RECENZE: Patrola. Tentokrát forma filmu zvítězila nad obsahem. Bohužel

Eliška Nová

Eliška Nová

7. 11. 2012

David Ayer se ve svém třetím filmu opět vrací k policejní tematice, opět k té z Los Angeles. Do třetice všeho dobrého, říká se. Tentokrát to ale Ayerovi moc nevyšlo.

Snímek má několik kladných aspektů, od kterých nejde odhlédnout, přesto Davidu Ayerovi zlomil vaz způsob zpracování, který naprosto převyšuje příběh, a tudíž se po chvíli rozpadá. Forma je zde nad obsahem, ale jde o formu, která není nijak převratná.

David Ayer je americký režisér a scenárista, který pochází ze státu Illinois. Jeho záběr na losangeleskou policii, které se věnuje zatím v každém filmu, má kořeny v dětství, kdy ho kvůli nezvladatelnosti vyhodili z domu, a on tak vyrůstal v problematické části Los Angeles u příbuzných.

Policejní parťáci v podání Jakea Gyllenhaala a Michaela Peni brázdí Los Angeles a zdatně bojují proti zločinu. Doma mají snoubenky, později ženy a matky svých dětí. Během jedné šichty se však dostanou do křížku s nechvalně proslulým gangem. A tak dále, a tak dále.

Mezi výše zmíněné kladné aspekty, které se filmu zkrátka nedají odpárat, je především věrohodnost hlavních postav. Dva mladí policisté jsou ještě plní ideálů. Respektive mají své morální zásady, přejí si stát na straně dobra, bojovat proti zlu a uniforma je pro ně tím, jak toho všeho dosáhnout. Na druhou stranu je to ale zároveň uniforma, která má zakrýt především jejich nedospělost. A to i co se mravní stránky týče.

Parťáci na život a na smrt. Zdroj: H.C.E.

Za uniformou se totiž zároveň skrývá moc, které oba snadno podléhají. Ayer tak vykresluje dva zcela obyčejné lidské prototypy – ani černé ani bílé, naopak uvízlé někde na půli cesty. Jakkoli oba fízlové dbají na to, aby zločin z ulic vymizel, sami se dopouštějí chování na hraně profesní etiky. Hlavně když se neovládnou při střetu s potenciálními viníky. Jakkoli film odmítá černobílé počínání hlavních hrdinů, sami hlavní hrdinové jsou zářným příkladem toho, jak se chová osoba s černobílým viděním světa.

Očima Nely Christovové: Pokud jste americký polda, a ještě máte hlavní roli ve filmu krimi-experta Davida Ayera, pak věřte, že na sebe pořádné maléry nenechají dlouho čekat. Třeba jako strážník v podání Jakea Gyllenhaala, který se zaplete… Počkat, s kým vlastně? V případě Patroly režisér upřednostnil formu jejího zpracování na úkor zápletky. Přitom plynulý děj, jakkoliv nesmyslný a neuvěřitelný, je u policejního thrilleru stěžejní. I když pravda, ruční, nebo dokonce knoflíková kamera stojí za to. Výsledek je ale spíš průměrný.

Nasazením lidské tváře oběma hrdinům se Ayer vyhnul jedinému. A to, aby se jeho film stal podprůměrným, nudným a především jednoduchým. K tomu mu nahrává i obsazení, protože ústřední dvojice je bez chyby. O ostatních hercích ani nemá smysl mluvit, protože jsou nepodstatní.

A teď k tomu, kde udělal režisér chybu. Co se týče oné nepřevratné formy, zvolil střídání klasického filmu a záběry z domácí kamery, na kterou natáčí Gyllenhaalův hrdina. Problém je, že zápletka se díky tomu naprosto tříští a zůstává někde vzadu, zapomenuta ve chvíli, kdy režisér dopsal scénář. Bohužel. Nutno dodat, že ona zápletka krčící se za rohem by pro film znamenala spásu. Nicméně její totální rozmělněnost způsobí, že divák má dojem, že přepíná z jednoho programu na druhý. Na jednom běží policajtská reality show, na druhé klasický policejní thriller.

Forma láme Ayerovi vaz

Ayerovi nelze odepřít fakt, že právě záběry nahrané na domácí kameru, a fakt, že někdo jako americký policajt dokáže ze své práce udělat jen zábavné natáčení, stoprocentně dokreslují nejednoduchost postav. Problém nastává v okamžiku, kdy se ve filmu tato skutečnost vůbec neřeší, to znamená nekritizuje ho ani nehájí, a zůstává tak plochým aspektem, který přispívá právě a jenom formě.

Zcela zbytečné jsou pak scény ze soukromého života, které tu jsou jenom jako vata. Jako by měl režisér dojem, že obě postavy nepolidštil dostatečně (což udělal), a jako by měl dojem, že Anna Kendrick to napraví (což se nestalo). O tom, že hlavní postavy mohou být zcela lidské i bez partnerek díky znázornění čistě v jejich práci se mohl přiučit v 70. letech od Alana J. Pakuly a jeho filmu Všichni prezidentovi muži.

Anna Kendrick ve zbytečné roli.

Ano, jako správný policejní thriller má Patrola pár skvělých akčních záběrů, ovšem jako správný americký policejní thriller se na konci neubrání slzám, a pozor, malinký spoiler: zmařeným životům a osamělým manželkám, které ovšem byly manželkami hrdinů. A také pár zdrceným kolegům. Přece jen, ten příběh se někde dohnat musel. Tak proč ne v samotném závěru, když to na diváky tolik působí?

Patrola (End of Watch)

Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller
USA, 2012, 108 min