Recenze: Machete. Drsný hrdina v kvalitní hovadině, která vznikala naruby

Kateřina Mikešová

Kateřina Mikešová

15. 10. 2010

Na plátna kin se konečně dostává film, jehož trailer mohli diváci zhlédnout již před třemi lety. Jenže tehdy šlo o trailer k imaginárnímu snímku, k jehož vzniku se nikdo příliš neměl. Byl ale natolik úspěšný, že nešlo jinak. A tak je tady Machete.

Machete ani náhodou nevypadá jako slušňák, Zdroj: distributor filmu

Machete je nějaký divný už od začátku. Robert Rodriguez totiž patří mezi režiséry, na jejichž kontě jsou mnohé zajímavé projekty. Jedním z nich byl Grindhouse: Planeta Teror z roku 2007, na který Rodriguez navázal natočením traileru k fiktivnímu snímku s názvem Grindhouse: Machete. Nikdo z tvůrců tehdy ovšem nepočítal s tím, že by měl snímek vzniknout, a už vůbec ne s tím, že se trailer bude líbit jak divákům, tak představiteli titulního hrdiny – Dannymu Trejovi. Ti všichni se ovšem neustále ptali, zda Machete vznikne.

Po dlouhém naléhání nakonec Rodriguez podlehl a vrhl se na natáčení Machete. Ovšem práce to byla náročná – kompletovat film podle traileru totiž doopravdy není běžný postup. Přesto se tvůrci nezalekli, vše stihli v rekordním čase a nyní tak máme možnost zhlédnout jeden z nejlepších filmů letošního podzimu. Starý trailer od nového poznáme v podstatě jen díky drobným technickým detailům.

A o čem to vlastně celé je? Machete je bývalý mexický policista, který přijde neprávem o práci i o rodinu. O nový život se pokouší ve Spojených státech amerických. Tam se ale jeho životní příběh protne s několika dalšími, které vzájemně propojuje jeden a ten samý problém – totiž ilegální mexičtí přistěhovalci na půdě USA. Mexičané řeší, jak se integrovat (a mají pro to vlastní tajnou organizaci), Američané zase řeší, jak Mexičanům zabránit ve vstupu na americké území. Většinou se to neobejde bez krvavých sporů a zvláštních, ne zrovna legálních postupů. Pak vyvstává otázka – co je legální a co je naopak správné?

Očima Pavlíny Nouzové: Těžká parodie s cákanci krve a nějakými těmi odhalenými bradavkami. A nebo nezvládnutý akční film? Vzhledem ke jménu Roberta Rodrigueze, jenž se v tomto žánru orientuje tak dobře, jako málokdo, ale můžeme počítat s akčňákem, který má možná tupý scénář, špatně napsané postavy a tuctové dialogy… Ale jako celek vás pobaví právě tím, jak je špatný.

Jediná škoda výběru hlavního obsazení – Danny Trejo je možná drsňák se vším všudy, ale dokáže táhnout film tak půl hodiny. Na víc prostě nemá charisma (kde jsou doby KomandaArnoldem). Také je na něm vidět, jak bere Macheteho chvílemi smrtelně vážně. Je to přece jen jeho největší, zřejmě vrcholná role! Role, jíž se ale všichni smějí, jak je trapná. A to mu trošku nedochází.

Snímek Machete je unikátní také tím, kolik slavných jmen se objevuje v závěrečných titulcích. Režisér měl štěstí, protože se zdá, že jméno Danny Trejo přitahuje slavné herce stejně dobře jako mucholapka mouchy. Takže ve filmu se objevují zvučná jména i v rolích, kde by jindy figurovali neznámí místní herci. Vzniká sice na první pohled nesourodá a nepochopitelná směsice, ale jakmile snímek uvidíte, okamžitě vám dojde, že to opravdu nemohlo vyjít jinak a lépe.

Obsazení hodné mistra

Všichni protagonisté jsou totiž přesně jako stvoření pro své role. Robert De Niro je skvělý ve zdánlivě netypické roli senátora, Jessica Alba je opět neuvěřitelně sexy a autoritativní, Michelle Rodriguez je ženou na správném místě (jako šéfka gangu se snad už narodila) a výkon Lindsay Lohan snad ani není třeba komentovat. V Machete snad hraje samu sebe. A pak je tady ještě Steven Seagal a Jeff Fahey a…mohli bychom pokračovat ještě dlouho. Stojí to zkrátka za to.

Machete asi není snímek úplně pro každého. Některým se bude hodit lehká příprava (třeba panák na posilněnou), některým dávkování (třeba jít nejdřív jenom na druhou polovinu, jako jsem to udělala – byť nezáměrně – já). Něžným a romantickým duším by asi nepomohlo nic, ty by na Machete chodit neměly. Pokud jste ale aspoň trochu zvrácení, bude se vám Machete hodně líbit. Vedle vážných témat řešených s pomocí násilí a krve tekoucí proudem jde v podstatě o hodně povedenou komedii. Sice s humorem černějším než černým, ale opravdu promyšleným. Nemá smysl je vyzrazovat, zajděte si do kina.

Politik a jeho asistent - nikdo není, jak se zdá

Rodriguez opět ukázal, že je tak trochu zjevením. Že jeho snímky jsou v podstatě velmi kvalitní hovadiny. Na co by si jiný režisér ani netroufl pomyslet, to Rodriguez bez váhání použije, a ještě dvakrát znásobí. Vznikají tak  projekty, se kterými se těžko loučíme. Stejně tak je to i s Machete. Ale nezoufejme, možná vzniknou další díly – Machete zabíjí a poté Machete znovu zabíjí.

Machete (Machete)

Akční/Dobrodružný/Krimi/Thriller
USA, 2010, 105 min