RECENZE: Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist! Přejí studenti DAMU

FOTO: vsechno-nejlpesi-spolecnost

Alternativci z DAMU vyměnili domovské Divadlo Disk za prostor v MeetFactory. Vybrali si hru španělského autora Carlose Be s názvem Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist! V jejich podání vznikla vizuálně zajímavá, ale smysl postrádající show.

FOTO: Vsechno-nejlepsi-scena-ve-vlaku
Scéna ve vlaku patřila k těm podařenějším. Zdroj: divadlodisk.cz

Španělského spisovatele a dramatika Carlose Be inspirovala Praha poté, co dle jeho slov ztratil divadelní zápal v rodném Španělsku. Otázkou zůstává, k čemu ho inspirovala a jakou uměleckou stopu zanechal Carlos Be u studentů pražské DAMU.

Inscenace Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist! napsaná na motivy komiksu The Adventures of Phoebe Zeit-Geist!, nepůsobí špatným uměleckým dojmem. Představení rozhodně nechybí zajímavé vizuální ztvárnění, ale tím v podstatě všechny klady končí. Původní předloha, jež vycházela v 60. letech minulého století, měla částečně za úkol reflektovat náladu ve společnosti. Co však má reflektovat tato inscenace, zůstává záhadou.

Nepřehlédněte: Carmina Burana útočila na všechny smysly. Doprovázel ji oheň a laser

Je pochopitelné, že studenti alternativního divadla dávají přednost spíše estetickému zážitku. Musím potvrdit, že například pauzy mezi jednotlivými scénami, kdy se měnily kulisy, působily díky blikajícím světlům a celkovému šumu na jevišti nápaditě a futuristicky. V celkovém kontextu vyhraněných dobrodružství hlavní hrdinky nevypadají ani sexuální scény nějak vulgárně či nevhodně.

Scénám, kdy měl hlavní slovo vypravěč celého příběhu, nechyběl záhadný nádech a pasáž, kdy je hlavní hrdinka uvězněná v kleci a její věznitelé klecí prostrkují železné tyče, působí skoro až strašidelně. A emotivní španělština, kterou věznitelé mluví, podtrhuje dramatičnost.

FOTO: Unesena-Pheobe
Další dobrodružství Phoebe Zeitgeist.

Ale pakliže měla původní předloha reflektovat náladu ve společnosti, tento význam se naživo kamsi vytratil a ve výsledném koktejlu zbyly jen vytržené komiksové scény nalepené k sobě tak, aby alespoň částečně držely při sobě. Divák sice mohl pochopit z jednotlivých bublin v ději narážku na zbytečné hledání smyslu života či mohl narazit na nesouhlas s absurditou, s jakou se dokáže společnost chovat, ale to vše si mohl jen domýšlet.

Protože ani v závěru inscenace, kdy se hlavní hrdinka ptá, jaký to mělo všechno smysl, zůstává tato otázka bez odpovědi. Celá inscenace připomíná filmy Davida Lynche. Nejprve vám přijde zajímavé, že závěr si můžete domyslet sami dle svého nejlepšího svědomí, ale pak vám začne být líto, že vám čas strávený v divadle nepřinesl nic konkrétnějšího. V neposlední řadě se pak kýženým humorem či nadhledem šetřilo jak s šafránem a inscenace by jej snesla mnohem víc.

FOTO: Vsechno-nejlepsi-vypravec
Pavel Blažek měl nejvýraznější roli.

Nejvýraznějším hereckým výkonem se jevila role vypravěče či průvodce, které se zhostil Pavel Blažek. Pravděpodobně i proto, že role procházela celým dějem a měla i nejobsáhlejší text. Tím pádem se mohl Pavel Blažek i nejvíce projevit. Pěkně se poslouchal i španělský přednes Soni Páleníkové.

Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist! se může stát zajímavou alternativou večera stráveného u televize, ale víc nemůžete očekávat.

Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist!

MeetFactory

Autor: Carlos Be

Režie: Apolena Vanišová

Hrají: Anne-Françoise Josephová, Soňa Páleníková, Hedvika Řezáčová, Johana Schmidtmajerová, Pavel Blažek, Jan Cina, Tilen Kožamelj, Šimon Krupa, Filip Šebšajevič, Antonín Týmal

Hodnocení 60 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Marta Procházková
Narodila se v létě roku 1986. Po vystudování obchodní akademie jela na zkušenou do deštivé Anglie. Po návratu z ciziny si kromě pracovních povinností začala plnit i studijní povinnosti na UJAKU v oboru Mediální a komunikační studia. Od srpna 2012 je nováčkem Topzinu a bude psát články do rubriky Divadlo.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*