RECENZE: V Budějovicích teče krev. Oidipús září v moderním kabátě

Hana Švarcová

Hana Švarcová

22. 2. 2013

FOTO: Sofoklův Oidipus v Českých BudějovicíchPrvní premiérou Jihočeského divadla se pro rok 2013 stal Sofoklův Oidipús. Existuje-li klasická hra, potom je Oidipús tou nejklasičtější. S tímto břemenem museli tvůrci inscenace v Českých Budějovicích pracovat. Moderní cestu klasického dramatu se nakonec podařilo najít.[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/oidipus-v-jihoceskem-divadle/“/]Oidipa, královského synka, stihne ihned po narození krutá kletba. Rodiče jej ze strachu odsoudí ke smrti. Kat se však nad ním smiluje a daruje mu život. Oidipus šťastně vyrůstá až do okamžiku, kdy si tíživá slova vyslechne znovu. V nevědomosti prchá z náhradního domova, aby vběhl do náruče nevyhnutelnému osudu.

Oproti stereotypním představám přesunul režisér Martin Glaser děj do postapokalyptické doby, v níž výrazněji rezonuje tragičnost a krutost nešťastného lidského osudu. V jihočeském Oidipovi neexistuje ústřední postava. Všichni herci zůstávají po celou dobu představení na jevišti a vystřídají hned několik rolí. Celek působí sevřeněji a naléhavěji.

Postapokalyptickou atmosféru utváří železobetonové konstrukce potažené potrhaných igelitem. Scéna vzbuzuje dojem opuštěnosti, úzkosti, stísněnosti i zmaru. Vše se utápí v šedivém oparu. Autor scénického řešení Nikola Tempír nezavrhl antické kořeny úplně. Železobetonové sloupy symbolicky připomínají antické sloupoví. To se v závěru inscenace promění ve velké bludiště, kde se již slepý Oidipus ztrácí.

Oidipus zuřivě pátrá po pravdě. Zatím netuší, že jej zničí. Zdroj: Patrik Borecký, Jihočeské divadlo

Prach se usazuje na botách a oblečení herců. Člověk se v tomto bohem opuštěném prostředí ztrácí a tápe. Hledá, aby odhalil pravdu, která jej zničí. Každé vybočení z řádu musí být potrestáno. Blízkost neblahého, leč velkého konce čpí z každého detailu.

Inscenace se vyznačuje statickým herectvím. Vévodí mu strohé, úsporné pohyby. Každý pohyb se zmítá mezi váhavostí postavy, zda krok udělat, a neschopností čelit osudové danosti. Tuto polohu dokázali udržet všichni herci. Emoce vyjadřují herci zejména hlasem. Místy se pohnou agresivněji. Kontrast nepatrných pohybů s pohyby prudkými vytváří napětí. To podtrhuje i vázaná řeč, kterou překladatelé Petr Borkovec a Matyáš Havrda textu ponechali.

Recenzujeme: Zelenka režíruje v Budějovicích Fuk

Navzdory svému mládí mile překvapil Jan Hušek, představitel Oidipa. Na Oidipovo utrpení v Huškově podání si může divák doslova sáhnout. Důvěryhodně působí zejména v závěrečných minutách inscenace, kdy představuje zlomeného a nešťastného Oidipa, který stojí na prahu svého konce.

Člověk je nic, opakuje Oidipus po odhalení pravdy.

Maximálně funkční prvek představují promítané projekce. Postaral se o ně český režisér Tomáš Luňák, který režíroval film Alois Nebel. Film promítaný na plátno umístěné v zadní části jeviště doplňuje děj odehrávající se na jevišti. Buď aktuální děj předchází, nebo jej následuje. Vzniká tak sevřený celek, v němž se v jeden okamžik odehrává minulé, přítomné i budoucí. Dojem mimočasovosti se rozrůstá do neomezených rozměrů.

Navzdory starobylosti Sofoklovy hry působí Oidipús v Jihočeském divadle moderně. Tvůrci inscenace převedli antickou látku s citem k závažnosti tématu, které Oidipús představuje. Pomocí detailně propracované scény a ukázněného herectví vznikl mytický svět, kde platí jiná pravidla než zde. Svou nejnovější inscenací se v Českých Budějovicích poklonili Sofoklovu odkazu s respektem a současně invenčně. Oidipús je mrtev, ať žije Oidipús. Ten jihočeský.

Oidipús, Jihočeské divadlo, autor: Sofoklés, překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda, režie: Martin Glaser, hrají: Jan Hušek, Věra Hlaváčková, Ondřej Volejník, Pavel Oubram, Petr Šporcl, Bibiana Šimonová

Hodnocení: 90 %

0