Recenze: Polibky v nádechu tragikomedie. Nezaujmou, nepobaví, nepřekvapí

20. 2. 2013

Tragikomedie v podobě kabaretu s nesmrtelným tématem muž versus žena versus vztahy. Ač nesmrtelné téma, tak soubor Geisslers Hofcomoedianten pojal Polibky smrtelně povrchně. Výsledná inscenace nikterak nezaujala.

Muži versus ženy, o to v Polibcích běží. Zdroj: mestskadivadlaprazska.cz

Na téma muži, ženy a vztahy se dá vymyslet tisíce variací v různých žánrech. Soubor Geisslers Hofcomoedianten jej naservíroval divákům jako tragikomedii s prvky kabaretu. Výsledek ale neoslovil.

V první řadě se musím zarazit nad tragikomedičností. V jednotlivých scénách padaly narážky na stereotypy partnerského soužití. Chyběl buď humor a nadsázka, s jakou by se dalo na partnerské soužití nahlížet, nebo se naopak nedostávalo vážnosti a podnětu k zamyšlení. Narážky ženy na muže ve stylu: když tvůj vláček zajede do cizího tunýlku, uříznu mu komín, vyzněly lacině a puberťácky.

Nepřehlédněte: Sám na dva šéfy ohromí vtipem i detaily. Palmovka zabodovala

Závěrečná scéna, kdy spolu muž se ženou rozebírají jednotlivé fáze rozchodu, nepřekvapí diváka ničím novým. Konstatování, že vše se časem zlepší a všechno přebolí, zní jako ohrané klišé. I moment svádění se kolegů na pracovišti, jenž patřil k těm zábavnějším částem inscenace, mohl divákům nabídnout mnohem víc, především co se humoru týče. Divák se ani nebavil a ani se nechytal za srdce.

Nešťastná se ukázala i forma kabaretu. Každý nový dialog uvádí průvodkyně Vendula Holická. Ta také doprovází celé kabaretní show zpěvem za podpory klavíristy Davida Hlaváče. Hudbu i texty mohl divák ocenit jako ty pozitivnější části inscenace, ale zpěv tahal za uši a nezapadal do kontextu intimní inscenace. Neadekvátně se jevily i hlášky Venduly Holické směrem ke klavíristovi. „Tak, Davide, a jedeme na další scénu,“ zní trochu jak na pouťové atrakci.

Podaří se nakonec vyprat veškeré špinavé prádlo?

Ve výsledku se nejzajímavějším nápadem ukázala pračka jako hlavní kulisa na jevišti. Měla symbolizovat praní špinavého prádla, v závěru pak jeho vyprání symbolizovalo vyřešení partnerských neshod v podobě rozumného rozchodu.

V divadelním mišmaši pro dva herce hráli Ivana Machalová a Martin Bohadlo. Ač scénář nepatřil k nejlepším, oba herci se svých rolí v rámci možností zhostili nejlépe, jak mohli. Výraznější v tomto případě byla Machalová známá také z Divadla D21. Její herecký výkon působil přesvědčivěji a také více věrohodně. Ale ani nápaditá kulisa či herecké výkony neudělaly z Polibků zajímavý umělecký zážitek.

Polibky, soubor Geisslers Hofcomoedianten v Divadle ABC, autor: Otakar Faifr, režie: Petr Hašek, hudba: David Hlaváč, hrají: Ivana Machalová, Martin Bohadlo, Vendula Holická

Hodnocení: 50 %

0