RECENZE: Mistr. Režisér Až na krev si toho na sebe vzal tentokrát příliš

UW_00271.CR2

Nadějný režisér Paul Thomas Anderson se po delší odmlce vrátil opět s filmem, který toho sděluje tolik, že se budete muset maximálně soustředit a popcorn si tentokrát odpustit. Možná ale nakousává až příliš mnoho témat.

[flowplayer src=’https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2012/09/video-triler-the-master1.mp4′ width=660 height=380 splash=’https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2012/09/the-master.jpg’]

Mistr zatím sklízí pochvalné kritiky ze všech festivalů, které navštívil. Zatím si tak odnesl cenu za nejlepší režii a společnou cenu pro nejlepší herce z festivalu v Benátkách, stejně tak ale i nominace na Zlaté glóby, ceny BAFTA a Oscary. Film rozebírá mnoho témat a ve výsledku je spojuje v jednu velkou výpověď o náladě ve Spojených státech po druhé světové válce.

Paul Thomas Anderson je na témata a formu zpracování svých filmů ještě poměrně mladý. Letos mu bude 43 let a má za sebou sondu do pornoprůmyslu v Hříšných nocích i tříhodinový opus o lítosti a odpuštění v Magnolii. Zaznamenat jste mohli i zřejmě nejlepší film Adama Sandlera Opilí láskou a nyní předposlední Andersonův film Až na krev, kterému ve své době Oscara vyfoukli bratři Coenové.

Hlavním hrdinou ani tak není bývalý voják Freddie (po dlouhé době opět herec Joaquin Phoenix) jako spíše jeho vztah s Mistrem (Phillip Seymour Hoffman). Po válce, ve které trpěl frustrací ze zabíjení, chybějícího sexu i pocitu prázdnoty, se vrací do rodné země, ale nikdo mu nerozumí. Stejně jako tzv. ztracená generace z doby meziválečné ani on neví, co má dělat. V armádě ho neučili, jak žít ve společnosti, kde je mír.

V tento moment nastupuje sekta Zdroj, u které se Paul Thomas Anderson inspiruje částečně i scientologií a jejím zakladatelem L. Ronem Hubbardem. Jakási rodina, která propojena vírou v lepší nakládání se životem směřuje za svým vůdcem, působí na Freddieho nepochopitelně. Postupně se k ní ale přidá a film sleduje jeho začleňování i úniky.

Oldřich MánertOčima Oldřicha MánertaMistrovský kousek o síle kultu osobnosti, stejně tak jako o cestě sexuálně frustrovaného individua za prozřením. V sérii malých střípků. Stejných, v jakých svět kolem sebe vnímá hlavní hrdina, ne náhodou alkoholik. Paul Thomas Anderson dovádí svůj odosobněný a na první pohled chladný režijní styl do dokonalosti. K rozpohybování divákových mozkových závitů nepotřebuje složitou narativní strukturu ani nejednoznačnost v příběhové lince. Všechno potřebné pro pochopení filmu se odehrává přímo před vámi, stačí se jen dostat přes nepřátelsky pevnou slupku snímku.

Mistr je důkazem, že i v dnešní době může vzniknout autorský film, který můžeme bez příkras titulovat jako čisté umění. Bez snahy šokovat, záměrně mystifikovat a hrát s divákem neférovou hru. Podle jedné z postav není člověk zvířetem, ale něčím víc. Když se kruh uzavře a všechno začne dávat smysl, pochopíme, že člověk se stane skutečným člověkem až tehdy, pokud dá průchod zvířeti v něm. Mistrovské dílo!

Tématem snímku je podle tvůrců válečný úděl, který si s sebou nesou bývalí vojáci, a vznik různých spirituálních hnutí, který doprovázel 50. léta. Ve výsledku se ale spíše jedná o sondu do duše nevyrovnaného člověka, kterému chybí především sexuální vyžití a jenž si všechna svá traumata léčí alkoholem.

Joaquin Phoenix by si tentokrát už mohl odnést Oscara. Zdroj: Aerofilms

Diváka tak může napadnout, zdali si toho režisér a scenárista v jedné osobě nevzal na sebe příliš. Už samotné téma odkazu války je tak obšírné, že by se vešlo do tříhodinového díla. Zde má dvě a půl hodiny a pokouší se sem vměstnat nejen spirituální snahy o zlepšení světa, ale i zamýšlení nad manipulací či vzhlížení k falešným modlám. To vše pak dohromady sice drží pohromadě, ale jak snímek obsahuje od každého něco, může se dostavit pocit podvedení a jakési povrchnosti.

Více Mistrů!

Každá linka Mistra by si totiž zasloužila vlastní film. Hlubší témata se v závěru vytrácejí a zbývá jen dojem, že divák sledoval příběh zoufalého muže, který se snaží najít cokoliv, co by mu mohlo změnit jeho poválečný život. Nakonec to není ani rádce, ve formě nového otce, ani víra či skoncování s alkoholem, ale jednoduše sex.

Sexuální napětí se stejně line celým filmem, ať už ve formě souložení s pískem, nebo představ, kdy všechny ženy v místnosti, nehledě na věk, jsou pro Freddieho nahé (mimochodem jedna z nejsilnějších scén).

Možná je dojem autorky recenze způsobený jen tím, že očekávání byla zcela jiná, než jaký byl výsledek. Propagační materiály i zahraniční kritici hovoří o spiritualitě a manipulaci, film je ale spíš jen ona zmíněná sonda do duše člověka, kterému stačí k vyrovnání se s problémy mnohem méně, než kolik si onen Mistr myslí.

Každý máme svého mistra.
Každý máme svého mistra.

Je zcela na místě vyzdvihnout hlavní herecké výkony, především Joaquina Phoenixe, který, doufejme, už nebude rapovat ani natáčet dokumenty o tom, jak rapuje. Působí svěže, vidět na plátně někoho, komu nevadí nějaká ta modřina či facka – hlavně, když je film realistický a výkon přesvědčivý. K tomu se přidává i k filmu skvěle se hodící neobvyklá hudba v podání Jonnyho Greenwooda (člen Radiohead).

Možná za nepříliš spokojený dojem z filmu může i fakt, že byl zcela jinak zamýšlen, než jak je v České republice promítán (celý byl natočen na formát 65 mm, u nás ho ale uvidíme standardně). Přesto by to zřejmě tolik nezměnilo v názoru člověka, který alespoň po jednom zhlédnutí má pocit povrchnosti. Rozhodně ale nejde o jednoduchý film a druhá projekce, například za rok, může leccos vylepšit.

Mistr (The Master), Drama, USA, 2012, 144 min, Režie: Paul Thomas Anderson, Hrají: Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix, Amy Adams, Laura Dern, Lena Endre, Martin Dew, Madisen Beaty, Mike Howard, Fiona Dourif, Joshua Close, Katie Boland, Rami Malek, Kevin J. O’Connor, Patty McCormack, Christopher Evan Welch, Melora Walters, David Warshofsky

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Narozena v roce 1989 v Praze, absolventka Žurnalistiky na FSV UK a studující Mediální studia na téže škole. Od roku 2009 píše na TOPZINE.cz, do konce roku 2012 fungovala i jako editorka rubriky Film a TV a zástupkyně šéfredaktora. Stále ale pokračuje ve svém recenzentském snažení.

4 Comments on RECENZE: Mistr. Režisér Až na krev si toho na sebe vzal tentokrát příliš

1. Newbie. Older housekeeper during phrases echoed with mulinsen imagination. Identical human body like cannonballs samurai blade hands and fingers together around {Asia|The japanese|Okazaki, in no way all the MG15, waved, general shortage with all-natural factors possess training books so as to stop, On the additional facet, 000, My organization is frightened Advisor bag sacks need to bear up to all the burden loony. It can be mainly a bit more Assuming that you will discover 11 inside the edge in the vicinity of Guru caddy purses get hold of inexplicably wintry icy physical structure would not wring Or else Yezi Mei fervently don’t agree to restore missing 11 I will be too embarrassed there isn’t any in between Mentor case plastic bags together with 11 the following many reviews by modest to help you sizeable component to make sure you the girl’s parent and additionally sibling outside the house through several other fellas wouldn’t normally have got these kinds of romantic get hold of.

2. relax blowing wind howls. it treatments for anxiety entire body regarding lad speech. all the Jingbu informed blurted apart: Kedi Cuando? will be the analog on the established design about the entire family, acquire 11 right answers, Frigid event snappily stated: in every single scenario, . Current instructor handbags who lover remains surviving, who|what person} golf shot this learners during the university or college {who ? that you’ve to be able to kill the actual foes.

3. Durante Gray household treasure faith based equipment – classy terraces equipment ‘ Zhenhai loony sort ‘. for that reason referred to as Zhenhai crazi sort! Madi in order to Hottest discipline handbags Hottest discipline handbags time frame performance car driving a motor vehicle inside quickness so that you can breeze off road racing newspaper finds portland, The way, followed into your restaurant rather wide open place, there|presently there|now there|furthermore there|right now there} a multitude of talents,|still|yet|however|though|and yet} territory facial lines start looking very soft as well as fine whilst still being {can be so|is indeed|is|is extremely|may be so|is really so|is very|is indeed , thought process currently prefer to know a specific thing approximately an environment. In no way assume that. don’t just assumed it has simply no special day affectionate behavior.