Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Smrtí u archanděla příběh nekončí. Pro Petru Neomillnerovou teprve začíná

Alžběta Lexová

Alžběta Lexová

12. 9. 2010

Petra Neomillnerová - Smrt u archandělaZakázaná láska, nepodařená hromadná sebevražda a odsvěcený kostel, ve kterém sídlí nepojmenované zlo. Praha musí mít vždycky něco extra, na co by lákala turisty. Ale cestovnímu ruchu zatraceně nepomáhá, když se turisté po prohlídce kostela opředeného legendami najdou v jeho prostorách mrtví a s utrženými hlavami.

FOTO: Ilustrační foto

Ilustrační foto, Foto: Martin Koubek, Topzine.cz

Prahou otřásají vlny letních veder, a upírka Tina Salo se nehorázně nudí. Proto je ráda, když jí zavolá pražský upíří kápo, Timotej, a dohodí jí případ podivných vražd u odsvěceného kostela Michaela archanděla. Dva italští turisté s utrženou hlavou totiž znamenají pro nadpřirozenou komunitu problémy, obzvláště když medvědodlak Konrád už nepracuje u policie a nemůže případ jen tak zamést pod kobereček.

Tina se vydává po stopách tajemného vraha, zdařile přeskakuje klacky, které se jí snaží házet pod nohy Konrádova nástupkyně Marie Brutáková, a postupně odkrývá krvavou historii odsvěceného kostela. A aby toho neměla málo a just se zapotila, ozývá se znovu její otec, Dyre, který by z ní nejraději udělal pražskou upíří královnu a celý okolní svět proměnil ve své osobní hřiště. Odhalí Tina kostelního vraha? A co se stane, až Dyre získá artefakt, po kterém prahne?

Poctivě mrtví nemrtví

Nesporným kladem Petry Neomillnerové je stručnost, rychlost a ráznost, kterou s přesností kulometu sází jednu scénu za druhou. Děj nikde nedrhne, nebrzdí, ba právě naopak začíná zprudka hned na prvních stránkách a postupně ještě více zrychluje a nabírá obrátky. Na konci pak máte pocit, že odložit knihu by bylo jako vyskočit z horské dráhy v nejvyšším bodě. Jistá smrt.

Hrdinové Petry Neomillnerové se v každé její knize vyznačují značnou otrlostí, ale upíři ze série Tiny Salo stojí nade všemi ostatními. Zosobňují chladnokrevné vraždící stroje, které nic nedojme, ničím se nerozněžní a americké středoškolačky by se jim měly vyhnout obloukem. Jejich kamenná fasáda dokonale dokládá fakt, že zemřeli už hodně dávno a lidský svět je pro ně vzdálený a naprosto nepochopitelný. Sem tam byste je nejraději nakopali do jejich studeného zadku, jen abyste z nich vyloudili nějakou reakci, kdyby to ovšem neznamenalo vaši okamžitou smrt.

Co jí zas přeletělo přes nos?

Odstranění popisné vaty sice skvěle zrychluje děj, ale v několika částech knihy to příběhu uškodilo. Scény jsou sekané jako při filmovém střihu, řekne se v nich jen to nejdůležitější a šlus a mnohdy dokonce Tina ani nenechá ostatní postavy domluvit. S otravností babky Vševědky jim skáče do řeči, dokončuje nejen jejich věty, ale i celé jejich myšlenky a já osobně bych ji nejednou poslala uklidnit se za dveře.

Mnohdy se chová nelogicky, náladově a zbytečně agresivně jako žena s premenstruačním syndromem. Například když tvrdí, že po jídle má vždycky dobrou náladu, načež ji vytočí úplná drobnost. Postava lesbické policistky Brutákové čpí snahou zahrnout do příběhu další ženskou postavu, paradoxně opět zcela neženskou. Otázkou zůstává, jestli se sexuální orientací Mařky Brutákové Neomillneorvá snažila zviditelnit přehlíženou menšinu nebo se opravdu domnívá, že je nezbytné, aby každá postava v Tinině okolí umírala touhou s ní spát.

Jak zahanbit i dlaždiče

Vulgarismy a syrovost jsou s Petrou Neomillnerovou neodmyslitelně spjaté a komu to vadí, ať raději její knihy ani nebere do ruky, ale ve Smrti u archanděla jsem se ani já, a to se nepovažuju za puritánku, neubránila myšlence, že čeho je moc, toho je příliš. Tina používá vulgarismy jako náhražku snad za všechny slovní druhy a pochybuji, že se v knize najde stránka, na které by se nějaký ten politicky nekorektní výraz neobjevil. Samozřejmě, Tina vždycky klela jako dlaždič a mně to nikdy nevadilo, ale zdá se, že její slovník už začíná pomalu ale jistě zavánět samoúčelností. Všichni přece víme, že Tina je drsňačka, ale to Kay taky, a přesto nevypotřebuje cely slovník vulgarismů v jediné kapitole.

Neomillnerová balancuje na velmi tenké hraně, co se týče svižných dialogů a drsných postav. Zdá se, že ve Smrti u archanděla jí párkrát uklouzla noha a z osvěžujících dialogů se stala zmatená přestřelka vět a drsná Tina sem tam ujela do země stupidních amerických gangsterů, kteří toho namluví, ale skutek utek. Přes všechny moje hnidopišské hlody však zůstává Petra Neomillnerová autorkou, jejíž knihy přečtete jedním dechem, a Smrt u archanděla z této tradice nijak nevybočuje. Proto se těšme na pátý díl série, Vlci Sudet, který by měl vyjít už na podzim a slibuje osvěžení v podobě změny hlavního vypravěče. Tině určitě menší dovolená jen prospěje a možná by si mohla dopřát i menší podzimní kurz sebeovládání.

Název: Smrt u archanděla
Autorka: Petra Neomillnerová
Obálka: Koutmedia/K.Kadlec
Počet stran: 222
Vazba: brožovaná
Rozměry: 125 x 200 mm
Vydal: Brokilon, Praha 2010
Doporučená cena: 228 Kč

Hodnocení: *** (60 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Smrtí u archanděla příběh nekončí. Pro Petru Neomillnerovou teprve začíná