RECENZE: Nepřítel pod ochranou. Obšlehnout agenta Bournea se nevyplácí

19. 2. 2012

Mladý ňouma dostane na starost ochraňovat jednoho z nejnebezpečnějších lidí světa. Už z toho je jasné, jak šablonovité postavy nás čekají a jak neoriginální průběh bude film mít. Pořád ale můžete být spokojeni, tedy pokud se místo Bournea spokojíte s jeho náhražkou.

Už několikrát jsme viděli film o nebohém hlavním hrdinovi, kterého pronásleduje parta záporáků toužících po jeho krvi. Většinou se pak na konci ukázalo, že nic není tak, jak se na první pohled zdálo, a během snímku náš švarný hrdina prošel vývojem, kdy se ze zmateného ňoumy stal ostřílený profík. On i ten Jason Bourne potřeboval dvě hodiny, aby z něj něco bylo. Jenže v případě Nepřítele pod ochranou by nestačilo ani počkat na jaro.

Ryan Reynolds nepatří mezi na první pohled talentované mladé herce, přesto má za sebou různé druhy rolí a v každé se minimálně zapsal do paměti diváků jako pan sympaťák. Díky úsměvu důvěryhodného kluka od vedle si získal hned tři dívčí srdce, rošťácký výraz mu zase pomohl v komiksárnách Green Lantern a X-Men Origins: Wolverine. A ne každý talentovaný mladý herec se může pyšnit tím, že písnička Everything od Alanis Morissette je o něm.

Sice trailer sliboval akční jízdu, kde se to bude přímo vařit mezi dvěma hlavními postavami, nakonec z toho všeho vyšlo slabé nic. Ne že by za to mohlo obsazení, které právě nalákalo některé fanoušky. Denzel Washington si už v Training Day střihnul zkušeného mentora, který zaučuje zelenáče. Stejně tak Ryan Reynolds zvládá utíkat, držet pistoli nebo být zkrvavený, přičemž nic víc se po něm nechce. Vše ale zabíjí rozvláčný střih a scénář, který se za každou cenu snaží zalíbit Hollywoodu.

Z počátku vystrašený zajda bude na konci jistojistě bourák, Zdroj: distributor filmu

Podobně dopadl nedávný Kontraband. I ten režíroval původem seveřan, který se rozhodl, že to zkusí za mořem v zemi zaslíbené. Nepřítele pod ochranou má na triku Daniel Espinosa, Švéd, co se rozhodl natočit absolutně americký film. A podařilo se mu to, i když v něm nevlaje žádná vlajka a pejsci neuskakují před obřím výbuchem.

Stačí se zamyslet nad rozvržením obou hlavních postav. Reynolds hraje zoufalého agenta CIA, jenž by se rád něco naučil, jenže to by nemohl sedět na zadku v tajném vězení bez vězňů. Washington je pak bývalý agent, který roznáší špínu na své ex-kolegy a prodává ji za tučné sumy. Už teď tušíte, že Reynolds zřejmě k nějaké té praxi přijde a že Washington nebude tak špatný a zlý, jak se o něm tvrdí.

Chemie na bodu mrazu

Obě postavy během filmu prochází vývojem, za který by se mohl stydět i pisálek běčkových fantasy. Charaktery jsou jasně načrtnuté už v prvních momentech filmu a divák přesně ví, jak se budou jejich osudy dál ubírat. Neexistuje překvapení nebo originalita. Bohužel ale ani jakákoli chemie mezi oběma herci.

[youtube_660]oWzTOoOpFa8[/youtube_660]

Už dříve jsme tu měli onoho Jasona Bournea, který ukázal, že jeden člověk se může postavit systému a dokázat, že CIA je parta pěkných prevítů. Viděli jsme to dokonce ve třech dílech, a tak netřeba vidět cokoli dalšího (a zřejmě právě proto se na nás chystá restart celé série). Jenže tentokrát před záporáky utíká dvojice agent a jeho vězeň, což by mohlo mít alespoň nějaký potenciál.

Očima Oldřicha Mánerta: Daniel Espinosa roztáčí kola tajných agentů a celosvětové sítě slovutné CIA ve zprvu adrenalinově těkavém, následně pak na setrvačnosti dojíždějícím thrilleru. Úvod navnadí na podívanou ne nepodobnou řádění Jasona Bournea, s přibývající stopáží ale snímek zajede do standardních žánrových kolejí. Zrada a prohnilé pikle proplují na povrch a všechna překvapení a zvraty jsou rázem zapomenuty.

Naštěstí vás z letargie vytáhne nechybující Danzel Washington a nepříliš realisticky nablblý Ryan Reynolds. Že po odchodu z kina nebudete po pěti minutách vědět, o čem že to celé bylo, to už je věc vedlejší.

Z počátku i má. Hlavní hrdinové mají dávku charismatu a minimálně se šikovně tváří, že jejich příběh je realistický. Během ubíjejících 115 minut se ale divák dozvídá, co mu bylo jasné už z prvních záběrů, a tak film ztrácí na tempu. Aby to aspoň trochu dohnal, vsadí tedy na akci.

Nepřítel pod ochranou versus Bourneovo ultimátum. Že by náhoda?

V posledních minutách snímku pak už není jasné, jestli to nemá být náhodou všechno jenom sranda. Zničehonic všude létají kulky a polomrtvému hrdinovi, co má blízko k vykrvácení, stačí dát si pět minut šlofíka a hned se může dát zase do boje. Ke konci se dá hollywoodismus téměř nahmatat.

Není pak ani moc překvapivé, když onen ňouma vyřeší celoživotní problém svého nového přítele tak, jak by to řešil každý normální člověk. Jen to chudáka (nesmírně inteligentního) mentora nenapadlo. A divák se může tetelit blahem, že agent, kterému nikdo nevěřil, nakonec převezl celý systém. A může jít spokojeně domů. Akorát si po týdnu nevzpomene, že něco podobného viděl.

Nepřítel pod ochranou (Safe House)

Akční / Krimi / Mysteriózní / Thriller
USA / Jižní Afrika, 2012, 115 min

Režie: Daniel Espinosa
Hrají: Denzel Washington, Ryan Reynolds, Vera Farmiga, Brendan Gleeson, Joel Kinnaman, Liam Cunningham, Robert Patrick, Tanit Phoenix, Sam Shepard, Rubén Blades, Fares Fares, Nora Arnezeder, Jake McLaughlin

0