
Ateliér Josefa Sudka a Galerie Václava Špály nabízejí pohled na vývoj české fotografie

Redakce
7. 7. 2011
Finanční skupina PPF jedenáctým rokem buduje reprezentativní kolekci české fotografie, která dnes čítá už téměř 1400 samostatných děl. V současnosti je možné v Praze návštívit hned dvě tématicky propojené výstavy fotografií z této sbírky.

Fotografie Paris významného českého avantgardního filmaře a fotografa Alexandra Hackenschmieda. Svou tvorbou inspiroval mnoho generací umělců z celého světa, Zdroj: Galerie Václava Špály
První výstava v Galerii Václava Špály představuje průřez staletým vývojem české fotografie v široké paletě stylů od sociální po výtvarnou fotografii. Souběžně s ní je možné navštívit samostatný výběr z tvorby asi nejznámějšího českého fotografa Josefa Sudka v jeho původním ateliéru na Újezdě.
Zde, jen pár kroků od petřínské lanové dráhy, vytvořil Josef Sudek některé ze svých nejslavnějších fotografických cyklů. Ateliér skrytý ve dvoře mu poskytoval potřebné soukromí i inspiraci. Když ho Sudek kupoval od fotografa Laubeho, zkušený kolega pravil: „Josefe, ale vždyť k vám nebude nikdo chodit.“ Na to Sudek bez váhání odpověďěl: „Právě proto ho kupuju.“
Pohádkový azyl Josefa Sudka
Ateliér se mu skutečně stal ideálním útočištěm. Divoce bující zajhrada i pohled z jeho oken se staly motivy mnoha jeho slavných snímků. Dokonalá symbióza autora s jeho ateliérem trvala až do Sudkovy smrti. I přes péči jeho sestry Boženy dřevěný ateliér v roce 1985 téměř celý podlehl požáru a ještě větší škody napáchal následný zákrok hasičů. V roce 2000 se ale podařilo ateliér na podnět Anny Fárové celý zrenovovat a prostor proměnit v galerii.

Na otázku časopisu Světozor v článku Je fotografie umění? Sudek odpověděl: „Není. Je to hezké řemeslo potřebující určitý vkus. Umění to být nemůže, protože je odkázána na věci, které existují již před ní a mimo ni, na svět kolem nás.“ Zdroj: Ateliér Josefa Sudka
Vzhledem k rozměrům ateliéru jde spíš o komorní výstavu; její kouzlo ale spočívá v unikátním sepjetí vystavovaných předmětů k samotnému ateliéru jako k místu, kde bylo mnoho z nich Sudkem pořízeno. Neexistuje moc galerií, kde ucítíte desítky let starou atmosféru konkrétního dne, kdy snímek vznikl. Tady ano, protože jste u mistra doma.

Tvorbu českého malíře Josefa Navrátila (1798—1865) poznal Sudek v padesátých letech a návrat k piktorialismu se mu stal východiskem oproti vnějšímu tlaku, který diktoval styl socialistického realismu.
Čtěte také: Josef Sudek se vrací do svého Ateliéru
Kromě fotografií zachycující místa, která budou i vám na dosah ruky, uvidíte také malé množství unikátního Sudkova vybavení. K dokonalému prožitku nechybí skoro nic. Ve světle zapadajícího slunce si tak třeba jako já vyfotíte pár imaginárních fotografií podle autorova vzoru.
Průřez vývojem české fotografie
Paralelně s výstavou Josefa Sudka probíhá v Galerii Václava Špály výstava Obrazy z dějin fotografie české, která nabízí pohled na tvorbu významných Sudkových předchůdců, generačních souputníků i následovníků. Josef Moucha, který je i kurátorem Sudkova výběru, nabízí k výstavě ve Špálovce následující klíč:
„Teprve zpětně po instalaci jsem přemýšlel, jaký kód mohu návštěvníkům předložit. Fotografie jsem vybíral podle vlastního vkusu, bez ohledu na dobu a žánr. Jejich společným jmenovatelem je jakási metafyzika, tedy zážitek něčeho, co předmětem obyčejné v důsledku vlastní zkušenosti obyčejné nemůže být.“

Výstava vedle Drtikolových slavných aktů jako je tento, prezentuje i snímek Řeholnice z roku 1911. Tehdy ještě nepracoval s výrazným mixem kubisticko-futuristických prvků.
A skutečně, začátek výstavy je pojednán v rovině snu, skrytých fantazií, ať už erotických Františka Drtikola, nebo surrealistických Jaroslava Rösslera. V suterénu přechází abstraktní sny ve vzpomínky. Alexander Hackenschmied vyfotil několik intimních portrétů své partnerky Mayy Deren. Jan Lukas zase fotí místa spojené s historickou pamětí. Na jeho fotkách vidíme archeologické nálezy, které ukotví naši existenci v rámci časové osy, jejíž délka se vymyká proporcím, na které jsme zvyklí.

Emila Medková podobně jako o dvě generace mladší Ivan Pinkava volila pro své portréty netradiční kompozice.
V prvním patře nakonec nalezneme fotografie autorů, kteří zkoumají svět vnější. Peter Župník, jeden z vystavených současných autorů, nachází ideál krásy a duševní rovnováhy v přírodních prvcích a jako jeden z mála autorů své fotografie alespoň jemně koloruje (ostatní fotografie jsou výhradně černobílé). Ivan Pinkava zase citlivě zkoumá taje lidské povahy a fyzické krásy prostřednictvím klasických portrétů i kompozičně neotřelých snímků.
Životní příběhy autorů zůstávají skryty
Jediným negativem výstavy v Galerii Václava Špály zůstává, že fotografie nejsou doplněny texty s bližšími informacemi o jednotlivých autorech. Příběhy autorů i vzniku fotografií sice lze částečně vyčíst přímo z jedntolivých děl, ale ke své škodě se výstava dobrovolně vzdává příběhu, který by jí dodal osobitější charakter. Zároveň jde o typ výstavy, který je směřován pro širokou veřejnost a ta by v tomto směru nabídnutou pomocnou ruku jistě ocenila.

Jaromír Funke byl jedním z pionýrů české abstraktní fotografie. Často tvořil kompozice z předmětů denní potřeby a pracoval s jejich originálními tvary.
Obě výstavy ale společnými silami představují unikátní pohled na vývoj české fotografie v širokém žánrovém spektru a vzhledem k vzájemné blízkosti ateliéru a galerie, má každý návštěvník možnost konfrontovat tvorbu několika generací umělců během jediného odpoledne, tedy ještě s čerstvou vzpomínkou na zasněný pohled z oroseného okna Sudkova ateliéru.
Návraty Josefa Sudka 30. 6. – 28. 8. 2011, Ateliér Josefa Sudka
Obrazy z dějin fotografie české 1. 7. – 31. 8. 2011, Galerie Václava Špály