Recenze: Román pro muže není ani pro muže ani pro ženy. Je pro peníze

Spisovatel Michal Viewegh vzhledem k frekvenci, s jakou svá díla vydává, už dávno nosí nášivku továrny na romány. Jeho díla jsou typická situačním humorem a nádechem zdravé vulgarity, pročež bývá recenzenty často pranýřován za komerci.

Přitom i tito rádoby intelektuálové filmová zpracování jeho děl hojně navštěvují, aby pak mohli chvástavě vykřikovat, jak „něco tak debilního ještě neviděli a oni by to udělali lépe“. Na adaptaci Románu pro muže si kritici tohoto typu smlsnou.

Osobně patřím do té maličké skupinky vysokoškoláků, kteří Viewegha s oblibou čtou (od Románu pro ženy, přes Výchovu dívek v Čechách, až po sbírku fejetonů Na dvou židlích) a nadšeně vypráví svým a priori znuděným spolužákům, jak je to skvělá a vtipná četba.

Film versus kniha

Knižní předloha zmiňovaného snímku je skvělá i vtipná, navzdory motivu tří osiřelých sourozenců, z nichž jeden umírá. V knize autor šikovně zasazuje smrt do přirozeného koloběhu života. Upozorňuje, že není nutné se před Zubatou zříci veškerého humoru, což sice není nijak převratná myšlenka, ne každý by při tom ale dovedl užívat graciózního vtipu nenásilně a s mírou. Pro film to bohužel neplatí.

Nelze říci, že by zde byly zásadní dějové rozdíly či absence důležitých postav nebo událostí, jako tomu bylo například v případě Účastníků zájezdu. Chybí zde ale důkladnější propracovanost hloubky vztahů a uvažování postav. Scénář, jejž má na triku přímo osmačtyřicetiletý romanopisec, je navíc omezen o velkou část zlehčujících dialogů, a když už z knihy omylem nějaký převezme, je to něco ve stylu „chlap po padesátce má v kalhotách jednoho nezaměstnanýho a pytel vzpomínek“ a podobné pubertální fórky.

Na rozdíl od knihy, podněcující emoce všeho druhu, film není schopen diváka v žádném směru vyprovokovat. A to ani postavou požitkářsky egoistického soudce Cyrila (Miroslav Donutil), nejstaršího ze sourozeneckého trojlístku. Jeho postoj (soukromě ho nazývám víš-kdo-já-jsem-přístup) a celkové charisma se přímo dává k dráždění divákovy psychiky, což se však neděje. A nezachrání to ani závěrečné cynikovo potlačované dojetí nad bratrovou smrtí.

Očima Pavlíny Nouzové: Je to komedie, která není vtipná. S obvykle charismatickými herci, kteří zde přišli o veškeré osobní kouzlo. S vulgarismy, které tak nějak nefungují. Miroslav Donutil vypadá přesně jako ten herec, který miluje role stárnoucích sexy chlápků, co mají všechno pod kontrolou a ženám z nich vlhnou klíny (příklad za všechny: Jack Nicholson). Jenže tak nějak mu to nevychází, scénář je utahaný a nakonec jedinou záchranou téhle pseudo-komedie je vedlejší linka, bez níž by se film, co se děje týče, teoreticky obešel (Jan Budař & Filip Čapka v rolích trochu nablblých kamarádů).

Co komedii nikdo neupře, je obsazení herců; Miroslav Donutil v pozici bezcharakterního Cyrila je tak přirozený, jak je u něj česká produkce zvyklá, stejně tak jeho filmový bratr-ňouma v podání Miroslava Vladyky (Bruno). Lehce za nimi pokulhává Vanda Hybnerová (Aneta), jíž známe zejména z televizních seriálů, a to hned těch tří nejdebilnějších; Pojišťovna, Letiště i Ordinace. V žádném z nich nijak výrazně neexcelovala, o to více však přitahuje pozornost v jedné z hlavních rolí Románu pro muže.

Stop bulváru! …Ale jen někdy

Nejabsurdnější na celé akci další Vieweghův příběh jde do kin je však její hlavní partner, tedy televize Nova. Je směšně smutné, když si uvědomíme, že člověk, který inicioval věhlasnou petici Proti bulváru a dodnes horlivě brojí proti senzacechtivým médiím, neváhá odložit své zásady, když se mu to hodí do krámu. No jo, Nova na to má a autor si nad výplatní páskou poskočí. Možná zanedlouho dostaneme v Happy Mealu jako hračku plastovou figurku Bruna v malé černé urničce. Anebo zmenšeného plastového Viewegha.

Inu, nevím, zda bych to udělala lépe. Ale mě Viewegh zklamal. Jednu hvězdičku dávám za závěrečnou skladbu Štěstí je krásná věc (mimochodem to jediné, co na soundtracku stojí za to).

Román pro muže

Komedie / Drama