Menu
TOPZINE.cz
Divadlo

RECENZE: Sakra Hamlet ztratil v Plzni lebku. Studentský Shakespeare ožil

Redakce

Redakce

2. 5. 2012

FOTO: Hamlet a Horacius ve hře Sakra HamletKlasika nestárne. Jinak tomu není ani v případě britské legendy Williama Shakespeara. Existuje na tisíc způsobů, jak jeho dílo přiblížit divákovi. V plzeňském Divadle Dialog našlo jeden způsob studentské uskupení Tomáš Jedno.

FOTO: Hamlet a Horacius ve hře Sakra Hamlet

Hamlet (Filip Malý) a Horacius (Václav Šindelář) v inscenaci Sakra Hamlet Zdroj: Zuzana Malá, DD

Původní zpestření hodiny angličtiny se dočkalo zpracování na prknech Divadla Dialog v Plzni. Scéna divadla nechává spatřit světlo světa neotřelé, avšak ambiciózní projekty. Do titěrných útrob Dialogu se nevměstná více než šedesát lidí, a tak je atmosféra velmi komorně laděná.

Jako na všechny inovativní pokusy se snahou oživit stojaté vody českého divadelního povědomí se zpočátku pohlíží skepticky. Příjemným zjištěním potom je, že ne všechny horkou jehlou spíchnuté refresh akce by měly směřovat k rychlému zániku.

Čtěte také: Amazonie přilákala do Plzně dravé mládí

Sakra Hamlet je inscenací vskutku osvěžující a mířící k elitě v kategorii nezávislé produkce, dá-li se tak nazvat aktivita skupinky mladých (ne)herců. Ti se v čele s Václavem Šindelářem, kterému tímto třesu pravicí za skvělý kulturní zážitek, rozhodli neponechat náhodě tristní stav všeobecné znalosti mladé generace.

Na začátku se s autorem nového Hamleta seznamujeme coby s přítelem hlavního hrdiny Hamleta a vypravěčem celého příběhu. Tady je ještě prostor k určitým předsudkům vůči do očí bijící amatérnosti. Ovšem ta, možná ne záměrně, celé exhibici dominuje. Proto již při druhé scéně pomýšlíte na podobnost se stylem Divadla Járy Cimrmana.

Hamlet v humorném pojetí boduje

Ostrovtip obsažený v literárních hříčkách ve spojení s detailní znalostí Shakespearovy veleslavné hry je fungujícím prostředkem k získání pozornosti celého hlediště. Diváci se skutečně od začátku do konce smějí, a to není u dramatu tohoto typu běžné. Kdo by se smál zamotané situaci královské rodiny, v níž prim hraje zrada, vraždy a intriky?

Hamlet, princ dánský, symbolizuje rozervanost lidské duše toužící po zachování si čistoty a zároveň vykonání spravedlnosti. Zde je hercem prezentován jako trochu přihlouplý bonviván groteskně se pohybující po jevišti za doprovodu Horacia.

FOTO: Herci uskupení Tomáš Jedno ve hře Sakra Hamlet

Gertruda a Claudius s Poloniem a sluhou

Pitoreskní postavičkou je i Claudius, Hamletův strýc a vrah Hamletova otce, dánského krále. Zlosyn v podání mladičkého drobného herce-amatéra v páru s Hamletovou matkou Gertrudou v bravurním pojetí náctileté ochotnice pobaví. V již zmíněné nedokonalosti hereckého projevu se skrývá síla celého představení. Jindy otravné přehrávání se tady jeví jako důmyslně promyšlený tah, kterak hře vtisknout punc originality.

Moderní klasika vzdělává publikum

Sakra Hamlet chce své diváky nejen pobavit. Jedním z motivů, proč hru veřejnosti představit, je snaha nasoukat do mladých hlav něco málo z nesmrtelné klasiky světa Shakespearova vytříbeného jazyka. Humor je nenásilnou cestou, jak předat tradiční látku těm, co možná znalostmi renesančního umu barda světového dramatu políbeni nejsou. Nenápadně tvůrci divákům podávají příběh o vině, hrdosti a prohnilosti královského státního aparátu.

Nepřehlédněte: Prodavači snů dají ženám, co chtějí. Mužům splní erotická přání

Doba nepřeje konzervativcům, proto není ničím zvláštním, že i slavné být či nebýt musí být zasazeno do děje. Tvůrci novodobého Sakra Hamleta zapojili do děje současné písně, televizní znělky a víceméně dnešní jazyk zdatně sekundující původnímu textu. O co v Hamletovi kráčí, si po zhlédnutí hry plzeňské společnosti mladých odvážlivců musí zapamatovat i úplný divadelní analfabet.

FOTO: Horacius ve hře Sakra Hamlet

Horacius (Václav Šindelář) stojí nad mrtvým Hamletem

Abychom nezapomněli na vizuálnost, jež dokresluje výsledný zážitek z inscenace. Kulisy sporé, avšak dostačující a vzhledem k prostředí více než povedené. Se světlem si autoři nehráli moc ani málo. Krom několika málo scén se jinakost šera nedala postřehnout.

Kostýmy. Není, co vytknout. Sem se ani nehodí nic jiného, než: sebrali jsme vše, co jsme našli. A otravu vlivem postaršího přístroje k vypouštění dýmu také všichni přežili.

Přijít něčemu novému na chuť není těžké. Obzvlášť, přijdete-li na inscenaci Sakra Hamlet. Hledání lebky a filozofování o životě nebylo zábavnější. Autorům by se tour po divadlech v naší vlasti mohlo povést rozšíření vědomostí o ikoně světového dramatu a upoutání pozornosti mladého, všetečného a náročného publika.

Sakra Hamlet

Divadlo Dialog, Plzeň

Autor: Václav Šindelář

Režie: Jiří Kizman

Hrají: Tereza Antonová, Martin Kolář, Tereza Lavičková, Filip Malý, Jakub Matas, Jan Podskalský, Jan Sumcov, Václav Šindelář, Pavel Tomiczek, Tomáš Votava

Hodnocení: 90 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Sakra Hamlet ztratil v Plzni lebku. Studentský Shakespeare ožil