Menu
TOPZINE.cz
Divadelní festivaly v ČR 2023

Česká taneční platforma 2013: Letos nabízí jedenáct tanečních inscenací

Redakce

Redakce

10. 4. 2013

FOTO: One Step Before the FallČeská taneční platforma představí od čtvrtka 11. do neděle 14. dubna jedenáct nejzásadnějších děl uplynulého roku. Dramaturgická porota je vybírala z třiceti šesti projektů. „Letos máme nejlepší program platformy v její téměř dvacetileté historii,“ říká Yvona Kreuzmannová, předsedkyně Tance Praha, organizátora festivalu.

FOTO: One Step Before the Fall

Inscenace One Step Before the Fall připomíná boxera Muhammada Aliho. Zdroj: Jiří Štrébl

„Porotu zajímaly prioritně dvě věci: za prvé sdělení, za druhé choreografický rukopis v kontextu aktuálních tanečních jazyků jako výraz individuálního autorského stylu a jako sama integrální součást sdělení,“ vysvětlila důvody výběru finálních děl porotkyně a taneční publicistka Nina Vangeli.

Česká taneční platforma je událostí, která pro diváky pečlivě sestavuje přehled nejlepších letošních inscenací domácích interpretů. Mimořádný význam pro tvůrce vyplývá z vyhlašování cen Tanečník/Tanečnice roku, Taneční inscenace roku a Ceny diváka. Institut Světelného Designu uděluje Cenu za světelný design. Česká taneční platforma (ČTP) zároveň znamená významnou propagaci českého tance a je i předskokanem mezinárodního festivalu Tanec Praha.

 „Zahraniční kolegové si leckdy myslí, že neumíme počítat, když uvádíme, že tanec v ČR čerpá ze státního rozpočtu na veškeré tvůrčí projekty, dílny, aktivity a festivaly (včetně Tance Praha) cca 360 tisíc eur, tj. 9 milionů korun. Zní to jako špatný vtip,“ říká Yvona Kreuzmannová, předsedkyně Tance Praha a mezinárodní poroty České taneční platformy.

ČTP se odehrává v neformálním prostředí šesti pražských nezávislých scén: Ponec, Alfred ve dvoře, Divadlo Archa, La Fabrika, Studio Alta, experimentální prostor NoD. Zážitky obohacuje doprovodný program. Pro fanoušky tanečního umění budou inspirativní volné diskuse o zhlédnutých dílech se zahraničními hosty, jako je John Ashford, britský producent.

Pro zapálené začátečníky z řad diváků se bude konat několikadenní kritický Ateliér čtení tance. Účast v letošní mezinárodní festivalové porotě přislíbily významné osobnosti zahraniční i domácí taneční scény. Díla zastoupená v hlavním programu se letos více než v předchozích ročnících vztahují k tzv. fyzickému divadlu.

V Simulante Bande (VerTeDance) jde o kvartet dvou performerek se závažným pohybovým omezením a dvou našich předních tanečníků. Zasněná dlouhovlasá performerka se pohybuje ve vztyčené poloze nejistě jako Rusalka, která právě podstoupila operaci čarodějky. Výrazná inteligentní a skeptická tvář její protihráčky na vozíčku nenechává na pochybách, že to není červená knihovna, ale hra doopravdy. V neposlední řadě je žolíkem představení silná a přirozená emotivita.

Spoluprací Aleše Janáka (Teatr Novogo Fronta) a Lenky Vagnerové (DOT504) vznikla jedna z nejdůležitějších událostí dosavadní divadelní sezóny, Manson (podle Charlese Mansona). Velký kuchací nůž cestuje prostorem mezi těly v duetech choreografky Lenky Vagnerové s tanečníkem Pavlem Maškem. Duety jsou metaforami neklidu těla a znervózňují tím, že nedokážeme předvídat, v co tento neklid vyústí.

FOTO: Manson inscenátorů DOT504

Bílý kvádr využili v inscenaci Manson. Zdroj: Petr Otta, DOT504

Inspirováno velmi volně Červenou knihou C. G. Junga je Orbis pictus chválou intuice. Té se dává průchod tvorbou obrazů, snově se vyjevujících z pohybového materiálu, které se nám připomenou jako vzdálená vzpomínka či zapomenutý sen a opět snově rozplynou. Lenka Bartůňková s Michalem Záhorou dali vzniknout mystickému odstínu fyzického divadla.

Dílo Pisum Sativum je atypickým účastníkem ČTP. Performeři nejsou ještě hotovými profesionály, jsou to studenti divadelní fakulty JAMU v Brně, pro které jejich vedoucí pedagog Pierre Nadaud vytváří studijní program. V jeho rámci pozval známou a nekonformní belgickou choreografku Karine Ponties, aby pro ně vytvořila choreografii. Dílo nese jasné znaky jejího rukopisu – naturalismus, bizarnost, temné tóny, připomíná středověké alegorie a bestiáře.

Much More Than Nothing skupiny ME-SA & Petera Šavela & Stana Dobáka je pestrobarevnou produkcí s četnými narážkami na šťastný rozchod Slováků a Čechů. Téma nabývá srozumitelnosti, znáte-li důvěrně oblast, na kterou jsou činěny narážky.

Taneční challenge One Step Before the Fall Markéty Vacovské, Spitfire Company, Lenky Dusilové a DAMÚZY je inspirována životním příběhem boxera Muhammada Aliho. Téma se realizuje skrze metaforu osamělé posedlosti boxera. Objevuje se ozvěna boje za práva rasově diskriminovaných. Politický aspekt zůstal v pozadí a do popředí vystupuje osobní boj tanečnice za překonání vlastních limitů.

Nové dílo Andrey Miltnerové Tanec magnetické balerínky je jednou z nejdůležitějších událostí taneční sezóny. S tématem magnetické balerínky se spájí nostalgická vzpomínka na populární hračku, ale v cíli čeká sebedestruktivní neuróza. Pohybový scénář je analytickou studií možností pohybu.

Taneční inscenace Spitfire Company 13. měsíc | Requiem za Bruna Schulze je jedním z vrcholů letošní bohaté taneční sezóny. Jde o totální divadlo, protože angažuje všechny lidské smysly. Obnaženost těl dotírá na naši hmatovou zkušenost a výstřely ze staré pistole se opírají do našich bubínků zvukovými i tlakovými vlnami.

Sólo choreografky a tanečnice Miřenky Čechové & Tantehorse s názvem S/He Is Nancy Joe se zabývá tématem lidí, kteří se nedokážou ztotožnit se svým pohlavím. Ke genderové charakterizaci použila choreografka s velkou vynalézavostí prvky tanečních jazyků street dance na jedné straně a slovníku scénického tance na straně druhé.

Ve Wind-up Václava Kuneše (420PEOPLE) dobře zvládnutá technika umožňuje dynamický průběh děje. Choreografie je dobrodružstvím tvarových a prostorových objevů ve vzájemné dynamické interakci tanečníků.

Lenka Vagnerová poslední premiérou Jezdci potvrdila svou pověst průkazného choreografického talentu současného tanečního divadla. Je silná jak v nalézání témat a vytváření scénických obrazů, tak v originálních pohybových variacích.

Na festivalu se také objeví dílo Kolik váží vaše touha? od VerTeDance, které získalo loňskou cenu Taneční inscenace roku 2012 udělenou mezinárodní porotou ČTP.

Česká taneční platforma 2013, kdy: od čtvrtka 11. do neděle 14. dubna, vstupené: 190 / se slevou 120 korun

Hlavní program České taneční platformy 2013:

ČT 11. dubna
17.00 DOT504 & Teatr Novogo Fronta – Manson (NoD)
19.00 VerTeDance – Simulante Bande (Divadlo Archa)
21.00 NANOHACH & Michal Záhora, Lenka Bartůňková – Orbis pictus (Ponec)

PÁ 12. dubna
17.00 JAMU Brno & Karine Ponties – Pisum Sativum (Alfred ve dvoře)
19.00 Spitfire Company & DAMÚZA & Markéta Vacovská, Lenka Dusilová – One Step Before the Fall (Nod)
21.00 VerTeDance a kol. – Kolik váží vaše touha? (Ponec)

SO 13. dubna
17.00 ME-SA & Peter Šavel & Stano Dobák – Much More Than Nothing (Studio ALTA)
19.00 Andrea Miltnerová – Tanec magnetické balerínky (Alfred ve dvoře)
21.00 Tantehorse & Miřenka Čechová – S/He Is Nancy Joe (Ponec)

NE 14. dubna
17.00 Spitfire Company & Warsaw Mime Center – 13. měsíc/ Requiem za Bruna Schulze (La Fabrika)
19.00 420PEOPLE & Václav Kuneš – Wind-up (Divadlo Archa)
21.00 Lenka Vagnerová & Comp. – Jezdci (Ponec)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Česká taneční platforma 2013: Letos nabízí jedenáct tanečních inscenací