RECENZE: Festival Malá inventura. Stihli jsme Deadline a Mahlera s muži

Deadline

DeadlineV Malé inventuře, festivalu krátkých forem nového divadla, se TOPZINE.cz ze široké nabídky probral třemi projekty. Dva z nich stály za to.

Deadline
Divadlo podobně zajímavý prostor nabídnout nemohlo. Zdroj: V. Brtnický, divadloponec.cz

Much more than nothing (ME-SA, Peter Šavel, Stano Dobák)

Jde o projekt českých a slovenských choreografů. Ostentativně odpovídá na otázku, co vznikne, když dáte na deset dní dohromady osm tanečníků. Nic zvláštního, co se týče propracované myšlenkové koncepce.

Tvůrci dali dohromady, co se koncepčně nabízelo, a to motiv manipulace Jiřím Hajdylou, který dělá světla a zvuk, a vzájemné škládlení mezi Čechy a Slováky. Zhoštění úkolů provázelo parodické převracení, místy i návraty do bezstarostného dětství, což podtrhovaly kostýmy.

Vše dobře promíchali, a hlavně se toho zhostili skutečně s vitalitou. Představení si doslova odmakali, takže co diváky vedlo primárně, byly návaly energie. Koncepci dali dohromady Stano Dobák a Peter Šavel. Na sto procent se předvedla tanečnice roku 2012 Lucia Kašiarová a skupina ME-SA.

Much more than nothing, Studio Alta, koncept: Stano Dobák, Peter Šavel, tančí: Lucia Kašiarová, Tereza Ondrová, Andrea Opavská, Karolína Hejnová, Peter Šavel a Stano Dobák

Hodnocení: 80 %

Deadline (Tereza Lenerová Hradilková)

Inscenaci Deadline chyběl téměř ve všech akcích cit pro změnu a timing. Jako by se na představení performeři seběhli narychlo po dlouhé době. Na rozdíl od předešlého nebyli ani plně přítomni a chybějící soustředění bylo na tělesném výrazu hned poznat.

Deadline
V Deadlinu byla z pohybů nejčetnější chůze.

Již od chvíle, kdy performeři protáhli úvodní oslovení publika, kvazi dialog pro dialog, zmocnil se mě nutkavý pocit nudy. Koncepce Terezy Lenerové Hradilkové nebyla v přesahu hluboká. Někdy se hrála s rozkouskováním a zpomalením akce jako třeba piknik. Ani jsem si pořádně nevšímal, že on má sledovat ji a spolu sledují nějaký deadline.

Tohle příběhové schéma bylo poněkud povrchní. A tak nás, že jsme stihli Deadline, až tak moc nepotěšilo. Timing a plná přítomnost nade vše.

Deadline, Divadlo Ponec, Režie: Tereza Lenerová Hradilková, Interpretace: Kateřina Dietzová, Pasi Mäkelä

Hodnocení: 60 %

Men & Mahler (Granhøj Dans)

Jak souvisí muži s Mahlerem? Pozdržme se prvních asociací a podotkněme, že na téma mužství je v Men & Mahler nahlíženo očima ženské zvědavosti. Žena v červených šatech nás od stolku s notebookem a reflektorem provází svým zájmem o muže s lehce bulvárními poznámkami o tom, co muži dělají a proč a jaké to asi musí být.

Zároveň je operní pěvkyní, což hraje do karet, když se pouští Mahler a ona zapěje. To všechno je však kulisa, snad kromě Mahlera, pro choreografii osmi mužů členěnou epizodicky podle textu. Za ženina pozorného přihlížení se muži, na které si ona posvítí přenosným reflektorem, vrhají do soubojů a rozhovorů.

Men & Mahler
Průměrná délka penisu. Ilustrace na tyčince čokolády. Zdroj: Petr Victor, divadloponec.cz

Muži také prochází iniciačním rituálem, problémy s erekcí a velikostí. A onanují, pochopitelně symbolicky. Choreografie se má k Mahlerovu hudebnímu symbolismu přímo symbioticky. Rituály se na jevišti reálně odehrávají ve vší vážnosti a ve shodě s melodramaty přírody, jako je ptáčkův první let nebo jelen v říji, bez ironie, se vším, co je na realitě krásného.

Granhøj Dans je mezinárodně proslulý taneční soubor z dánského města Aarhus. Produkce Granhøj Dans vznikají v úzké tvůrčí spolupráci choreografa a uměleckého ředitele souboru Palle Granhøje, tanečníků a výtvarného umělce Pera Victora. Hlavním tvůrčím nástrojem je vždy tzv. obstrukční technika. Její podstatou je souvisle bránit aktivitě a tím postupně odkrývat vnitřní vrstvy osobnosti.

Vždyť  i Mahler se prý dokázal rozbrečet, když v nočním tichu slyšel zabučet krávu v osamělosti její existence. Předváděné maskulinní síle v dialektice hra-souboj nechybí ani směšnost ani vtip. Závěr hraje na strunu směšné trapnosti, jako když žena překvapí muže při onanii, po čemž následuje původem varietní představování jednotlivých tanečníků. Žena je uvede jménem a přidá nějakou tu pikantérii. Tleskající diváci se nemohli přestat smát.

Men & Mahler, Divadlo Ponec, choreografie: Palle Granhøj, hrají: Bill Eldridge, László Fülöp, Áron Darabont Leon, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Tomás Danielis, Aureliusz Rys, Petras Lisauskas a Dorte Petersen

Hodnocení: 100 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Tomáš Kladný
Narozen v roce 1984 na východním Slovensku. Studoval v Bratislavě marketing a divadelní dramaturgii/režii. Pro Topzine.cz píše od prosince 2011 v rubrice Divadlo.

1 Comment on RECENZE: Festival Malá inventura. Stihli jsme Deadline a Mahlera s muži

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*