Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Spílání publiku 2010 v Komedii. Zasmějete se z předstírání

Redakce

Redakce

26. 4. 2012

Spílání publiku 2010V inscenaci Spílání publiku 2010 v pražském Divadle Komedie usilují o bezprostřední kontakt s realitou. Ten je ale po každém nahmátnutí vždy odsunut. A to je směšné. Text rakouského spisovatele Petera Handkeho režíroval Dušan D. Pařízek a v Komedii se hraje druhým rokem, odtud rok 2010 v názvu inscenace.

Spílání publiku 2010

Parodují se kostýmová dramata a mluví se o obecenstvu a k obecenstvu. Zdroj: prakomdiv.cz

Na Spílání publiku 2010 můžeme nahlížet dvojím způsobem. Tahle dvojakost vychází z podkladu, Handkeho textu, dramatizované úvahy o zničení přepážky mezi hercem a divákem. Z ničení a následného ticha se podstata divadla neodhaluje. Řeč neutichá, naopak staví na odiv svoji rozporuplnost.

Čtěte také: Odpad, město, smrt uhrane v Divadle Komedie

Závěrečné vyspílání je pak možná i poněkud ironickou odpovědí na neschopnost zodpovědět kladenou otázku. Na řeč hledání podstaty, jejíž nevyřknutou výpovědí je to, že podstata není.

Spílání publiku 2010

Zesměšňuje se představování a jeho gestikulace

To je však jenom jedna tíživá interpretace analyzující rozporuplnou řeč. My bychom spíše řekli, že o podstatě nemůžeme mluvit. Anebo můžeme mluvit, ale nemůžeme o ní nic vědět. A jsme zpátky u textů, které spájíme s absurditou a absurdním divadlem.

Premiéra Handkeho textu kdysi vyvolala vlnu kontroverze. Dnes si stěží, bez studia dobových materiálů, dovedeme představit, z čeho ta kontroverze vzešla. Možná právě posun masové senzibility způsobuje, že tenhle kus vnímáme s jistou dávkou mainstreamové otupělosti, proti níž Handke tak brojil.

Konflikt mezi herci v tu nejnevhodnější dobu. Libují si v umělé krvi

Na čem se tedy řeč mluvčích posouvá? Na čem je vybudován drive? Herci ukazují staré známé divadelní postupy, které vzápětí odmítají, parodují a snaží se je překonávat. Jeden k nim sklouzává více, druhý méně, třetí je na ně alergický. Při svých vehementních protestech vytváří půdu dalším, aby ho obvinili.

Dnes nic nehrajem. Herci jste vy. Čas je jednom jeden – ten, v němž se právě škrábete po zádech.

Tenhle náboj rozporu se posouvá větami v podobné argumentaci, využívá se k oslovení publika nebo k popsaným scénkám o hraní.

Spílání publiku 2010

Snahu něco zpodobnit občas vystřídá frustrace

Zkušení herci tenhle náboj posouvají, aniž by ho ztratili. Několikrát snad jiskra upadá, ale pak se oheň znovu rozdmýchá. Předstírání je okázalé, s umělými úsměvy a významnými pohledy, aby bylo hned odhaleno a vehementně odmítnuto. Vtip je důsledně budován pro pointu.

Vše vrcholí v závěrečném vyspílání. Slova jsou volena důsledně, abychom se v nich našli všichni: nejen obecně čecháčci, ale i hospodští analytici a věční studenti, zahrádkáři a plejáda dalších. Smích neutichá.

Očima Kateřiny Valalik Čermákové: Spílání publiku v Komedii slibuje už svým názvem netradiční zážitek. A tím opravdu je. Rozhodně neuvidíte, co už jste slyšeli a neuslyšíte, co jste viděli. Čtveřice herců se snaží divákovi zprostředkovat pravou podstatu divadla, vytrhnout ho z nečinného konzumování každého současného počinu. Chtějí, aby se divák zaktivizoval, aby mu nebylo jedno, co se mu po setmění předkládá. A když očividně neuspějí, tak vám vynadají. Spílání, řečeno jejich vlastními slovy, je zážitek.

Hodnocení: 90 %

Mluvíce o ohni, dopovězme, že po vyspílání se rozřeže a rozláme jediná rekvizita na prázdné scéně na třísky. V jakémsi očekávání táborového sbratření pak herci při děkovačce divákům rozdají piva, chleba a buřty.

Spílání publiku 2010

Těšte se, bude pivo a buřty

Inscenaci provází jakási ironie: mluví o zrušení přepážky mezi jevištěm a hledištěm, ale diváci si nenechají své poklidné přihlížení rušit. Možná má jít o prohlédnutí, ale inscenovaná situace nepřeje prožitku osvícení. I když se do publika míří reflektory, kromě přechodného pocitu narušení, je nic nenutí vzdát se anonymity hlediště.

Nemusíte se tedy obávat, že budete vyzváni k akci. Inscenace je založena na psaném textu, je nazkoušena a ani Handkeho text nepřeje neočekávané interakci s publikem. Kdysi kontroverzní text poskytnul mechanizmus pro stavění a vršení point, což je samo jistě dostačující.

Spílání publiku 2010

Divadlo Komedie

Autor: Peter Handke

Režie a scéna: Dušan D. Pařízek

Hrají: Martin Pechlát, Martin Finger, Gabriela Míčová, Stanislav Majer

Hodnocení: 80 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Spílání publiku 2010 v Komedii. Zasmějete se z předstírání