
Akropolis Multimediale: Toxique rozpoutali bouři, Ohm Square se drželi zpátky

Alena Uhlířová
24. 10. 2011
!Fotogalerie!Pražský Palác Akropolis čelil dvoudennímu multimediálnímu náporu. Večery patřily hudbě kapel Ohm Square a Toxique. Pro návštěvníky byly připraveny také dvě multimediální stanice.
Letošní Akropolis Multimediale bylo již sedmým ročníkem nevšedně kreativních hudebních vystoupení. Osloveny byly kapely Ohm Square a Toxique a jejich úkolem bylo využít nejrůznější multimediální prostředky, a povýšit tak jejich koncerty na vizuální show.
[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/2011_10_21_ohm_square/]Již při vstupu do Akropole bylo jasné, že nevystoupí žádná podprůměrná kapela, ve které je pro fanoušky důležitější vzhled zpěváků než samotná hudba. Konečně jsem se ocitla na koncertě, kde nebyly davy mladých náctiletých fanynek čekajících na okamžik, kdy spatří svého miláčka. Ne. V Akropoli se sešlo již vyzrálejší publikum, které přesně vědělo, co chce. A Ohm Square pro ně byli tím pravým.
Hudba Ohm Sqaure je hodně specifická, lze v ní ale najít mnoho otázek i odpovědí. Jejich alternativní elektoropop může být pro někoho živou vodou, pro jiného poslední ranou do hrobu. Na Akropolis Multimediale ale nebyla jediná mrtvola.
Ohm Square je česká skupina, jejíž hudba se pohybuje v alternativním světě elektroniky a popu. Původně čtyřčlenná sestava (Charlie One, Jan 2, Jan 5, Dušan Only One) se dala dohromady v Praze v roce 1996. V Akropoli zahráli v sestavě – Jan 2, Charlie One, Mirek Lacko. Kapela vydala čtyři studiová alba a jedno remixové, jejich hudba zazněla například také ve filmech Samotáři nebo Divoké včely.
Kapela se vydala po hodně čisté cestě. Hudbu doprovázela černobílá projekce. Na plátně se tak téměř po celou dobu koncertu střídaly nejrůznější tvary od obyčejného kruhu až po složité geometrické obrazce. Vše reagovalo na to, co se odehrávalo v hudbě.
Čtěte také exkluzivní rozhovor s Toxique a Ohm Square o Akropolis Multimediale
Ačkoli byla projekce zajímavá a podtrhovala hudbu, po několikáté skladbě začala působit poněkud monotónně. Naštěstí se však na konci vystoupení objevila jedna barevná projekce a jeden, dá se říct, videoklip, který byl celý složen z fotografií členů kapely.
Ohm Square podali dobrý výkon, ale něco mu stále chybělo
Celý koncert byl velmi příjemný. Charlie One proměnila svým krásným hlasem prostor na místo, kde publikum přestalo existovat jako masa lidí, ale utvořil se jeden hudební duch, který vnímal každičký tón.
Kapela pracovala s nejrůznějšími technologiemi. Charlie One například nahrávala svůj hlas v několika polohách a poté ho pouštěla, čímž si vlastně vytvořila vokály a doprovody pro hlavní zpěvovou linku. Kluci stáli u svých pultů a vytvářeli podmanivou elektro atmosféru.
Stále však ve vzduchu viselo očekávání čehosi. Nic víc ale nepřišlo. Koncert jako takový byl příjemným zpestřením pátečního večera. V rámci projektu formátu Akropolis Multimediale jsem ale doufala v trošku větší kreativitu a originalitu.
Akropole skýtala kromě hudby také interaktivní zábavu
Kromě slibované atraktivity jednotlivých koncertů se mohli návštěvníci zabavit také u dvou multimediálních stanovišť, která byla umístěna přímo v hlavním sále žižkovského paláce. Každý příchozí si mohl vyzkoušet takzvaný lasernet.
Svislá stěna zelených paprsků skýtala úžasné odreagování. Každý, kdo se ke stěně přiblížil, dostal na uši sluchátka, do kterých byla pouštěna hudba. Ruce se vyšvihly směrem k zelenému světelnému vodopádu a dotýkaly se paprsků. Každý dotek paprsek přerušil a tím vznikl nový tón, jenž doplňoval hudbu ve sluchátkách. Co paprsek, to jiný tón. Každý se tak mohl stát alespoň na okamžik hudebním odborníkem.
Pro skupinové hráče byla přichystána beat station. Troje sluchátka, tři herní stanice, tři nadšenci, jeden stůl a hudba. Každá trojice odvážlivců se mohla jít bavit a zahrát si na okamžik na hudební skladatele. Jednotlivé stanice měly různé funkce, každá skýtala jiné hudební možnosti. Skladatel mohl vybírat nejrůznější zvuky a spontánně tak vytvářet naprosto jedinečnou skladbu. Ale pozor – trojice musela spolupracovat, všichni pracovali na stejné skladbě.
Obě stanoviště byla skvělým oživením a každý měl šanci vyzkoušet si konečně také něco nového. Návštěvníci mohli ukázat svůj potenciál a zařádit si u multimediálních výdobytků naší společnosti.
Sobotní Akropoli doslova ovládli Toxique
Sobota proběhla ve znamení Toxique a jejich neuvěřitelné energie a kreativity. Kapela společně se scénografkou Adrijanou Trpković vytvořila z Akropole snový prostor. Nebyl to ale sen o šťastné lásce, ale spíše o tajemství a strachu, jež vyvolávala krása celé scény. Toxique použili fólie, ze kterých vytvořili jakousi síť, možná pavučinu. Ta protkávala pódium, sál i balkóny a dokonale jednotlivé prostory spojila.
Při pohledu na celý prostor se vyskytly obavy, zda Toxique dokážou prostor využít a nezazdí svým vystoupením onu již zmíněnou snovost. Naštěstí se tak nestalo a kapela ukázala, jak skvěle dokáže využít příležitost udělat něco jinak.
Úderem půl deváté se uprostřed jeviště z hromady plastů vynořila Klára, chopila se mikrofonu a kluci se chopili svých nástrojů. Již od první skladby byla zábava zajištěná. Klára se pustila do zpěvu s neuvěřitelnou vervou a energií a ukázala, jaký ďábel dřímá v jejím těle. Publikum se ihned dostalo do varu – velká plastová party byla odstartována na jedničku.
Toxique rozeznívají své nástroje v rytmech elektropopu a retropopu od roku 2008. Na svém kontě mají dvě studiové desky a na jaře příštího roku by se měl na svět vyklubat další počin. Kapela hraje ve složení Klára Vytisková (zpěv), Viliam Béreš (klávesy), Patrik Karpentski (kytara), Jan Lstibůrek (basová kytara) a Roman Vícha (bicí). Toxique i účinkovali v rámci prezentace České republiky na šanghajské mezinárodní výstavě EXPO.
Klára byla oblečena v šatech z potravinové folie a zapadla tak skvěle do celého multimediálně-plastového projektu. Během koncertu odkládala jednotlivé části svého modelu, až zůstala v čistě bílé přiléhavé kombinéze. Někdo se mohl nad tímto oblečkem pozastavit, ale patrně jen do chvíle, kdy se zpěvačka postavila doprostřed pódia a nechala pracovat osvětlovače. Ti totiž na její tělo namířili spoustu laserových paprsků a promítali. Z Klářina těla se tak stalo promítací plátno.
Během večera zazněla spousta toxických hitů – Outlet People, Supersonic Girl, Shout, Is This Love nebo Field Lines. Toxique dokonce představili jednu skladbu z připravované desky – Toxique Girls, která v příchozích vzbudila zvědavost na nové album.
Čtěte také: Toxique: Fanynky lákáme na to, že kluci hrají s holým hrudníkem
Kapela během vystoupení vystřídala spoustu nástrojů, a to nejen těch hudebních. Zvuky se tvořily také za pomoci lepicích pásek nebo šustěním a trháním bílého čehosi. Na pomoc si Klára vzala dokonce i megafon. Po jedné skladbě jí sice přestal fungovat, ale zpěvačka se tím nenechala rozhodit a směle pokračovala ve své spanilé jízdě.
Prvotní úmysl propojit pódium se sálem se vydařil, a to nejen co se týče scény. Jako by se smazaly rozdíly mezi zpívajícím a poslouchajícím. Zpívala kapela, zpívalo publikum. Všichni tančili a skvěle se bavili. Klára dokázala s publikem skvěle komunikovat a vtáhnout tak všechny návštěvníky do děje písní.
Akropolis Multimediale očima fotografky Evy Makovské
Po pátečním zajímavém koncertě Ohm Square, který se odehrál téměř ve tmě pouze s projekcemi na plátno, sliboval pořadatel zajímavou podívanou také na následující den. Čeho jsme však byli svědky, předčilo mé očekávání. Po vstupu do sálu jsme se rázem ocitli v jiném světě. Vypadal, jako by se jím přes noc prohnali obří sklípkani a všude za sebou zanechali pavučiny. Vše však byla dekorace z plastové fólie, do níž zahalená přišla i zpěvačka Toxique, Klára Vytisková. Na pódiu pak s kapelou rozjela opravdu parádní podívanou podpořenou důmyslnou projekcí – skvělý zážitek.
Dokonce vzniklo i video, na kterém bylo zachyceno, jak se lidé skvěle baví. Jeho autorem je samotná zpěvačka. Původně si chtěla na svůj mobil udělat jen fotku řádícího chumlu, ale technika ji přeprala a místo fotoaparátu se zkrátka zapnula videokamera.
Hudbu celou dobu doprovázela laserová show, jemné projekce, spousta světel a discokoule. V takovémto výčtu mohou všechny doprovodné vizuální prostředky působit poněkud děsivě, ale samozřejmě neběžely všechny najednou. Celá vizuální stránka byla velmi jemná a korespondovala s hudbou.
[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/2011_10_22_toxique/]Závěr koncertu patřil starší skladbě s názvem Honey. Klára pozvala na pódium dvě slečny z publika a rozvlnila společně s nimi své vnadné křivky. Toxique do lidí v sále napumpovali obrovské množství energie a dobré nálady. Podařilo se jim vytvořit atmosféru hodnou projektu Akropolis Multimediale.
Honey ale nebyla tím posledním, co Toxique v ten večer spáchali. Po kratší pauze se totiž vrhli na malou scénu. Postavili se k mixážnímu pultu a rozjeli afterparty. Začátek patřil kapelám The Ting Tings a Spice Girls, jejichž trošku ztřeštěné rytmy všechny pěkně rozdováděly. Hudba hrála, lidé tančili, pivo teklo proudem, zkrátka afterparty jak má být.
Akropolis Multimediale
21. – 22. září 2011
Palác Akropolis, PrahaDélka koncertů: 80 minut
Ohm Square
+ hudební originalita– nedostatek kreativity po vizuální stránce
Hodnocení: 80%
Toxique
+ scénografie
+ využití recyklovatelných materiálů v hudbě
+ komunikace a spolupráce s publikemHodnocení: 100%