Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Lord Pletron: Chystáme se ozvučit celého Dark Elfa

Martin Peška

Martin Peška

14. 3. 2008

Dnem 19. března 2001 byla spuštěna jedna z nejstarších českých on-line her, Dark Elf. Bez mála po sedmi letech od spuštění hry jsme se zeptali administrátora Zdeňka Pletky alias Lorda Pletrona na pár otázek.


Mohl by ses nejprve našim čtenářům, kteří tě ještě neznají stručně představit?
Ahoj, jmenuji se Zdeněk Pletka, je mi (už) 30 let, jsem programátor a dá se říci i herní architekt. O počítače se zajímám od 13 let, klasický postup Spectrum, Amiga, a PC. Kromě provozování a vývoje online hry Dark Elf rád čtu fantasy a sci-fi, zajímám se o duchovno, jezdím na motorce a rybařím. A pařím po netu Age of Empires II, super hra!
Před sedmi lety byla spuštěna hra Dark Elf, jak na tuto dobu vzpomínáš?
Doba okolo roku 2000 byla svým způsobem kouzelná, na druhou stranu jsem se musel učit vše o programování webů, databázích, bezpečnosti a mnoho dalších věcí kolem. Jelikož jsem neměl vlastní server, musel jsem vést jednádní s portály Atlas a Centrum a to nebylo vždy snadné. Teď mám svůj vlastní server a celá věc je mnohem jednodušší. Už bych to celé nechtěl opakovat.


Čí byla myšlenka, která dala za vznik jedné ze současných nejpopulárnějších českých on-line fantasy her? A čím byl ten člověk inspirován k vymyšlení příběhu Dark Elfa?

Ono to sahá do minulosti, ještě v dobách herního počítače Amigy jsme v roce 1995 vydali hru Rebel (distribuci dělalo JRC). To mi bylo 16 let. Byla to strategie, tahová, dobývali se země a tak… Dark Elf na to navázal s tím, že navíc propojuje tisíce hráčů.
Poprvé mě to napadlo, když jsem hrál přes modem BBS hru Falkon Eye’s – byla to jen samá čísla, žádna grafika a už vůbec ne mapa. Vidět to dnešní náročný hráč, tak by byl znechucen. Dark Elf je dodnes jedinečný právě svou ohromnou mapou, na které se vše děje.
V obou případech byl grafikem i poradcem slavný Kamil Kutina z radlické palírny destilátů.


Jak už jsi zmínil, dříve fungoval Dark Elf pod Atlasem. Proč tomu tak nyní není?

Předem bych chtěl říci, že děkuji portálu Atlas, který v začátcích dal Dark Elfovi svou důvěru a místo na sdíleném serveru. Časem, jak počet hráčů rostl, byl server více a více vytížený a byly nutné investice. To by pro Atlas nebyl až tak problém, horší bylo, že Dark Elf nevydělával dostatek peněz a jako malý projekt neměl v Atlasu prioritu. Zcela Atlas v tomto směru chápu, rozumě jsme se dohodli a jako přátelé se rozešli. V Atlase jsem měl možnost potkat hodně dobrých lidí.
Je Dark Elf v konečné fázi nebo se hráči můžou těšit na případné obměny?
Dark Elf se stále vyvíjí a zlepšuje. Kromě nádherné grafiky Celegorna se nyní budou dělat klany, klanové fóra, statistiky a vyznamenání. Takže velitelé klanu budou moci lépe organizovat své členy a dávat jim vyznamenání. A chystáme se ozvučit celého Dark Elfa.
Která změna měla nejsilnější vliv na další směrování hry v její historii?
Určitě jsou to hrdinové. Ty maličké postavičky na mapě si zamilovalo hodně hráčů a prožilo s nimy dobré i zlé.
Před nějakou dobou na internet vtrhly hry typu Travian. Některé hry podcenily příchod Travianu a podobných her a značně na to doplatily odlivem hráčů. Přesto Dark Elf patří mezi hry počtem hráčů převyšující hranici 40 000. V čem myslíš, že je Dark Elf lepší a dokáže si udržet současné hráče a stále přilákávat nové?
Ano, nevím co se kde stalo nebo kde se to „protrhlo“, ale znenadání před asi dvěma lety na český trh vlétly zahraniční hry. Svým modelem získávání nových hráčů byla zaplavena fóra všech českých online her jejich odkazy. Vedlo to k velkému odlivu hráčů, i Dark Elf zaznamenal ne pokles, ale jistou stagnaci. Dark Elf má výhodu v tom, že je graficky hodně odlišný od těchto her. A pro hráče, kteří touží celý den sedět u PC jsme naprogramovali v Dark Elfovi akční ligy, kde je přepočet každých 15 minut! A to je mela, maso, mazec! Doporučuji. V Dark Elfovi na rozdíl od jiných her když se hráči nedaří v jeho lize, může se zaregistrovat do jiné ligy a zkusit štěstí tam. Znám hodně hráčů, kteří s Travianem praštili proto, že si „odseděli“ stovky hodin hraním a pak ze dne na den o všechno přišli. To si myslím že v Dark Elfovi nehrozí.


Kdo se v současnosti podílí na tvorbě a údržbě hry? Kdo všechno je v týmu, který o hře rozhoduje a čím si tito lidé svou pozici zasloužili?

V Dark Elfovi si vybírám spolupracovníky osobně, až když je dobře poznám. Jsou to výborní, inteligentní a obětaví lidé. Jen upozorním, že se o hráče dobře staréme, máme učitele, soudce, mazače fór, mazače mulťáků, komentátory a poradní orgán, se kterým se radím o novinkách ve hře. Jejich seznam (ne všech) je zde.


Kolik času věnuješ administraci hry?

Tak 3 hodiny denně. Zbytek je vývoj a programování, optimalizace a komunikace s partnery a nabízení reklamy na DE.

Ve hře RedDragon, která nejspíš brzy přijde o velkou část svých příznivců, je označení administrátor dost choulostivou záležitostí. Hráči jsou v mnohých případech jeho samovlády nespokojení, nadávají na něj a končí s hrou s tím, že je hlavní administrátor znechutil natolik, že už se nikdy nepřihlásí. Jaký je tvůj vztah k hráčům Dark Elfa a opačně?
V Dark Elfovi jsem také měl někdy chuť totálně přestat komunikovat s hráči a nechat to na adminech. Ale vždy mě to rychle přešlo. Jak již bylo řečeno, máme několik orgánů, které mají své pravomoce a pečlivě se snaží všechny problémy hráčů řešit. Myslím, že máme nejpromakanější demokratický systém ze všech webovek. Považte, že do rady soudců se dělají regulérní volby kde volení vyvěšují své programy a hráči volí, kdo bude radním a kdo ne. Co se týče mě, tak denně si pročítám fóra a konzultuji s hráči jejich nápady. Je toho hodně, ale snažím se odpovědět každému, alespoň jednou větou.
Značná část hráčů RedDragonu bude možná za pár dní, kdy skončí poslední věk RD2 hledat vhodnou alternativu k využití svého volného času a ukojení svých, v reálném životě, skrytých vášní a emocí. Co jim může Dark Elf nabídnout, na co je může nalákat?
RedDragona si vážím, byla to ve své době jedna z nejlepších webovek. Určitě ať  hráči Dark Elfa zkusí. Nebere to tolik času, hrát se dá i bez aliance a je možné se prosadit individuelně. Věřím že je svět DE osloví.


RedDragon je poměrně složitá hra, ale hrají ji i takoví lidé, kteří si navykli nějaký stereotyp a nechtějí se přizpůsobovat novinkám. Jakou vidíš šanci na jejich adaptaci ve světě Dark Elfa?

Jestliže nějaký hráč pochopí a prolouská se RDčkem, tak určitě zvládne i Dark Elfa. Máme nápovědu krok za krokem a pěkné pomocné nápovědní „bublinky“, které poradí na každé stránce. Dark Elf je mnohem jednoduší pro nováčka. Důležité je jediné, aby hráč pochopil jak postavit sýpku, odtočit herní kola, koupil vojáky a poslal je dobýt sousední zemi. A to pro začátek stačí. Hra má mnoho možností, fint, léček a kouzel, ale to je pro nováčka skryto a časem to objeví sám…
V Dark Elfu je systém bonusů za kredity, potažmo peníze. Kolik peněz do hry musí člověk vložit? Jsou kredity nezbytně nutné pro hru?
Registrace i hra jsou zdarma a hráč není nucen si koupit nic. Ti co si kupují fotky, vlastní vlajky a ostatní VIP služby v Dark Elfovi tak dělají ze své dobré vůle a já jim za to děkuji.
Jak moc kredity ovlivní úspěšnost hráčů? Jak jsou kredity dostupné – jakými způsoby je můžou hráči kupovat?
Koupovat je mohou jednoduše přes SMSku nebo platbou na účet nebo složenou z pošty. Úspěšnost hráče to zvýší, ale rozhodně ne o tolik, aby to rozhodlo hru. Myslím, že to máme vybalancované tak akorát.
Je možné získat kredity i jinou cestou než koupí?
Ano,  dobrý hráč může získat DE-kredity zdarma hrou, aniž by cokoliv kupoval. Rozdáváme totiž DE-kredity těm dobrým a úspěšným hráčům. Třeba i v turnajích.


Kdo psal úvodní příběh ke hře? Je hra hodně stavěná na tomto příběhu?

Úvodní příběh psal Odřej Burský a psal ho na míru již vytvořeného světa, který trpí pod nadvádou tyrana Dark Elfa.


A teď trochu odbočíme, jaké knihy řadíš mezi své nejoblíbenější?

Určitě Tolkienova Pána Prstenů a Silmarilion. Četl jsme ho již asi deset krát.


Čteš literaturu psanou českými autory sci-fi a fantasy? Kdo je tvůj favorit?

Z českých mě v poslední době asi nejvíce oslovil Jiří Kulhánek a jeho Noční Klub. Pravda, je to dost akční a krvavé, ale byla příjemná změna a relax po práci.


Chtěl bys něco vkázat čtenářům a  potencionálním hráčům Dark Elfa?

Ať si Dark Elfa zkusí a ať se pozorně podívají na fóra a komunitu kolem Dark Elfa, protože si myslím, že se nám podařilo spojit dohromady chytré lidi. A chováme se tam k sobě slušně a hezky. A to je důležité, vím že v mnoha jiných hrách mají herní fóra hroznou úroveň.
Děkuji čtenáčům za trpělivost při čtení tohoto dlouhého článku a tobě ať se ti daří stále zlepšovat nadějně vypadajícímu magazínu.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Lord Pletron: Chystáme se ozvučit celého Dark Elfa