Recenze: Ženy v pokušení. Jak se flirtuje v Čechách?

18. 3. 2010

Ženy v pokušeníDo českých kin v těchto dnech přichází film, ve kterém je babička sexuální dračice s dlouhým rejstříkem milenců. Zatímco její dcera je měšťanským sucharem, její vnučka ochutnává plody lásky mnohem úspěšněji. Tuto svéráznou trojici žen, která stojí uprostřed nového českého filmu Ženy v pokušení, stvořil jeden muž. Jeho jméno je Jiří Vějdělek.

Ženy v pokušení Zdroj: falcon.cz

Možná Vám toto jméno něco říká, možná jste ho někde zaslechli. Jiří Vejdělek je totiž docela talentovaný režisér, který má na kontě divácky populární Účastníky zájezdu nebo kritikou velebeného Václava. V čem spočívá tajemství jeho úspěchů? Jiří Vejdělek točí na české poměry nadprůměrné filmy, které jsou svým námětem běžnému českému filmovému konzumentovi blízké a rozumí jim. Jednoduše ví, jak na českého diváka. I snímek Ženy v pokušení, jehož uvedení doprovází mohutná propagační kampaň, nijak nevybočuje z tohoto vzorce.

Tato vášnivá komedie je zejména o ženách pro ženy – tak to aspoň tvrdí její tvůrci. Hlavními hrdinkami jsou upjatá čtyřicátnice Helena, její matka Vilma, která ji učí, jak správně flirtovat, a její dcera Laura, která kromě zachraňování Tibetu a pomáhání bezdomovcům stíhá úspěšně balamutit mužské hlavy. Víc prozrazovat asi ani nechci, protože bych potencionálního návštěvníka kina mohla připravit o ten správný zážitek.

Ženy v pokušení Zdroj: falcon.cz

Žena? Nejsilnější tvor ve vesmíru!

Sám režisér uznává, že žena je nejsilnější tvor v dosud známém vesmíru, a proto se rozhodl o tomto tvorovi natočit film. Námět, kterým se rozhodl vzdát ženám všech kategorií hold, je na českých filmových plátnech docela neokoukaný. Navzdory tomu bych nedoporučovala Ženy v pokušení zarytým vyznavačům/vyznavačkám feminismu či striktní genderové korektnosti. I pro běžného diváka je tento snímek tu a tam příliš násilně otevřený. Největší slabostí tohoto filmu je totiž samotný Jiří Vejdělek. Jako autor scénáře a režisér v jednom uvěznil protagonistky ve stereotypech a nesnažil se jim nějak výrazně vyhýbat.

Ovšem, tento film od úplného propadu zdárně zachraňuje jeho herecké obsazení, jež nekopíruje neblahý symptom řady českých filmů (dvě či tři herecké hvězdy obklopené balastem komparsu). Jmenovitě Eliška Balzerová (Nemocnice na kraji města), Jitka Vlasáková (Kawasakiho růže), Jiří Macháček (Samotáři), Vojta Dyk (hudební skupina Nightwork), Veronika Kubařová (Raftáci) a Roman Zach (Ordinace v růžové zahradě). K této silné sestavě je třeba určitě přičíst i Jana P. Muchowa (Český lev za hudbu pro snímky Jedna ruka netleská (2003) a Grandhotel (2006)), který složil pro Ženy v pokušení hudbu.

Ženy v pokušení Zdroj: falcon.cz

Ženy v pokušení Zdroj: falcon.cz

Ženy v pokušení, které některým připomenou povedenou americkou komedii s Diane Keaton Klub odložených žen, určitě aspirují na divácky úspěch. Neříkám, že je to zlý film. Do kinosálu jsem vstupovala s očekáváním nudných 118 minut. I když jsem se chvílemi cítila docela trapně, když se několik diváků málem pobrečelo smíchy navzdory tomu, že nic nebylo tak směšné, musím uznat, že Ženy v pokušení jsou překvapivě dobrou podívanou. To ale nemusí bohužel znamenat, že jsou opravdu dobrým filmem.

Ženy v pokušení

Komedie
ČR, 2009, 118 min