Recenze: Patricia Briggsová podruhé. Krev je víc než voda! Ale jak je to s Krevním poutem?

Alžběta Lexová

Alžběta Lexová

15. 9. 2010

!SPECIÁL!Navázat na supertrhák nebývá lehké. Megalomanští čtenáři totiž chtějí víc než v prvním díle a snaha vyhovět jim už mnohým autorům zlámala vaz. Ne však Patricii Briggsové. Ta zrychlila, zdrsněla, a podařilo se jí z Krevního pouta vyrobit namazaný stroj, který pořádně řeže zatáčky.

Ilustrace na obálce knihy Krevní pouto Autor: Daniel Dos Santos

Mít přátele mezi podivnými společenskými vrstvami se nevyplácí. A dlužit jim laskavost už vůbec ne. O tom se Mercedes Thompsonová přesvědčí na vlastní kůži. Její přítel Stefan, který je shodou nemilých okolností upír a pomohl Mercedes z průšvihu v předchozím díle, Měsíční písni, chce teď na oplátku pomoc od ní. Musí navštívit neznámého upíra, který se v Tri-Cities nečekaně objevil a potřebuje Mercy jako svůj doprovod. Události ale naberou otáčky, které ani Stefan, při zkušenostech, které za svůj velmi dlouhý život nasbíral, nemohl předvídat.

Upír, kterého se chystají poctít zdvořilostní návštěvou, totiž není jen tak ledajaký. Sídlí v něm démon tak silný a nebezpečný, že přinutí i nebojácnou Mercedes stáhnout kojotí ocas mezi nohy. Někdo se toho neřáda ale zbavit musí, vzhledem k tomu, že postupně likviduje městskou populaci Tri-Cities, a pro Mercedes tak začíná další dobrodružství, které si, přes všechna rizika, přece nemůže nechat ujít.

On je nějaký první díl?

Krevní pouto se svou kvalitou zcela vyrovná předchozímu dílu. Autorku stále baví posílat Mercedes z jednoho obrovského průšvihu do ještě většího, k tomu jí na krk přihodit trable s majetnickými pudy místních vlkodlaků a pak jen s gustem sledovat, jak se z toho chudák holka hrabe ven. Kniha navazuje velmi příjemně na Měsíční píseň, ne dějově, protože jak Měsíční píseň, tak Krevní pouto jsou ukončené samostatné buňky, ale časově, vztahově, a rozvojem postav. Ty, které známe, se nám ukážou v jiném světle a navíc se objeví pár nových.

Znalost prvního dílu ale i přesto není nezbytná, protože autorka zkušeně předpokládá existenci čtenáře-skokana. Čtenář-skokan je produkt uspěchané doby, který buď vědomě, nebo prostě jenom proto, že je to trubka, nezaregistroval, že vyšel nějaký první díl a neohroženě skáče do rozjetého vlaku. Ostatní, kteří první díl četli, jsou tak vystaveni autorčině snaze zasvětit do příběhu i čtenáře-skokany, což zahrnuje rozsáhlé, několika odstavcové pasáže, na kterých se znovu obšírně vysvětluje kdo, jak, kdy, proč, s kým a za kolik.

Samo o sobě by tohle nebyl nejvážnější problém. Problém nastává až ve chvíli, kdy to Briggsovou přestane bavit. Zezačátku se snaží staré známé postavy uvádět netradičně a tak, aby se i věrný čtenář nenudil, ale postupem času je z toho víc a víc otrávená, až se místy zdá, že prostě jen zkopírovala stejné popisující věty z prvního dílu do toho druhého.

Skvělé a ještě lepší!

Na druhou stranu, jako by sama tušila, že tohle není její parketa, vložila Briggsová mnohem víc úsilí do jiných aspektů knihy. Dialogy jsou snad ještě lepší než v Měsíční písni, Mercedes je naštvanější, sebejistější a mnohem kousavější. Prapodivný milostný lichoběžník, ve kterém v prvním díle skončila, se dál rozvíjí a zoufalá hrdinka se v tom plácá, jak jen to jde. A právě proto, že to moc nejde, kope a kouše jen co je pravda.

Akcí se v Krevním poutu opravdu nešetřilo. Detektivně pojatý příběh exploduje už v první kapitole a po celou dobu nepřestává vybuchovat. Nebo přinejmenším v klidnějších okamžicích jiskřit před očima… Ačkoliv se to v polovině zdá naprosto nemožné, dějová linka dál a dál graduje až k finálovému ohňostroji. Závěr má sice trošku nudlovitý charakter, jako by se autorka snažila splnit předem smluvený počet stran, ale těsně před cílovou páskou se lehce unavený stroj zase rozjede a v cíli smykem zastaví.

Krevní pouto představuje, stejně jako první díl, čtenářský zážitek. Akční urban fantasy se vším, co by měla mít, strhne prostředím, postavami i dějem. Mercedes je hrdinka, kterou si zákonitě musí každý zamilovat. No, skoro každý. Nevhodné pro děti do šesti let, analfabety a sexisty. Ti si z hodnocení odečtou dvě hvězdičky.

Název originálu: Blood Bound
Český název: Krevní pouto
Autorka: Patricia Briggsová