RECENZE: Paříž-Manhattan. Možná přijde i americký režisér Woody Allen

OBR: Paříž-ManhattanMěsto nad Seinou otvírá svou romantickou náruč. Tvůrci se snažili přidat komediální přísady, výtvor ochutit partnerskými vztahy a dozdobit ho všudypřítomností amerického režiséra Woodyho Allena. Zřejmě proto je v názvu Manhattan.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/pariz-manhattan/]

Hlavní hrdinka Alice (Alice Taglioni) nemůže najít toho pravého. Její rodiče jí vehementně předhazují kohokoliv mužského pohlaví. Otec tak například nahání všechny pány na večírcích, jen aby si jeho dcera konečně vybrala.

Sophie Lellouche se inspirovala americkým režisérským kolegou Woodym Allenem. Ve filmu lze najít spoustu přímým odkazů k jeho filmům. Alice v jedné scéně doporučuje zloději zhlédnout snímky Seber prachy a vypadni, Výstřely na Broadwayi a Tajemná vražda na Manhattanu. Allen je nejznámější rodák z New Yorku a Manhattan je s jeho osobou úzce spjat.

Debutující režisérka Sophie Lellouche nenabízí z hlediska příběhu nic nového. Naznačuje milostný trojúhelník. Alice se nakonec v relativně pokročilém věku rozhoduje mezi sečtělým Victorem a dobrosrdečným Vincentem. Ve finále však není podstatné, koho si zvolí.

Podstatou romantického filmu je happy end. S tímto vědomím můžete film vypnout po deseti minutách. Alice má s Vincentem intimní vztah, Victor (Patrick Bruel) zde sehrává úlohu hodného kamaráda. To, že Alice ke konci přehodí výhybku, je zjevné od setkání na večírku.

OBR: Paříž-Manhattan
Nesleduje mě někdo? Zdroj: Film Europe

Režisérka rozehrává na malé ploše velkou hru. Pozornost by měla být upřena především na Alice. Je však rozmělněna mezi další zápletky a vy tak zpočátku nebudete vědět na koho se zaměřit. Oko kamery sleduje rodiče, kteří se zajímají o vztahy svých dcer, sestru i neteř hlavní hrdinky. Ústřední dvojice nedostává příležitost získat si přízeň publika. Vše je tak zabaleno do povrchní až neosobní fólie. Čtvrt druhé hodiny na tyto motivy zdaleka nestačí. Ve výsledku je tak film pocitově dlouhý a prázdný.

Nela ChristovováOčima Nely Christovové: Možná to měla být pocta Woodymu Allenovi, možná jen pokus o nalákání diváků na romantickou komedii, která kromě zjevení Woodyho z masa a kostí ničím nepřekvapí. Paradoxně jeho minirolička je díky skvělým hláškám třešničkou na dortu jinak zoufale průhledného příběhu. Ten proto musel být něčím ozvláštněn, jenomže netradiční obsese hlavní hrdinky a příjemná pařížská atmosféra na moc dlouho nevystačí. Naštěstí režisérka Lellouche zvolila vcelku střídmou stopáž, díky níž se dá tahle sladkobolná záležitost ještě jakžtakž přežít.

Hodnocení: 2**

Snímkem prostupuje uvolněná atmosféra. Žádné hádky nebo zvrat, jen plynulá nenásilná až romantická plavba do cíle. I přes to, že Alice strádá (nic co by Woody Allen nespravil), žije jakoby v růžovém světě. Nenásilně dostane to, po čem touží, jako kdyby jí štěstí zničehonic spadlo do klína. Bridget Jones se alespoň pořádně natrápila o přízeň vytouženého muže a nakonec se o ní její nápadníci poprali.

[youtube_660]BbDVdIda8-Y[/youtube_660]

Jako komedie dílo také selhává. Nepobaví. Výjimku tvoří sekvence, kdy se podezřívaví rodiče vloupají do domu své dcery, aby odhalili nevěru jejího manžela. Potkají se také s druhou dcerou a jejím kamarádem, kteří se tam ocitli se stejným úmyslem.

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o Allenovi

A tak nejzajímavějším prvkem je sám americký režisér. Alice všechny problémy řeší imaginárními rozhovory s Woodym Allenem, jehož hlas v angličtině lze bezpečně označit za pravý. Promlouvá skrz vlastní vyobrazení v pozici zamyšleného filozofa. Rukou si podpírá bradu a na jakoukoliv polemiku je připraven.

A není to pouze obraz známého režiséra, který je spjat s jeho osobností. Ve filmu se totiž vyskytují narážky na jeho počiny. Match Point se objevuje fyzicky jako DVD, na ulici je i plakát k tomuto snímku. Jeden z oblíbených filmů Alice je Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat). Scéna z tohoto titulu je poukázána, když se na ni dívá její nápadník Vincent.

OBR: Paris Manhattan
Není to tak, jak to vypadá. Fakt ne.

Paříž Manhattan je zbytečným přírůstkem do podprůměrné rodiny rádoby romantických a komediálních děl. Bez Woodyho Allena, který se ve filmu skutečně objeví a skomírající konec oživí, by byl film klasifikován jako zcela zbytečný počin.

Paříž-Manhattan (Paris Manhattan), Komedie / Romantický, Francie, 2012, 77 min., Režie: Sophie Lellouche, Hrají: Alice Taglioni, Patrick Bruel, Marine Delterme, Michel Aumont, Yannick Soulier, Louis-Do de Lencquesaing, Marie-Christine Adam, Arsene Mosca, Woody Allen

Hodnocení: 2**

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*