RECENZE: Muzikál Aida dorazil do Karlína. Hvězdné obsazení potápěla hudba

Po půl roce, kdy nás z plakátů lákala Lucie Bílá, došlo na premiéru broadwayského muzikálu Aida v Hudebním divadle Karlín. Herecký ansámbl v čele s plakátovou zlatou slavicí nezklamal. Pokulhávala hudba slavného sira Eltona.

[album: https://www.topzine.cz/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/recenze-aida-premiera/|width=660]

Muzikál Aida vytvořila autorská dvojice Elton John a Tim Rice v návaznosti na celosvětový úspěch animovaného Lvího krále. Na Broadwayi se Aida poprvé objevila v březnu roku 2000. O rok později realizační tým muzikálu třímal v rukou čtyři ceny Tony, jakési broadwayské Thálie, včetně nejlepšího tvůrčího počinu pro siry Eltona a Tima. Během jedenácti let koupilo licenci na Aidu kolem dvaceti divadel po celém světě. Od října patří do této rodiny i pražské Hudební divadlo Karlín.

Čtěte také: Kapku medu pro Verunku uvidíte v Hybernii

To, že Aida na podzim dorazí do Karlína, mohlo málokomu uniknout. Plakáty s Lucií Bílou se po celé republice objevovaly od jara. Není divu, licence k úspěšnému broadwayskému muzikálu určitě nebyla za hubičku, a kdo jiný by měl do Karlína dostat diváky? V Česku zkrátka vyprodává sály, jeviště a sportovní haly pouze svatá trojice Gott-Bílá-Jágr.

Foto: Lucie Bílá jako Amneris
Lucie Bílá si vybrala roli princezny Amneris. Hraje ji bez alternace. Zdroj: Martin. J. Polák, HDK

Několikanásobná zlatá slavice ale v dubnu při tiskové konferenci k Aidě a zároveň k derniéře úspěšného muzikálu Carmen prozradila, že titulní roli Aidy pro její podobnost právě se slavnou cikánkou přenechává zpěvačce Dashe a v muzikálu se stane princeznou Amneris, která je v mnohém jiná.

Jak to bylo s Aidou?

Operu Aida napsal v 58 letech Giuseppe Verdi a je považována za vyvrcholení skladatelova celoživotního díla. Původně měla opera spatřit světlo světa při příležitosti otevření Suezského průplavu v roce 1869. Premiéry se ale ve skutečnosti dočkala v Káhiře až o dva roky později.

Příběh odkrývá tajemství milostného trojúhelníku etiopské otrokyně Aidy, egyptské princezny Amneris a vojevůdce Radama na pozadí mocenských bojů a politických intrik. Dodnes patří Aida ke klasice operní tvorby, kterou mají na programu snad všechny světové divadelní svatostánky.

Výsledek tohoto rozhodnutí se vyjevil při premiéře. Na první pohled i poslech se casting ústřední trojice, která se postupně představí během prvních tří skladeb, zdá být trefou do černého. Muzikál jednou ze svých tří sólových písní zahajuje Amneris v podání Lucie Bílé. Následně vtrhne na jeviště Václav Noid Bárta jako Radames s vojenskou družinou a songem Svět patří úspěšným.

Kdo je tady paní zpěvačka a proč se muzikál jmenuje Aida, ale ukazuje až Dasha, která touto rolí změnila názor i posledním pochybovačům, zda zůstane navždy něčí alternací. Když divák zavřel oči, klidně by jí uvěřil, že je to Etiopanka – černoška s hlasem jako zvon.

Právě na Broadwayi a v mnoha dalších světových produkcích si Aidu skutečně zahrála žena tmavé pleti. Pro zvažovanou filmovou adaptaci muzikálu se počítalo s Beyoncé. Amneris měla na plátně ztvárnit Christina Aguilera, blondýna stejně jako její broadwayská předloha.

Foto: Dasha v muzikálu Aida
Dasha si hlavní roli v muzikálu zaslouží

Na druhý pohled a poslech proto vyvstává otázka, jak moc se pro karlínskou verzi podařilo vybrat herce. Zvučná jména vybrali producenti na výbornou. Bílá s Noidem mají stále jakousi společnou značku, Dasha se stala zárukou kvality české muzikálové scény.

Herecky se mohla nejvíce vyřádit zlatá slavice, která toho ráda využila. Dasha zlomenou Aidu chvílemi lámala až příliš, ale její osud budiž jí omluvou. Obecně lze říct, že ženské role převálcovaly ty mužské. Romantický Radames Noidovi zkazil drsňáckou pověst. Jiří Korn by měl několik večerů týdně věnovat radši skupině 4tet, jejíž přidaná hodnota hluboce převyšuje zpěvákovu roli v Aidě, ne ale nutně jeho vinou.

Recenzujeme: Mrcha si ukradla muzikál Pomáda

Pěvecky se všichni na jevišti obhájili. Aby taky ne, když si je k nám přijeli zkontrolovat až z Broadwaye. Spíš než na samotných zpěvácích kvalita projevu závisela na jednotlivých skladbách, které byly žánrově i náročností diametrálně rozdílné. Ne každému autor hudby dopřál ukázat potenciál hlasivek.

Elton John napsal eklektický muzikál, takové od všeho trochu. Nechybí klasický pop, který sir Elton vtiskl především duetům a obecně společným písním hlavních postav. Silný vliv na hudební stránku Aidy mají různé africké rytmy, jež muzikálu skutečně sluší. Absolutním vrcholem prvního dějství a nakonec i celého představení byl gospel Bohové milují Núbii, napsaný pro Aidu a její krajany.

Očima Lenky Lokvencové: Zhodnotit objektivně převzatý muzikál je ošemetná záležitost. Na rozdíl od původního díla se totiž skládá ze dvou částí – původní a převzaté. V případě, že jedna nefunguje, nepomůže výsledku ani bohyně Isis. To se stalo u Aidy.

České části muzikálu se téměř nedá co vytknout. Představitelé v čele s Dashou, Lucií Bílou i Noidem zazpívali standardně vynikající výkony, Dasha snad konečně všechny přesvědčila, že není pouhou alternací. Kompars předvedl úžasnou choreografii a scéna působila vkusně a prostorně. Přichází však ale – hudba. Kvůli melodiím kdesi na pomezí popu, milostných balad a nubijských rytmů působí muzikál nejednotně. Písně samotné mají potenciál, chybí však chytlavost a vrchol, který by vzbudil v divákovi touhu po opětovném poslechu.

Kvůli tomu nejenže Aidě v podstatě chybělo vyvrcholení, ale skvělé talenty nedostaly prostor se prosadit. Zlatým hřebem se tak nakonec stala sborová a v první chvíli poměrně nevýrazná píseň Bohové milují Núbii.

Hodnocení: 70 %

Žádný další vrchol už bohužel nepřišel. Ani v duetech, jak to v muzikálech bývá, ani ve finále, jak to v muzikálech má býti. Hudba sira Eltona je příjemná, ale spíše na poslech doma nebo v autě. Muzikál, jak z názvu napovídá, má hudbou oslovit, což se v Aidě, nebo alespoň v české Aidě, nepodařilo.

Foto: premiéra muzikálu Aida
Povedenou částí muzikálu Aida jsou kostýmy Michaely Hořejší

K technickým disciplínám něco ze žákovských knížek. Jednička pro kostýmní výtvarnici Michaelu Hořejší, která stylově skloubila Afriku s Českem a minulost se současností. Dvojka patří choreografce Ivance Hannichové za to, že z většiny účinkujících vytáhla, co se dalo. Nutno ale poznamenat, že karlínská Aida příliš taneční prostor nenabízí.  Trojku si vysloužila Hořejší scénografie, protože kulisy ve tvaru trojúhelníků, reflektující milostné vztahy ústřední trojice, byly tak jednoduché, že je málokdo pochopil.

Sečteno, podtrženo

Aida v Hudebním divadle Karlín je tak trochu jako dort z pohádky o pejskovi a kočičce. Každá jednotlivá surovina je sama o sobě dobrá, dohromady však výsledek nemusí chutnat podle kuchařových představ. V každém případě ale Aida právě díky surovinám typu výtečné obsazení, nadstandardní herecké i pěvecké výkony či povedené kostýmy patří k tomu lepšímu, co lze na pražské muzikálové scéně v současnosti vidět.

AIDA

Hudební divadlo Karlín

Námět: Giuseppe Verdi – Aida

Hudba: Elton John

Texty: Tim Rice

Překlad a české texty: Adam Novák

Režie: Gabriel Barre

Hrají: Dasha/Kamila Nývltová, Lucie Bílá, Václav Noid Bárta/Marian Vojtko, Jiří Korn/Lukáš Kumpricht, Peter Strenáčik/Jan Urban, Kateřina Nováková/Veronika Vyoralová, Oldřich Král a Tomáš Bartůněk

Hodnocení: 70 %

RECENZE: Muzikál Aida dorazil do Karlína. Hvězdné obsazení potápěla hudba
Ohodnoťte tento článek


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*