Soundtrack k filmu Hobit: Šmakova dračí poušť spolehlivě ničí stereotyp

FOTO: Martin Freeman Hobbit Desolation of Smaug

Bilbo Pytlík se vrací. Cestu na filmová plátna mu znovu poctivě vydláždil novozélandský režisér Peter Jackson a o hudební podkres plný různorodě atmosférických melodií se opět nepostaral nikdo jiný, než Howard Shore.

FOTO: Martin Freeman Hobbit Desolation of Smaug
Martin Freeman v roli Bilba. | Zdroj: Warner

V pokračování snímku Hobit: Neočekávaná cesta se Bilbo se svými společníky vydává dál směrem na Východ s cílem získat zpět Osamělou horu a ztracené království trpaslíků Erebor. Čeká ho však několik nevyhnutelných překážek a nebezpečí, na jejichž konci figuruje samotný Šmak – děsivá kreatura, která pro Bilba a jeho společníky bude znamenat opravdovou zkoušku odvahy a síly jejich přátelství.

Druhý díl Hobita zaklepe na dveře českých kin 12. prosince. S každým epickým filmem Petera Jacksona můžeme očekávat i epický soundtrack. Ten vyjde o dva dny dříve a jeho autorem je znovu kanadský skladatel Howard Shore, který vedle trilogie Pán prstenů složil hudbu také k filmům Nebezpečná metoda, Mlčení jehňátek a Letec.Fanoušci se mohou těšit nejen na klasické album se dvěma CD, na němž bude hudba z filmu, ale i na speciální edici s dvanácti prodlouženými skladbami a jednou bonusovou písní.

Na malém hřišti velkým hráčem

Řada lidí si u prvního dílu Hobita všimlo, že soundtracku schází nové motivy a vcelku se moc neliší od hudby v posledním díle Pána prstenů Návrat krále. Na první poslech nás klasická edice skladeb k druhému Hobitovi nepřekvapí.

Sám Peter Jackson ale o Shoerových schopnostech nikdy nezapochyboval: „Howard Shore – co k němu dodat? Svou hudbou zesiluje a obohacuje sled záběrů nad rámec možností. Vytvořil vlastní velkolepý hudební svět. S jedinečným zvukem. Za rok budeme všichni poslouchat přes 20 hodin hudebního vyprávění, které začne Neočekávanou cestou a skončí Návratem krále. V tom spočívá Howardova genialita – pečlivě vytváří tento šestidílný soundtrack jako sjednocený příběh.“

Peter Jackson dobře ví proč kanadskému skladateli důvěřovat. Shore si totiž umí i na takto omezeném prostoru s melodiemi pěkně pohrát. Důkazem je způsob, jakým dokáže plně upoutat divákovu pozornost prostřednictvím gradujících a zase ustupujících instrumentálních prvků a hlasů. Daří se mu střídat kompozičně složité skladby s lehkými symfoniemi a ničí tak možný dojem ponuré a stereotypní hudební palety. A těch zásadních 6 melodií?

V jednu chvíli budete naslouchat dvěma kolébavým melodiím, které následně vystoupí do pompézního, hrozivého a nepolevujícího napětí (znějícímu skoro jako znělka k Čelistem pozpátku). V nervózním sepětí dlouhých pasáží bude zprvu převažovat intenzivní neklid a pocit nesmírnosti, který vám pronikne celým tělem.

Ten vzápětí smažou čtyři rychlé doplňující melodie,nové jímavé písně Tolkienova světa s nádechem strachu, pokory i smíření. A tak spolu s Bilbem vstoupíte do neznámých krajin, letos výjimečně obohacených o bonusovou píseň I See Fire, jejímž autorem je britský písničkář Ed Sheeran.

Kompletní preview k soundtracku je k poslechu na Soundcloudu.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

1 Comment on Soundtrack k filmu Hobit: Šmakova dračí poušť spolehlivě ničí stereotyp

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*