověka toxický

Projevuje se záněty kůže nebo nosní sliznice. Existují dokonce domněnky, že velké dávky chromu mají nepříznivý vliv na DNA, ale tyto domněnky nebyly potvrzeny.

 

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..